Hej på er! Jag funderar lite kring hur det ser ut med andras resebeteende. Själv är jag en person som älskar att resa och gärna vara borta länge. Tycker att man kommer in i resandet först efter några veckor, så jag ser gärna till att vara borta en längre period.
Nu nästa resa jag tänkte göra är Sydamerika - där jag planerar att vara borta i cirka 3 månader. Jag räknar med att cirka behöva spara ihop 100 000 kr till resan exl. flygbiljetterna ner och hem. Tidigare har det varit lättare med jobb (bara sagt upp mig) men nu när man utbildat sig och fått ett bättre jobb trodde jag det skulle vara klurigare men med en öppen dialog med min chef så har vi kommit överens att jag tar det när det är som lugnast (feb - april) och tar obetald semester.
Finns det några andra här som åker bort längre perioder? Har ni tips på att spara inför resan eller hur man argumenterar med arbetsgivare så dela gärna med er!
Hej.
Jag älskar oxå att resa men nuförtiden blir det mest kortare resor (1-2 veckor) pga har eget företag som konsult och behöver kunna debitera så mkt som möjligt de här första åren.
2017 gjorde jag senaste långa resan på 2 månader och var då statligt anställd som redovisningskonsult. Jag tog då ut 4 veckor betald semester och tog tjänstledigt för studier för resten av tiden eftersom statliga arbetsgivare inte kan neka den typen av tjänstledighet. (Läste en distanskurs som inte hade något att göra med min yrkesinriktning men fick ihop mina 7,5 poäng i alla fall).
Den resan kostade mig ca 75k och då var det för flyg, hyra av lägenhet i LA, hyrbil hela tiden, ett antal småresor/hotellnätter bla till Mexico samt levnadspengar. Detta var när dollarn var billigare, innan priset på hotell och hyrbil gick upp osv. Kan tänka mig att det skulle kosta mkt mer idag.
Vi har gjort ett par längre resor udda tider när “alla andra jobbar” vi var ca 60+ då.
Den första till Australien/Nya Zeeland. Dryga 6 veckor. ( Once in a lifetime resa )
Upplägg.
Alla vet att man åker just dit svensk vinter. Underlättar argumention.
Alla vet att man åker dit många veckor pga lååång resa och mycket att se. (10 veckor hade varit bättre!.)
Tjänstledig utan lön
Planerade in resan 9 månader i förväg.
Det blev inget gnäll alls från chefen…
Jag gör den typen av resor men lever ofta i billiga länder och bor på hostel som kostar mellan 30 till 100 kr natten. Ibland tar jag in på något eget boende men det får kosta max 250 kr för en natt.
Brukar kosta mig ca 15 tsk i månanden ungefär med nöjen, hyra mc och så vidare.
50 tsk kunde jag resa 4 månander för ungefär innan inflationen iaf. Oftast säger jag upp mig från jobbet och tar något nytt när jag kommer hem och hyr ut min lägenhet.
Jag älskar också att resa, jag har rest jorden runt ensam, tågluffat i Europa, och rest runt med buss/båt i thailand (med en vän) och gjort många kortare resor.
Jag bodde också utomlands nästan ett år och jobbade.
När jag gjorde jordenruntresan var jag ung, och sålde bil, lgh, och flyttade hem en period och jobbade och sparade och sa sen upp mig. Värt varenda krona.
Nu har jag tre barn på heltid, testade först att ta med dom på vanlig charter, det gick fint, så nu nyligen tog jag med dom till Kuba i tre veckor. Det gick över all förväntan.
Problemet för mig är att jag måste spara till både mig och mina barn, plus att dom också går i skolan, så långresor blir svårt.
Jag har tänkt på om man skulle ta ett jobb ett år i ett annat land, och att barnen får gå i skola där, men tänker dels på om det kan bli kaotiskt för dom, och också vad man gör med boende osv hemma under tiden.
Finns det fler som älskar att se sig om som har barn och erfarenhet av detta?
Hade jag inte haft barnen hade jag nog skaffat ett microhus och haft så låga kostnader som möjligt, jobbat i perioder för att sen resa och upptäcka.
Hoppas man orkar det när barnen är utflugna😄