Exempel på fulspel av banker?

Är själv i princip helkund (försäkringar, tjänstepensioner, vardagsekonomi och tidigare bolån) hos Länsförsäkringar men stör mig på det fulspel jag fått stöta på. Tänkte att jag skapar tråden där folk får dela med sig av sina erfarenheter av olika banker och sedan kanske det kan ge en fingervisning om vilken bank som tar bäst hand om sina kunder.

Jag börjar:

• Par år sedan var det dags för huslån. Innan vi ens hade papperna klara sa vi klart och tydligt att vi vill ha samma löptid på hela lånet och att det inte ska delas upp. Vad får vi för papper framför oss? Lån på fyra delar med olika löptider. Det såg vi snabbt och säljaren kom med någon dålig ursäkt om att det var en miss.
  • Efter ovanstående var det tydligen svårt att få ett enda lån men vi orkade inte krångla då vi ville få affären i hamn. Fick därför fortsatt vara fyra delar. Lusläste dock avtalet ännu noggrannare än tidigare och märk vår förvåning när säljaren smugit in högre ränta än överenskomna på två av lånen. Den här gången fick han ändra även detta och ännu en gång fick man en så usel lögn om att det skulle blivit en miss.
  • När det var dags för omförhandling av bolån var det inte direkt någon förhandling utan fick en procentsats och fanns verkligen inget utrymme till förhandling. Vi tog ett erbjudande hos Danske Bank som gav bra ränta, slog ihop alla lånen utan krusiduller och det vi pratat om med säljaren var exakt det som stod i avtalet.
  • I veckan uppmärksammade jag Länsförsäkringar tagit ut en kostnad för kreditkortet i ungefär ett år trots att det ska vara kostnadsfritt som guldkund. Det är småpengar men med allt annat i bagaget blir man allt irriterad. Än mer irriterad när det inte räcker med ett meddelande till kundtjänst för att få det löst. Skrivit med x antal personer som förefaller vara sämre än en budget-AI i svaren då man inte svarar på själva frågan. Inte heller en ursäkt att man felaktigt dragit något och att man ska lösa det skyndsamt. Senaste tillfället jag lyckats få ett halvdant svar är 10 dagar sen nu.
2 gillningar

Hur skiljer vi på fulspel och inkompetens?

Säger inte det för att dina exempel pekar på det sistnämnda utan snarare för att det kan vara svårt att skilja dem åt.

Har precis som du fått kostnader dragna av Länsförsäkringar för avgifter som ska ingå för guldkunder. Efter två påminnelser och två svar fick vi tillbaka avgiften.

Jag gör misstag i Excel hela tiden. Shit happens. Behöver inte vara fulspel alls.

Detta är inte fulspel….

Precis som i de flesta branscher med vinstdrivande intressen, försöker banken bankerna sälja sin produkt.
Förhandla med banken gör du genom att ha ett alternativ som är bättre.

Så klart svårt att garantera men tycker mig ha arbetat med människor tillräckligt länge för att få en uppfattning om när folk ljuger. Dessutom var det första tanken första gången; ärligt misstag och att säljaren uttrycker sig klumpigt. Men andra gången när det även denna gången är till hans och bankens fördel? Nja.

Måhända, då är det kanske som tidigare skribent skrev inkompetens. Oavsett vad blir utfallet detsamma för mig som kund.

Upprepade, liknande fel som alltid är till bankens fördel kan knappast ses som inkompetens.

Där jag bor finns en ICA-butik som notoriskt slår in fel pris på varorna och då alltid till nackdel för kunden. 1 mil därifrån finns en annan ICA-butik där det aldrig blir fel pris på varorna. Många kunder struntar i att ta kvitto så då märker de inte felen. Trots fråga har jag inte fått någon förklaring men ICA-butiken som gör rätt ( jag har frågat hur de lyckas med korrekt prissättning när andra verkar ha stora problem med den saken) avsätter varje måndag 2 personal som uppdaterar veckans priser så att de övernsstämmer med veckans erbjudanden.

Så enkelt och så självklart egentligen och nu handlar jag där förstås.

Fulspel är det knappast utan inkompetens. Om banken skall låna ut pengar är det ju billigare för banken med ett lån istället för fyra.

Jag är själv Guldkund och upptäckte att även jag blivit felaktigt felaktigt debiterad. Ringde Kundtjänst och fick tillbaka pengarna direkt.

Visst, banker både kan och skall kritiseras om de inte lever upp till förväntningarna. Fulspel känns som ett väl starkt ord i detta fall.

Hade två alternativ, ena från ICA Banken som krävde extra åtaganden och ett från Danske Bank som inte krävde några åtaganden. Undrade om de kunde matcha Danske Banks alternativ då vi ändå har rätt många försäkringar, vardagsekonomi, sparande på hyfsat stora belopp (om inte private banking-belopp). Men nej.

Sen ja, är rätt att det inte är fulspel.

Tillägg: Sen var det också slående att vi ville öka lånet för att finansiera lite energi-investeringar. Hos LF slingrade man sig, sa att man nog behövde skicka ut mäklare som gjorde bedömning för x antal tusen men om vi gick med på det så skulle det nog gå osv. Danske Bank gick igenom de siffror man själv hade att tillgå och återkom med ett ja utan några extra kostnader.

Fördel för banken att sätta oss på flera olika löptider vilket försvårar byte i framtiden, både praktiskt och ekonomiskt för vår del. Kan då resultera att vi “tvingas” vara kvar trots försämrade villkor.

Fördel för banken att ha flera lån då man försökte smyga in högre procentsats på två av lånen. Tror det handlade om 0,5 % på totalt lån om ca 1,5 miljon vilket hade gett banken 7.500 kr mer per år.

Så bra! Jag kommer också få det åtgärdat någon gång då jag kommer fortsitta ligga på men frågan är; ska det behövas? Ska jag som helkund ens behöva lägga tid på att jaga dessa kronor när jag lägger tusentals kronor i försäkringspremier, avgifter, har stort sparande och så vidare. Tycker det är än värre nu när det visar sig att det hänt flera då. Har man satt i system att mygla med dessa småsummor blir jag direkt misstänksam i vad man gör när det gäller större belopp.

1 gillning

Jag tror att LF har eller har haft någon variant där man använder ordet topplån för den del som ligger över 75 procent av belåningsgraden. Då får man som kund väga samman räntan när man jämför med andra banker.

Kan eventuellt vara en fördel om räntan på övrigt lån är låg, eftersom man amorterar på topplånet.

De svenska bankerna blir allt sämre på kundvård, kanske det beror på att de inte är lika beroende av inlåning som tidigare.

Fördel för den Danske Banken då.

Det enda man kan vara säker på är att dom vill ha dina pengar utan att ta större risker än vad du gör.