Sitter i vintermörkret och drömmer om att åka på safari i typ Tanzania med en solig avstickare till Zanzibar med familjen (2 vuxna med halvvuxna barn). Inte helt obegränsad ekonomi, men förstår att det inte kommer att bli billigt :), men det är ok.
Är det någon av er som har några riktigt bra restips att dela med sig av?
Bästa arrangören. Bästa tidpunkten att åka. Bästa rutten? Bästa …
Jag har varit på safari, men det var 1986 och jag var tolv, så lite tveksamt vad jag kan bidra med.
Men utöver djuren så var tåget från kolonialtiden, som tog oss mellan Nairobi och Mombasa på nyårsnatten lite tufft, om ni nu inte spikat Tanzania redan förstås.
Har inte varit själv men en släkting var nyligen på safari i lite olika länder. Hen tyckte inte det var så glamoröst och roligt som hen hade förväntat sig. Otroligt mycket folk och bilar. Så fort en bil fått syn på lite djur så ringer de dit alla andra bilar och guider som sedan cirkulerar runt djuren likt en stackars rondell i rusningstrafik. Var svårt att få bra bilder pga allt folk och bilar.
I övrigt tyckte hen att transportmedlen och boenden var undermåliga, samt generellt dålig hygien och många saker som var omständligt Hen rekommenderade inte oss andra att åka på den resan hen hade varit på åtminstone…
Har varit på Safari (selous/ Ruaha (super) och andra parker i sodre del av Tanzania) sen var Mafia Island (bättre än Zanzibar för min smak). Jag fixade safari med lokal företag (super bra jobb mycket billigare) och själva Mafia Island
Ja, exakt den turen har vi gjort. Först safari i Serengeti i typ 8 dagar och därefter på Zanzibar i ett par dagar. Vad vill du veta?
Vi åkte med:
Extremt nöjda faktiskt. Egen jeep i alla dagar som anpassade sig till oss och barnen. Såg the big five och allt.
Prata med dem på Anderssons de har svar på alla frågor, vi åkte typ nu (januari) vilket var lite utanför säsongen och det var super även om de fick pussla lite då alla lodger inte var öppna.
Ngorongoro kratern är att rekommendera men väldigt mycket folk.
Zanzibar var det vi gillade minst. Väldigt mycket att hänga på hotellområdet pga av säkerhetsskäl.
Jag håller på att projektera safari+ Zanzibar för min 50-års present till mig och familjen, varför gillade ni inte Zanzibar? Får kolla in firman, har lite fastnat för Kenzan som hade någon slags delux safari som lockade
Jag och frugan har varit i Kenya. Det är ett antal år sedan, men åkte med Ving och var borta i lite mer än 14dagar.
Vi köpte safaritur på plats med en övernattning i Nationalparken.
Vi bodde på ett fint hotell söder om Mombasa med kritvit strand.
Vi åkte över jul och nyår.
Tror det var nog mest att förväntningarna blev fel. blev mer av all inclusive på fantastisk strand och lyxhotell men där de avrådde att gå utanför området. Inte riktigt vad vi hade väntat oss. Sedan var vi inte runt på ön, så vågar inte uttala mig om det.
Har varit på ett par safaris i Kenya. Upplever det som sämre än Tanzania. Skulle jag rekommendera så absolut Tanzania. Har även hört folk som varit i Sydafrika rekommendera Tanzania som är mer ”vilt”.
Sedan är det som någon skrev rusning om man är på de populära ställena då guiderna ringer till varandra när man ser ett djur.
Min mamma och mina syskon var på minisafari i Gambia i februari 1992, tror det var ok även om det mest var krokodiler, ödlor och mindre djur.
Jag hade influensa, 42° feber och vaktades av hotellets läkare och extrapersonal i hotellrummet. Svimmade vid poolen dag två på semestern, men personalen var snälla.
Säg till om du vill ha mer konkreta tips, min morbror har jobbat i flera afrikanska länder, så han har en del kontakter där.
Var precis på Safariresa i Tanzania + Zanzibar nu under november 2023. En vecka Safari (Lake Manyara, Ngorogoro crater och Serengeti) för att sedan avsluta med en vecka på Zanzibar.
Utmärkt kombo mellan aktivitet och sol/bad. Otroligt välarrangerat från start till slut. Vi åkte med Safariresor.se, privat bil och guide. Över all vår förväntan (förväntningarna var ganska höga med tanke på att resan kostar en slant).
Kan varmt rekommendera att åka under November, alla parker grönare, mindre turister. Vi såg även en del av stora migrationen.
För vår del var Safari huvudsyftet med resan för att sedan bara koppla av, sola/bada på Zanzibar. Vi hade storslagna planer på att åka runt Zanzibar på utflykter men vi lämnade inte hotellområdet på hela veckan, mest pga vi var trötta på att sitta i bil (det är så gott som hela dagar i bil under safari). Vill man åt sol/bad och smälta allt man sett under safari är kombination av Safari+Zanzibar guld.
Vi hade vårt livs semester på Zanzibar 2018. Hyrde då en stor villa vid stranden ihop med en annan familj. Se länkar nedan. Villan har egen personal, och kock ingår! Vi hade tillgång till en svensk värd som var ansvarig då, hon är inte kvar, så kolla upp vem som är värd nu och kan hjälpa till med utflykter och transporter. Vi var på många bra utflykter, både till land och till havs, även dykning. Vår upplevelse var inte alls att man måste hålla sig på området, men man ska inte heller vara naiv och springa runt på egen hand i helt okända områden såklart, det fanns också vakt hela tiden vid husen, men grannskapet kändes safe. Det finns 2 villor, som vardera passar för 2 familjer. Ligger inte i en större samhälle, utan mer en by med mindre hotell och restauranger på promenadavstånd som man når via stranden.
Jag åkte Safari och Zanzibar 3veckor med Rosa bussarna precis innan covid.
Fantastisk resa. Safari både i Kenya och Tanzania. Balaongflygning bland bufflar och elefanter och mycket annat.
Rosa bussarna är väldigt speciellt. Man ska veta vad det innebär och gilla det livet.
Bussen är ett rullande vandrarhem där man åker ca 20 personer i varje buss. Vi var 2 bussar och ca 40 personer mellan 12 och 72 år. De flesta nätterna bäddar man i bussen och sovloft på taket och sover där i sitt myggnät.
Vissa dagar är resdagar som man spenderar med att umgås med övriga resenärer. De flesta dagar är bokade med någon Safari eller annan utflykt vissa dagar får man välja aktivitet eller kan köpa till extra äventyr. Man har även några dagars frihet att göra vad man vill. Särskillt sista veckan på Zanzibar.
Man stannar på en del primitiva campingar och behöver uppskatta äventyret i att ha vilda djur och kryp utanför. Det blir tidiga morgnar och man är ibland sina busskompisar nästan jämt, så man behöver tåla att folk är olika, strunta i dem man ogillar och ha roligt med de andra. Men gör man det så kan man också har väldigt roligt och lära känna roliga människor.
Jag åkte med en kompis, men många åkte själva. Vill man åka på en sånhär resa men har ingen att ta med sig så är det här ett bra sätt att få sällskap på resan.
Hej
Vi kom hem från Tanzania förra veckan. Åkte 2 vuxna och 2 barn 11 & 14 år. Bokade med Safariresor vilka jag varmt kan rekommendera. Känns lite extra bra att Marcus finns på plats i Tanzania.
Vi hade fyra nätter på lodge i Tanzania, tre dagars safari i egen jeep och med duktig guide/chaufför. Vi upplevde i stort sett alla djur på nära håll. Magiskt! Därefter en vecka på Zanzibar.
Precis som någon annan skrev så var Zanzibar ganska isolerat på lyxig charterresort. Utanför hotellet total fattigdom och inget att göra. Vi åkte på snorkelurflykt och besök i Stonetown. Tog en taxi till en annan strand för att se lite annat och äta på restaurang. Ungarna älskade dock den lyxiga poolen & det fina hotellet.
En resa att minnas för evigt !
Jag förstår inte alla brukar bara prata av Safari (north del) av Tanzania men inte andra delar som Ruaha.
Samma för Mafia Island som har bäst dykning och mer lungt miljö mot Zanzibar.
Företag som vi har tagit lokal heter Chabo Africa. Priset mot utlandska företag mycket mindre och det var super.
För mafia island var vi på Meremeta Bungalow Lodge
Vi var jätte nöjda med dom.
Dock tyckte vi att Ngorongoro var lite av en djurpark, med massor av safaribilar som körde där.
Men det är ett bra ställe att se djur på.