Någon som har haft sitt barn i ett kooperativ förskola? Vad tyckte ni om den?

Hej,

Har någon har haft sitt barn i ett kooperativ förskola? Vad tyckte ni om den?

Vi fick en inbjudan till en kooperativ förskola, men vi är inte säkert med hur mycket krävs från föräldrar (förskolans styrelse, föräldrajour, etc). Vabba kommer kanske redan att vara intensiv beroende på barn, så nyfiken att få riktiga erfarenhet om den.

ja, 2 av mina barn går på en montisori skola.
vi har inget annat än bra att säga. speciellt iom att vi bor i Göteborg och det finns gott om problembarn i dom vanliga skolorna och det verkar nästan saknas helt i montisoris värld.

1 gillning

Tack för info! Kräver det många timmar av er som föräldrar med föräldrakooperativ?

Detta varierar oerhört från skola till skola. En vän till mig sa så här:

Skall du tänka på barnen så välj Montessori, om du skall tänka på dig själv, låt bli!

Den kooperativa förskola som vi använde när barnen små krävde däremot extremt lite föräldraengagemang. Jag är rädd för att du måste göra din egen research.

Hade barnen i ett kooperativ där all verksamhet drevs av pedagoger med tillgång till vikariepool. Vet andra där föräldrar måste rycka in vid brist på personal.

Vårt engagemang begränsades till styrelseuppdrag och fixardagar, som iofs var trevliga då man träffade de andra föräldrarna.

Har också haft barnen i kommunal förskola. Enda skillnaden upplevde jag var personaltätheten som var sämre och en kanske mer styrd versamhet. Personalen var i vår kommunala fantastisk, verkligen fantastisk.

I den kooperativa, mindre förskolan hade vi en del tråkiga personalärenden att hantera som slutade med utköp. Det var inte riktigt vad vi väntat oss men då styrelsen av föräldrar och fs chefen var erfarna.av båda sidor i en sådan facklig förhandling så klarade vi av att hantera det. Nu är det väl ett extremfall.

Tänk på att små kooperativ kräver mer av föräldrarna. Montessorförskola ja, men inte skola.

Och jävlar vad tiden går fort. Barnen tar sig hem själva nu för tiden. Känns som igår att man hämtade en liten en som man behövde bylsa på allt. Eller inte, vi är grannar med skola/förskola :slight_smile:

Hej,

Vi hade två av våra barn på föräldrakooperativ.
Riktigt bra förskola, men en del tid tog det.
Vi jobbade där några timmar ibland varje termin.
Vi hade också städ veckor där man städade förskolan på kvällen.
Sen var det allt annat med styrelse och gud vet allt :joy:

Vi har och den är jättebra verkligen! Litet mysigt och mycket glädje hos pedagogerna. Lite bättre personaltäthet än de flesta kommunala. Hur mycket jobb man måste göra varierar så kolla upp vad man förväntas göra i den förskola ni tittar på. Skulle undvika om det inte finns städ eller möjlighet att köpa in städ på ev städveckor.

Bland det bästa vi gjort sedan vi blev föräldrar. Glad och ej gnällig personal med vettiga resurser, till skillnad mot tidigare förskolor. Dessutom lär man känna de andra föräldrarna på ett helt annat sätt och får nya vänner som man annars inte skulle fått. I en storstad är detta extra värdefullt.

På vårt kooperativ var arbetsinsatsen begränsad. Typ någon lördag eller söndag plus några enstaka timmar utöver det per termin.

Kommunerna har ibland på sin webbsida betygen som alla förskolor i resp kommun fått av föräldrarna. Värt att kolla.

Vi har barnen på en förskola om ca 30-40 barn.
(Ca 20 -25 familjer)

Nackdelar:
Vi har städdagar/fixardagar 2 ggr per år á 4 timmar. Utöver det förväntas man tvätta 1 gång per termin( Ikea kasse med 60 tvätt), samt jour typ 2 ggr per termin. Det sistnämnda har inneburit kökstjänst 2 ggr under sammanlagt 6 år.

Slutligen förväntas man sitta minst 1 år i styrelsen.

Därtill innebär alla privata alternativ ofta kortare dagar och fler planeringsdagar.

Några fördelar:
• man får påverka hur förskolan ska prioritera inom budget( fokus på bra och näringsrik mat eller på personalförmåner exempelvis)
• man kan enkelt påverka säkerheten utomhus och inne
• man kan ha en öppen dialog om hur vissa saker borde hanteras dvs samarbete mellan föräldrar och förskola blir mer etablerat
• storleken på barngrupperna
• låg personalomsättning
• barnen lär känna samtliga pedagoger
• mycket tid utomhus

Jag har erfarenhet av både kommunalt och kooperativ förskola och instämmer i svaren du fått ovan från Smalanning och SnabbaMamman. Samtidigt kan det skilja stort för båda typerna, så gör lite research - det är det värt!

Själv värderade jag att lära känna många föräldrar vilket kooperativ bidrar till i större grad, men visst fick man ägna många timmar åt arbete också. Men, tid som bidrog positivt till barnens miljö.

Hoppas du hittar ett bra val!

Länge sedan. Tidigt 1990- tal. Vi var tidiga tror jag. Exakt samma erfarenhet. Fungerade fint. Lugnt och tryggt . Mycket få problem med barn eller anställda. En del arbete. Minns lite jobbiga städveckor (några per år )när vi fick städa dagiset mellan 18 och 21 efter en hel arbetsdag i mitt fall ( Nåja man var ung och stark). Blev med tiden (efter vi lämnat) ett personalkooperativ istället pga dalande föräldraengagemang. Sammantaget en mycket bra lösning. En bra tid.

Hej! Vi hade vår dotter på kooperativ när hon var liten. Det var en jättefin personaltäthet verksamhet med liten barngrupp och allt arbete man gjorde tillsammans med andra föräldrar gjorde det lätt att lära känna de andra familjerna. Hade vi haft fler barn tror jag ändå inte vi hade orkat ha kooperativ med tanke på all tid det tog med städning, möten, vikarierande etc. Men det kan se väldigt olika ut mellan olika förskolor så det kan ni ju undersöka om ni träffar dem på intervju.
En nackdel som jag kan se med kooperativ är att det ofta kan bli knöligare tex om det uppstår meningsskiljaktigheter mellan personal och föräldrar (föräldrarna är så personalens arbetsgivare och samtidigt i föräldraroll till sitt eget barn och kan ha svårt att se helheten för förskolan ), det kan också vara svårare att få tillgång till special pedagog /extra resurs för barn som har behov av extra stöd än på kommunal förskola där det ofta finns mer tydliga rutiner för detta. Lycka till med erat val!

1 gillning