Status idag:
Nybörjare på investering, 57 år ensamstående barnfri sjukpensionär, knappt kvar någon buffert men just nu för dyra fasta utgifter (boende, bil, hund, CSN etc.) men 100k kr i kapitalsparfonder (KF) på Swedbank aktivt skött så dyrare avgifter, mindre extra klumpsummor utöver sjukersättning och bostadstillägg kommer komma in.
Såg att det finns billigare varianter i motsvarande accessfonder (passiva) hos Swedbank men funderar på alternativet nedan…
Fråga:
Vettigt och enbart fördelar att sälja av allt på KF hos Swedbank och starta ISK (har inga barn men har skrivit testamente) med billigare aktieindexfonder (kanske en del global, en del europa, en del svenskt, ev en liten del tillväxt) hos avanza för hälften, överföra resten till tex collector obundet till 2,4% som buffert ?
Jag har för mig att Swedbank har både fast och rörlig avgift för sin KF. Inte lämpligt att ha det där om du inte måste.
Dock behöver du inte flytta ut till Avanza om du hade tänkt investera i en global indexfond då Swedbank också har en som är jämförbar med Avanzas alternativ.
Förslag är att du säljer och sedan flyttar kapitalet till ISK hos Swedbank samt bankkontot du nämner själv. Jag har dock ingen koll på Collector
Förslagsvis görs det vid kvartalsskiftet. Även om det är en KF→ISK. , men eftersom beloppet är under 300K så är det skattefritt. Så det är bara att göra det. Nu med en gång.
tack nu då börsen verkar svajja antar jag att jag tar en risk att sälja av i KF å köpa nytt i ISK då det kan ta ngn bankdag emellan sälj/köp men det är väl priset om jag vill pressa ned fondpriser och skifta kontotyp antar jag…och detta är tänkt hyffsat långsiktigt…
Börja med att sälja och plocka ut 50% och lägg in i ISK. Sen lägger du säljorder på resten i din KF och samtidigt lägger köporder i din ISK. Då bör du om du har tur sälja och köpa samma dag och inte ligga utanför börsen.
När du väl fått loss resten av pengarna flyttar du dem till Collector.
Du får inte endast tömma en KF, utan du stänger ner den. Banken kommer ta ut eventuell skatt etc. i samband med detta