Jobbat en del med markbetong, både mönstrad och omönstrad i mitt yrke. Har du råd så är det ett fint alternativ, men:
Tänk på att växtlighet KAN tränga upp endå. Beroende på storlek på din tilltänkta platta så sågas sprickhänvisning i betongen, för att inte få okontrollerade krymp-sprickor. Om underlaget under inte är riktigt bra så kan gräs och dylikt tränga upp genom dessa anvisningar.
Personligen hade jag sett till att schakta lite djupare, skifta ur terass med lite rotogräsfri jord, på med en ordentlig markduk i N2-klass (snåla inte med överlappet i skarvarna på duken), lagt och packat en bädd (skulle köra 0-32 15cm och en 5a 0-16 för att täta av ytan) och sedan får betongarna komma Observera att detta är lite beroende på vart du bor, finns det risk för frostsprängning kan det vara bättre att anlägga det med kapillärbrytande material likt en husgrund, då lägger du 16-32 makadam istället för 0-XX fraktioner.
Dubbelkolla även med firman hur de tänkt ställa ut ytan, dvs hur vattenavrinningen kommer att fungera.
Ska se imorn om jag kan vaska fram lite bilder från när Svensk Betongdesign höll på med lite innergårdar i en entreprenad jag jobbade på. Vi körde mönstrad pigmenterad markbetong med fiberarmering (inte stålfiber, då kommer varenda person i rullstol ringa och klaga över punktering)