MSCI Global Micro Cap?

Hej,

Finns någon fond eller ETF som följer detta index? Jag hittar inte någon på vare sig Avanza eller Nordnet?

Hälsningar!

1 gillning

Denna verkar följa detta index.

Hej! Den följer small cap, inte micro cap. Det är två olika index. :slight_smile:

Läste inte på tillräckligt innan jag postade. -'))

1 gillning

Små- och micro-bolag (och teknik) kommer stiga bra i framtiden, när börshumöret är riktigt bra!
Det är då de går som bäst.

Nu kanske man kan köpa dem billigt, om man står ut med att vänta.

Tror inte globala microbolag har så mycket högre riskpremie än marknadsviktade stor/mid/smallcaps om man inte rensar bort olönsamma tillväxtbolag. Kikat på ZPRV/ZPRX?

ZPRV har 167 ägare på Avanza. Jag är en av dem :rofl:
ZPRX har 55 st.

Märkligt med tanke på att det kombinerar två riskfaktorer som gör den ena faktorn ännu bättre. Förväntad avkastning är högre än index, dock med högre volatilitet men lägre drawdown justerat till avkastning. Det vill säga bättre riskjusterad avkastning.

Ja verkligen ofattbart låg siffra. Räkna in mig, mina två barns ISK och bolagets KF också så är det inte många kvar sen :sweat_smile: Dom borde vara en av dom givna byggstenarna i princip alla portföljer som går att bygga. Får bra exponering mot i princip alla FF5 faktorerna med dom.

2 gillningar

Har också dessa två i mina portföljer, dock inte på Avanza :slight_smile:

Avanza är sämsta platformen för ETF-handel :frowning:

Nordnet är bättre. Och sen finns väl frejvid, degiro och kiwitrader (dock inte testat dom).

1 gillning

Äger bara dessa två ETFer så jag klarar mig bra med Avanza. Tycker dom har lite bättre kundupplevelse i övrigt också.

Går att bygga superfina portföljer till oslagbart låg avgift bara genom att kombinera följande hos AVA i önskad viktning:
Avanza Global
Avanza EM
Plus Allabolag
ZPRV/ZPRX
AMF räntefond Lång/Mix

2 gillningar

@aen, @Alec , är lite sugen på att öka på rätt rejält i dessa två. Finns det någon risk med att det är så pass få ägare? Jag tänker främst vid framtida försäljning?

Skulle säga att det inte är någon risk, då det är fondandelar man äger, är dessutom mer populära ute i Europa än i Sverige, handlas på Tradegate… Dock har dom båda ganska låg AUM (Assets under management) så det finns en liten risk att dom läggs ner om inte State street tjänar tillräckligt med pengar på dom… Men är en väldigt låg risk och man får fortfarande tillbaka pengarna vid tvångsförsäljning.

1 gillning

Hur fungerar ETF:er egentligen när man säljer dem?
Blir de kapitalvinstbeskattade precis som aktier eller hur fungerar det?

Tänkte speciellt eftersom båda ETF:erna handlas på Tyska börsen?

Beror på om du äger dom i ett AF eller KF/ISK.

Låt oss säga ISK som den vanligaste sparformen.

Men kanske borde jag leta rätt på en tråd som går igenom det här? Måste ju tagits upp innan :joy:

Är precis som med alla andra fonder och aktier, du blir schablonbeskattad i ISK och KF.
i AF, IPS och TJP blir du kapitalvinstbeskattad.

ZPRV har en AUM på $400 M, så tycker det skulle vara konstigt om de stänger ned den. ZPRX har en AUM på $142 M.

Samtidigt finns det några risker man bör vara medveten om:

(1) Det är vanligt att det är många år där faktorinvesteringar underpresterar mot ett index som många andra äger… typ Avanza Global. T.o.m i 15 år t.ex… Läs i boken “Your Complete Guide to Factor-based Investing”… av Berkin & Swedroe. Om du inte tror på faktorerna (småbolag) och (värde) väldigt mycket och engagerar i resulting, dvs du utvärderar ditt beslut baserat på resultatet, så kanske det är bättre med bara globalfond. Om du inte kan sitta still i båten i många år och se att etf underpresterar mot global index, istället så säljer du… investera inte i det överhuvudtaget.

(2) Dessa ETF:er är mer volatila (de går upp och ner mer, på kort sikt). Så det svänger mer helt enkelt.

(3) De har historiskt de senaste 50 åren crashat med ungefär -60% när kanske globalindex har gjort det med -50%. Så det är mer risk i “tail risk”, men med hög sannolikhet kommer det crasha ännu mer i ett scenario som typ depressionen på -30 talet då vem vill äga småbolag som är billiga (billiga för en anledning… oftast dåliga)?

Samtidigt så är det högre förväntad avkastning och justerar man efter tail risk de senaste 50 åren är det iaf bättre riskjusterad avkastning den tiden. 12% avkastning senaste 50 åren för ZPRV. 9% för USA index.

Jag äger bara ZPRV för att göra det enkelt. ZPRX får man lite storskogen och SBB.

Yes har läst den, dock gäller detsamma för global indexfond jämfört med sparkonto eller mixad räntefond. Man kan behöva vänta 10+ år även där innan man får betalt för den högre risken man tar.

Som ensklid komponent ja, men historiskt som komponent i portfölj och ett komplement till global indexfond så har det gett portföljer lägre drawdowns och högre avkastning.

Ja man ska vara medveten om att dessa ETFer har en högre risk än en global indexfond, men med högre förväntad avkastning, precis som du skriver.

En risk som ofta nämns med relativt färska faktor-fonder/etf:er är att man inte vet hur väl de kommer fånga faktorerna över tid.