Hej! Tack för svar med fina bilder! ![]()
Vad är det för “säkerhetsskäl” som gör att man stannar på hotellområdet?
Var det lagom med 8 dgr safari och 2 dgr sol?
Tack igen!
Hej! Tack för svar med fina bilder! ![]()
Vad är det för “säkerhetsskäl” som gör att man stannar på hotellområdet?
Var det lagom med 8 dgr safari och 2 dgr sol?
Tack igen!
Läser kanske in lite tveksamhet kring Zanzibar i era meddelanden. Är det “bättre” att åka på Safari för sig och sen åka en helt annan gång till typ Mauritius eller liknande?
Hej!
Jag har varit på safari i Tanzania 2 gånger 1991 och 2011 först med Ibis safaris som sen blev Anderson Adventure. Bägge gångerna helt magiska och senaste gången också en sväng till Zanzibar. 2011 var vi 2 vuxna och två barn 8 och 11 år gamla. Det var lagom ålder.
Alla i familjen är överens om att detta är vår bästa resa och vi har rest mycket efter 2011. Safari som familjeaktivitet är fantastiskt. Andersons guider lokalt förankrade och socialt engagerade. Mr Anderson som startade resebolaget har bott lång till in Tanzania.
Zanzibar 2011 var alldeles fantastiskt. Vi bodde dock inte på norra turist delen av ön utan i Paje på sydost sidan. Då dominerat av kitesurfare och strandliv. Inga all inclusive hotell och flera restauranter med banan och palmblad som väggar. Maten fiskbaserad och god. Jag har aldrig gått ner i varv så mycket som i Paje. Segelbåtsutflykter till sandöar, grillade humrar och korallrev samt en och annan delfin som simmade förbi.
Vi var 8 dagar på safari + 6 dagar Zanzibar och tyckte det var lagom. Juni var en bra månad.
Jag är inte uppdaterad på säkerhetsläget på Zanzibar men 2011 var det inga problem.
Min personliga uppfattning är att man måste ta det väldans försiktigt oavsett destination i Afrika.
I Kenya besökte vi både Mombasa och Nairobi. Endast dagtid och i ordnad grupp. Dock med några timmars egen utforskning.
Inte bra att hamna på fel ställen där.
Guiden bad oss att inte ha smycken klockor ringar osv på oss.
Vet dock inte om någon av er andra upplevde samma sak.
Låt er dock inte skrämmas av min upplevelse, utan resan som helhet är magisk.
Men det är inte Spanien då att säga, där ungarna kan springa fritt.
Har också gjort Tanzania+Zanzibar (innan barn).
4 dagar safari, 4 dagar Matemwe, 2 dagar Stone Town och framförallt 4 dagar hiking uppför Mount Meru, som var den absoluta höjdpunkten på resan (no pun intended).
Vanligare är kanske att man bestiger Kilimanjaro, men Meru (4500m) är lite mer lättillgänglig och med färre människor samt en fantastisk utsikt över Kilimanjaro istället.
Hur länge man stannar per ställe känns som väldigt individuellt; hur snabbt man blir rastlös? ![]()
Vi cyklade runt på Zanzibar. Tittade på endemiska apor. Det gick bra för oss iaf. ![]()
Safari kan vara lite olika, och inte alla vill se samma djur. Big 5 är enligt mig inte de mest intressanta, men stäm av inom familjen innan du bokar.
Sydafrika ger möjlighet till mer daglig variation- om man behöver det - i stället för 1 vecka med samma aktivitet. Här kan du köra själv delvis med din hyrbil och verkligen spana själv efter djur. Civilisation med bad bjuder på mer upplevelse där enligt mig.
Zanzibar tyckte jag inte var värd mödan, men visst vet man det inte innan. Bara strand är inte allas grej. Tanzania är verkligen ett fint land och Serengeti är speciellt. Kratern åker man förbi ändå, men liknar ett djurpark i Europa med alla fordon.
Ett måste enligt mig är glamping på Safari. Lodge eller hotel ger inte den naturkänsla.
Se till att åka med personlig guide som du kan ge uppdrag att visa det ni vill se och se till att ha en bil där man också kan stå i. Dagarna i bilen är långa. Motivationen hos guiderna varierar mycket. Det hör man från andra. Man ska ha tur där med.
För djur och natur är Namibia fint. Finns mycket intressant natur, sedan Etosha + Caprivi strip. Tror tyvärr inte det går att kombinera med bad på samma vis. Ett fantastiskt land.
Seychellerna är ju vad gäller stränder och övrig naturupplevelse i en klass för sig om man tittar på den typen av resmål i det området med Zanzibar-Seychellerna-Mauritius.
Spenderar runt 4 månader om året i denna magiska Ö-grupp ![]()
För några år sedan åkte vi till Sydafrika med Rolfs Flyg och Buss. Bland annat två utflykter i Krugerparken där vi fick se The big five. Rekommenderas varmt!
Ni som åkt på Safari i Afrika med barn. Hur gamla var de då och passade åldern för resan tyckte ni?
5 år. Fungerade, men det är ju marginellt med minnen så här 7 år efteråt. ![]()
Okej men då är mina barn lite äldre i alla fall (9 och 11). Jag var själv i Kenya med mina föräldrar när jag var 18 och det var fantastiskt men jag vill inte vänta så länge med att ta barnen på samma resa.
Kanske tar det som en 40-årsresa om 3 år. Då borde de minnas något i alla fall ![]()
Roligt att höra. Jag åker på tisdag. Tror det är ungefär samma upplägg nu. Ska bli så spännande. ![]()
Hur var din upplevelse?
Jag var som student i Kenya 2001 och har lite planer att åka på safari med min och några andra familjer och en massa barn.
Ha inte för små barn, det är slöseri, då kan man likaväl åka till Ölandsdjurpark.
Barnen behöver vara minst 9-10år
“Halvvuxna barn” vet jag inte hur gamla de är- men om de är 15+ så har de tillåten ålder för att få vandra i berg och djungel för att få titta på bergsgorillor (i Rwanda eller Uganda)
Också en typ av safari. Finns långt upp på min bucketlist. Ett arrangemang där mycket av pengarna går till projekt för att rädda de utrotningshotade gorillorna (det tas ut avgifter som går specifikt till ändamålet, för att få lov att göra vandringen).
Tyvärr har ut inte kolmården kvar sin safari då det nog hände lite för mycket incidenter. Var ju nån löpsedel varje år. Det var tider det:star_struck:![]()
Skulle gärna gärna vilja åka till kenya nån gång når det nu blir. ![]()
åker till Zanzibar på söndag…..
Kan dela mer efter resan, vi skippar dock safari då det hade blivit för mycket restid då vi bara är borta över höstlovet, och sen är barnen lite små än.
Vi kör 1 dag i Stone Town när vi anländer (landar senare på kvällen så kan lika bra ta det direkt första dagen), och sen bor vi på The Mora hela tiden. Vi tänkte byta halvvägs men vi var lite sena på bollen då vi var tvugna att boka om resa för ett par veckor sedan, så fick bli endast en av de hotellen vi hade bokat från början.
Bra val av område. Ni kan ju lätt göra en halv- eller heldagsutflykt både norrut och söderut.