Någon med erfarenhet av att flytta utomlands med barn (tillfällig period)?

Hej!

Jag och damen, tillsammans med våra två barn (i nuläget är den äldste snart 3 och yngste snart 1,5 år) har en vag plan om att flytta utomlands om ett par år. Jag försöker argumentera för Portugal, där vi i mina tankar skulle kunna bo under ett år, ha barnen på förskola/skola och vi löser någon form av jobb på plats/någon lösning med våra nuvarande arbetsgivare.

Tänkte bara slänga iväg en fråga här och se om det finns någon med erfarenhet inom detta som skulle kunna svara på lite frågor och funderingar? :slight_smile: Tänker främst på “flytta till ett annat land med småbarn”-delen.

Ha en fortsatt bra kväll!

1 gillning

Mina barn är födda i Boston och var tre när vi flyttade till Amsterdam.

Det är generellt betydligt lättare att flytta internationellt med barn innan de kommer upp i skolåldern så om ni vill testa att bo utanför Sverige så är förskoletiden eller efter att barnen har flyttat hemifrån som är enklast och minst påverkan på barnen. Dock så skulle jag undersöka lite hur det funkar med jobb och förskola. Svenskt dagis är billigt och relativt bra.

4 gillningar

Kostnaden för barnomsorg kan bli hög och tillgängligheten är inte självklar. Det är nog det viktigaste att ha klart för sig.

1 gillning