Musik från telefon/ipad utan abonnemang

Den här frågan kanske framstår som dum men jag överväger att framöver lägga ner Spotify och liknande. Det kanske inte blir på permanent basis men det kan ändå vara något jag väljer att spara in på. För den som hade Ipod på den tiden när sådana användes kanske det är självklart hur allt sådant här fungerar men jag har började med digital musik ganska sent. Jag var förvisso med under Napster-eran men allt handlade då i min värld om kopiering till dator och att bränna till CD. Därefter har jag så att säga tagit en paus fram till dagens situation.

Jag antar nu att jag har 10 CD-skivor alternativt 10 album i digital form på min dator. Dessa vill jag kunna lyssna på i bilen. Jag tänker mig då att jag laddar över dessa till telefonen eller Ipad och spelar upp dem därifrån. De allra mest tekniska detaljerna kan vi lämnar därhän men vad är det bästa sättet att göra detta på? Använder man Itunes, alltså i meningen att den spelaren kan spela upp lokalt material och spela upp det via Bluetooth, eller finns det andra varianter? Hur mycket minne borde jag rimligen ha på telefon eller Ipad för att kunna hantera lokal musik på det här sättet? Är det bara att kopiera över musik direkt från datorn eller behöver man tänka på något särskilt?

Jag förstår att detta kan låta gammaldags och opraktiskt men här är alltså målet dels att spara pengar dels att ta höjd för att jag rent faktiskt inte lyssnar på musik så mycket. Bilen är den främsta platsen idag. Detta kommer förstås att ändras när jag flyttar hem till Sverige igen och barnen blir större och då kommer de säkert vilja att vi skaffar Spotify eller något liknande i vilket fall. Jag ser det i alla händelser som intressant med backup-strategier för att kunna stänga av Spotify, Netflix eller vad det nu är. Under perioder när man använder det mindre är det smart att välja något annat.

Itunes är ett alternativ om du bara har apple, så kan du synka dem till enheterna.
Annars finns en uppsjö med appar du kan lägga över filerna till.
Android kan du bara lägga över dem på telefonens minne så kan apparna spela därifrån.

Alternativt sätt upp Plex eller någon mediaserver på din dator så kan du streama till enheterna.