Jag noterar att man ibland blir blåst när man köper saker. Det kan ske på olika sätt och i olika kontexter. I den här tråden tänkte jag att vi kunde dela med oss av erfarenheter av blåsningar. Poängen är att inte att hänga ut flygbolaget X eller bilförsäljaren Y eller andra namngivna företag. Man får förstås namnge företaget om man vill (och om det tillför något) men poängen är mer att identifiera fällor och lära av andras misstag. Jag tänker att om du hade dubbelkollat webadressen, garantivillkoren, skicket på varan, leveransadressen eller vad det nu var för något hade du kanske kunnat avslöja bluffen och slippa att bli blåst. Det spelar i den här tråden ingen roll om “blåsningen” var delvis ditt eget fel utan vi utgår från din upplevelse av att ha blivit blåst. Om du har känt dig lurad så utgår vi från det. Jag vill samtidigt begränsa frågan till “riktiga företag”. Att du blivit uppringd av “banken” som egentligen var gängkriminelle Mohammed i Marbella (typ) ligger utanför trådens fokus.
Jag tar själv ett exempel till att börja med. Jag har blivit blåst av företaget Alloallo som säljer begagnade mobiltelefoner. Jag jämförde priser online och de kom upp med lägsta priset. De recensioner som fanns då gav inte en entydligt dålig bild. Deras sajt var på svenska och tydlig men inte så detaljerad när det gällde säljarens hemvist. Jag beställde en telefon och själva telefonen var ok. Några veckor senare kom en kompletterande tullfaktura som åt upp hela “vinsten”. Alla deras priser är exklusive svensk moms vilket inte nämns alls på sajten. De försökte senare få mig att ta bort min negativa recension vilket jag inte har gjort. Lärdomen är att vara noggrann med att företag är registrerade i Sverige och har tydliga uppgifter.