Hej! Först ville jag säga något jag sitter och reflektera över. Jag ville säga tack för att ni finns och för det bemötande man får här. Om jag ska vara riktigt ärligt så tyckte jag inte alls det var roligt med sparandet innan jag upptäckte podden. Det har tagit ett par år att kommer till skott dock men vi har iaf börjat få lite ordning på ekonomin och för första gången i mitt liv kan jag sova gott på nätterna. Dessutom har jag kunnat unna mig och familjen saker som gör livet roligare. Och en viktig grej som måste nämnas är att jag tror inte vi är i samma klass inkomstmässigt som de flesta av er här på forumet. Ändå har ni bara uppmuntrat och svarat på mina (och andras) frågor och jag har aldrig känt att jag inte hör hit. Så en stor bamse tack från mig till Jan och Caroline och all ni andra. På riktigt, bara ljudet av Jan och Caroline’s röster i hörlurarna upplever jag som extremt rogivande och jag tycker ni komplettera varandra perfekt.
Vi är 47 resp 44 år och har 4 barn 9, 12, 16 samt 18 år. Tillsammans tror jag att vi får ut ca 45000kr efter skatt. Vi har bolån på 3,570,000.00 som vi inte amortera förutom 300,000 som måste betalas på 10år. Vi började med vårt sparande väldigt sent i livet (typ förra året) men numera månadssparar vi med Lysa och Avanza. Vi sparar väldigt lite tror jag egentligen men det är redan svårt att få det att gå runt som det är så jag är osäker på var vi kan öka sparandet. Däremot så är det några saker jag inte riktigt förstår mig på med 4 hinkars modellen eller med pengamaskinen överhuvudtaget.
Sparandet ser ut så här i dagsläget…
Buffer =100,000kr på Klarna Savings
1000kr/månad - Lysa 100% Aktier
900kr/månad -Lysa 100% Aktier till Barnen
200kr/månad - LF Global Indexnära
Bufferten lyckades jag få ihop med skatteåterbäring från USA + stimulus bidrag.
Jag har byt till Tibber och förhoppningsvis kan vi spara in lite pengar där på sikt genom att styra om vår förbrukning. Vi har börjat med matsedel och hoppas även där få ner våran kostnader.
Utöver detta har jag en lekhink med crypto/NFT’s men den är självförsörjande och kostar inte mig någonting numera. (förutom en massa tid och fokus…)
Så mina frågor egentligen är…
- Hur får jag maskinen att funkar på bästa sättet och hur ska hinkarna fyller på varandra i praktiken? T.ex: Nu har jag varit tvungen att betalar några stora avgifter från Buffert/sparkontot och därmed är det bara 90,000kr kvar på bufferten. Varifrån ska pengarna för att fylla på bufferten kommer? Ska man fylla på från Lysa/Avanza? Eller ska man snarare pause sitt månadssparande i ett par månader tills bufferten är påfylld igen?
- Att ha så mycket buffert på en niche bank med endast 0.8% ränta känns hemskt. Skulle det vara bättre att binda en del av bufferten under en period med högre ränta? Eller kanske investera hälften i LF Indexnära det med?
- Jag förstår att huset ska räknas med i mellanrisk hinken så jag har inte tänkte mer på det alls men nu inser jag att jag inte alls fattar hur den ska fylla på nästa hinken i praktiken heller.
För övrigt känns det som att jag kan ha missuppfattat en del men jag vill lära mig och försöka få det att funkar smidigare och mer automatiskt. Plus jag känner t.ex att vi sparar inte tillräckligt mycket till barnen. Nu när 18åring behöver pengar till skolavslutning och resor och körkort, tar jag allt från bufferten eftersom vi började spara till henne 18 år för sent. Jag vill ha en plan på hur ska fylla på i en snabbare takt en att jag tömma det kontot.
Tackar ifall ni har orkat läsa så här långt. Jag behövde skriva av mig lite och det kanske kan uppfattas som lite osammanhängande, lol. Tack för tålamodet
M