Mygliga företag som blåser en på pengar

Jag noterar att man ibland blir blåst när man köper saker. Det kan ske på olika sätt och i olika kontexter. I den här tråden tänkte jag att vi kunde dela med oss av erfarenheter av blåsningar. Poängen är att inte att hänga ut flygbolaget X eller bilförsäljaren Y eller andra namngivna företag. Man får förstås namnge företaget om man vill (och om det tillför något) men poängen är mer att identifiera fällor och lära av andras misstag. Jag tänker att om du hade dubbelkollat webadressen, garantivillkoren, skicket på varan, leveransadressen eller vad det nu var för något hade du kanske kunnat avslöja bluffen och slippa att bli blåst. Det spelar i den här tråden ingen roll om “blåsningen” var delvis ditt eget fel utan vi utgår från din upplevelse av att ha blivit blåst. Om du har känt dig lurad så utgår vi från det. Jag vill samtidigt begränsa frågan till “riktiga företag”. Att du blivit uppringd av “banken” som egentligen var gängkriminelle Mohammed i Marbella (typ) ligger utanför trådens fokus.

Jag tar själv ett exempel till att börja med. Jag har blivit blåst av företaget Alloallo som säljer begagnade mobiltelefoner. Jag jämförde priser online och de kom upp med lägsta priset. De recensioner som fanns då gav inte en entydligt dålig bild. Deras sajt var på svenska och tydlig men inte så detaljerad när det gällde säljarens hemvist. Jag beställde en telefon och själva telefonen var ok. Några veckor senare kom en kompletterande tullfaktura som åt upp hela “vinsten”. Alla deras priser är exklusive svensk moms vilket inte nämns alls på sajten. De försökte senare få mig att ta bort min negativa recension vilket jag inte har gjort. Lärdomen är att vara noggrann med att företag är registrerade i Sverige och har tydliga uppgifter.

image

2 gillningar

luxplus.se är riktig scam. De lockar dig med billigare priser, som man hittar via jämförelsetjänster.
I det finstilta står det dock att genom att handla så blir man “medlem” och sen kommer en månadsfaktura…

Riktigt fult

2 gillningar

Åtminstone om man går direkt till deras startsida så får man som jag upplever det bra info om detta, men kanske att det är annorlunda om man kommer in via direktlänkar?

" Välkommen till Luxplus

Luxplus är en medlemsklubb där du kan uppnå stora besparingar på alla våra produkter. Du kan välja att handla till våra normalpriser eller skpa ett medlemskap och få stora medlemserbjduanden. Första månaden är gratis, därefter kostar det 89 kr / mån. Du kan avsluta när du vill.Läs mer"

Nu är jag nog inte riktigt målgruppen oavsett dock :slight_smile:

1 gillning

Yes så må vara. För mig var det inte uppenbart när jag beställde. Då går jag från pricerunner.

11 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Banker och ränta

Den här tråden spårade ut rätt rejält från vad skaparen antagligen hade tänkt. Kan ni ta er diskussion, om vad en bank är, någon annanstans är ni snälla?

3 gillningar

Klippte ut detta till en ny tråd. Så håller vi denna tråden till ämnet.

2 gillningar