Någon som har erfarenhet av mönstrad betong?

Funderar på hur jag ska lägga upp trädgården till min nybyggda villa. Från början tänkte jag ha marksten, men jag har fått upp ögonen för mönstrad betoing: Markbetong | svenskbetongdesign.se

Det känns ju som om det bara är fördelar, man slipper växter som växer mellan stenarna och man har möjlighet att få större visuell variation på marken. Någon som har erfarenhet av detta och kan förtydliga vilka för och nackdelar detta har jämfört med att lägga marksten. Vilket är billigast om jag väljer att ta in marksten från en firma (tänker inte lägga det själv med min rygg).

2 gillningar

Vad jag har hört efter jämförelse är att markbetong är dyrare. Mindre arbete med underlaget, men man måste forma och armera för betongplattan och sedan gjuta och forma den i önskat ytmönster.

Du får också svårare att göra ändringar i framtiden.

Fördelen är såklart inga fogar som det kan växa i.

En nackdel kan vara att avrinningen gör att man får floder i trädgården om man inte planerar avrinningsplatser. Plattläggning innebär att fogarna släpper ner en del vatten i marken om det inte är störtskurar.

2 gillningar

Helt rätt
Detta är otroligt viktigt och gör oftast att kostnaden drar iväg något beroende på typ av mark! Det beror på hur stor yta som är betong med

Det blir billigast med marksten och detta enbart för entreprenörer som arbetar med betong på detta sätt är så få.

Jag utförde detta ut ett par - 3 kunder på prov för 6-7år sen och då jag ej hållit på i betongområdet (mer an husgrunder och fasader m.m) så letade jag input och det var svårt…

Erfarenhet är att på garageuppfarten så nöts mönstret bort…

I trädgården blir det säkert kanon :+1:t2:

Jobbat en del med markbetong, både mönstrad och omönstrad i mitt yrke. Har du råd så är det ett fint alternativ, men:

Tänk på att växtlighet KAN tränga upp endå. Beroende på storlek på din tilltänkta platta så sågas sprickhänvisning i betongen, för att inte få okontrollerade krymp-sprickor. Om underlaget under inte är riktigt bra så kan gräs och dylikt tränga upp genom dessa anvisningar.

Personligen hade jag sett till att schakta lite djupare, skifta ur terass med lite rotogräsfri jord, på med en ordentlig markduk i N2-klass (snåla inte med överlappet i skarvarna på duken), lagt och packat en bädd (skulle köra 0-32 15cm och en 5a 0-16 för att täta av ytan) och sedan får betongarna komma :slight_smile: Observera att detta är lite beroende på vart du bor, finns det risk för frostsprängning kan det vara bättre att anlägga det med kapillärbrytande material likt en husgrund, då lägger du 16-32 makadam istället för 0-XX fraktioner.

Dubbelkolla även med firman hur de tänkt ställa ut ytan, dvs hur vattenavrinningen kommer att fungera.

Ska se imorn om jag kan vaska fram lite bilder från när Svensk Betongdesign höll på med lite innergårdar i en entreprenad jag jobbade på. Vi körde mönstrad pigmenterad markbetong med fiberarmering (inte stålfiber, då kommer varenda person i rullstol ringa och klaga över punktering)

2 gillningar

Blir snyggast med gamla handhuggna fint blankslitna svenska Storgatsten!

3 gillningar

Tack för alla svar. Jag har fått en offert på anläggning av marksten som gick på ca 28k. Ska kontakta någon som arbetar med mönstrad betong och se priset på den.

Det kommer inte vara på garageuppfarten (där kommer jag troligen ha asfalt) utan en gångvåg upp till entren på villan.

De som byggde villan höjde upp tomten med 20 cm makadam så jag gissar på att det bara är att lägga markduk på den. Tomten är ganska rak men med en sluttning neråt. Behövs det plan yta för att få dit mönstrad betong? Antar att det i så fall blir en lösning med stentrapp vid entren till tomten…

Vad ska du med duk ovanpå makadamet? :slight_smile: Den har du ju för att skilja krossmaterial/makadam från jord.

Det går att gjuta i slutning, men du ska nog dubbelkolla med firman vad deras betong klarar av. Inom AMA och SBK finns lite riktlinjer baserat på konsistensen, graderad från S1 (i princip jordfuktig) till S5 (fullt flyt).

2 gillningar

Så jädra bra med ett real-pro som svarar i tråden !

2 gillningar

Entregång som jag stensatte med gamla handhuggna fint slitna svenska smågatsten med kant av storgatsten i Flädie.

5 gillningar

Ombyggnation på en rättsanstalt. Mönstrad betong istället för markplattor då det inte går att lyfta upp en bit och klubba ned någon annan med. Gjutet av SBD.

Som du ser är förfarandet ganska enkelt:

1. Bra underlag
  2. Lågform, dubbad med armeringsjärn ned i backen som motstöd för fyllet
  3. En enkel sprickarmering (tror det är CC10 eller CC12

Det enda som är svårt med mönstrad markbetong är just mönstringen.

Efter gjutning är det viktigt att inte låta betongen brinna iväg, men plast för tidigt
kan påverka mönstret, så dimning och sedan droppslang första 24h är bra,
eller om det går låta ytan gå ihop sig lite, sedan på med plast

Färdigt resultat!

6 gillningar

Får verkligen hoppas att jag inte tvingas gå på denna mönstrade betong dag ut och dag in…

Är en anstalt för kriminellt galna, så det hoppas jag med! :smiley:

1 gillning

Vadstena kanske?

20904397

Har varit på ett par tre olika Rättspsykiatriska kliniker…