Flytta till annan ort

Hej

Jag, man och två barn bor nu i en liten stad, vi vill flytta till annan ort innan äldsta barnet börjar förskoleklass. Vill byta stad av olika anledningar, vi tittar på Växjö, Eksjö, Jönköping. Växjö då måste vi byta jobb, Eksjö/Jönköping kan vi pendla till våra jobb. Men var är det bäst för barn att växa upp?
Eksjö, som är lite mindre eller växjö/Jönköping med mer utbud?

Välkommen till forumet!
Det går förstås inte att svara enkelt på frågan, eftersom alla parametrar har okänd stor viktighet för er!

Två personer kan säga att pendla till jobbet går bra. En av dem menar att 15min restid är bortre gränsen, den andra kanske tänkte sig 90min restid var ok.

Barn växer upp bäst där föräldrarna trivs.
Barn växer upp bäst när fler än föräldrarna får plats att bli förebilder / hjälpa till att forma barnets idé & värderingsgrunder.

Vi flyttade innan äldsta barnet skulle börja förskoleklass ”för annars växer vi fast och kommer alltid undra hur det hade kunnat vara…” osv. Sålde hus. Köpte hus. Bytte stad.

Hatade det.

Inom ett år hade vi sålt hus igen. Köpt hus igen. Flyttade tillbaka.

Vi var trygga i alla beslut. Landade bra.
Våga lyssna på varandra, våga prova :muscle:t2:

4 gillningar

Gräset kanske alltid är grönare på andra sidan? Hur hanterar du det i så fall?

Det är ju en bra tankeställare, vi tänker att inget är skrivet i sten dock vill vi inte flytta runt för mycket med barnen men vi behöver känna att vi trivs där vi bor vilket vi inte gör just nu

Tack för svar

Spännande med ombyte! Men att fråga var det är bäst för barn att växa upp beror ju helt på vad man menar, och på vad ens barn har för personlighet och behov.

“Utbud” tror jag inte ni ska tänka så mycket på. Om ni menar typ badhus, bio etc så är ju det sällan-grejer. Det är varje-dags-livet som spelar störst roll.

Det är inte så himla stor skillnad på att bo i samhälle och småstad. Den största skillnaden är att bo på landet eller i någon form av tätort.

Växte själv upp på landet (alltså äkta landsbygd bland bondgårdar) och älskade att ha skogen bakom knuten, självständigheten att gå på upptäcksfärd, känslan av trygghet där vi bodde, osv. Men nackdelen att man alltid måste skjutsas av sina föräldrar till vänner och aktiviteter, eller åtminstone till en busshållplats några kilometer bort. I tätort (tänker villaområde generellt) kan ungarna gå och cykla mera och ta del av mer umgänge. Men å andra sidan upplevde jag de ungarna som lite “hårdare” (jag var ett försiktigt och ordentligt barn :blush: ).

Bara några spontana input till din fråga. Det finns liksom inget facit, alla är olika.

1 gillning

Tack för bra inputs, det hjälper oss mycket i att landa vart vi ska bo
Där vi bor idag är inget alternativ att bo kvar i, vi ska köpa ett gemensamt hem någonstans där vi ska trivas.
Tankarna går nog lite som du skriver, utbuden är ju inte det väsentliga utan vardagen

2 gillningar

Av Jönköping och Eksjö skulle jag absolut välja Eksjö under åren man har barn. Den större staden kommer alltid med mer faror och risker och är mer anonym. Det är bra för barn att växa upp fär de blir igenkända. Dessutom gillar jag Eksjös gulliga centrum. Vill man ha utbudet i form av bad, teater eller liknande så är det ju bara en kort biltur bort från Eksjö.

En annan intressant stad i området som jsg verkligen gillar är Gränna!

I allmänhet funkar omsorg, skola och liknande lite bättre i småstäder om man inte har speciella behov, i min personliga erfarenhet. Stora städer har större problem med brottslighet, missbruk, och social misär, och sånt vill åtminstone jag skydda mina barn från.

Med vänlig hälsning,

F

1 gillning

Tack för dina inputs