Någon som använder HouseHelm?

Hej på er!

Har nyligen upptäckt HouseHelm som är ett bokföringsprogram för privatekonomi… Verktyget verkar lovande och jag har suttit och matat in mina siffror och konton… Men undrar om det är någon här som är väl bevandrad i detta och har koll på hur man gör när man ska föra in sina lån?

Jag har ett lån hos en annan bank.

Jag har lagt in detta lån under konton och markerat den som en “Skuld”, “finansiell” och “annat innehav”.

Jag har också lyckats få till en ingående balans så att allt detta stämmer i rapporten balansräkning.

Men problemet kommer när jag ska bokföra transaktionerna.

Lägger jag transaktionen som en utgift och väljer kontot “Lån” som konto så räknas den summan in i balansräkningen under skulder.

Men då blir saldot fel i kontot jag faktiskt tar pengarna ifrån då den dragningen inte registreras, i mitt fall ett konto som heter “Räkningar”.

Lägger jag in en betalning från kontot “Räkningar” så sitter jag med dubbla utgifter i resultaträkningen och lägger jag endast utgiften i “Räkningar” så uppdateras inte lånet.

Även provat att lägga transaktionen som en överföring istället men även där blir det fel.

Någon som har en tanke?

Vet inte om det är det som är problemet men amortering hör egentligen inte hemma i resultaträkningen då den inte påverkar resultatet.

Bara räntan ska ligga med som en kostnad i resultatet.

Amorteringen är bara en flytt mellan konton/rader i balansräkningen. Dvs. du krediterar/minskar ditt bankkonto på tillgångssidan och debiterar/minskar skulden på skuldsidan.

Tack, det visste jag inte men det låter ju rimligt! Dock löser det nog tyvärr inte problemet för när jag lägger trasaktionen som en överföring så tolkar programmet det som att skulden har ökat.
Har mailat househelms support men de har en svarstid på minst 2v :sweat_smile:

Tänkte bara säga att jag löste problemet!
Transaktionerna skulle visst ligga som överföringar, men problemet låg i att jag hade fört in skudlsaldot som minus-saldo och så skulle det inte va!

Nu lirar allt, min sambo kommer inte se mig de närmsta dygnen för jag har några månaders data att mata in… yay!