Nån stackare i FIRE som tänkt söka elbilspremie?

Upp till 65 tkr att inkassera ser ut att bli möjlighet för den som köper elbil, är skriven i någon av 177 kommuner och inte har någon större inkomst. Borde således funka för den som lever på uttag från ISK osv.

65 tkr blir ju en hyfsat stor del av exempelvis en i3:a för 150–200 tkr.

18 mars öppnar det :slight_smile:

gissar att jag bor på fel ställe så är nog ingen ide att fundera på
dessa två kraven reagerade jag på - - hur många rena elbilar kan man leasa för under 4600?

• vid köp ska bilen kosta mellan 64 800 och 450 000 kronor

• vid leasing ska månadskostnaden vara mellan 1 800 och 4 600 kronor

Gäller även begagnade

Så vitt jag förstår räknas även inkomst av kapital dvs FIRE genom ISK kan i vissa fall bli problem. Men beror på storlek på kapitalet, familjesituation, om man har lite inkomst av tjänst i grunden etc.

Som jag tolkar reglerna borde det bli problem om hushållsmedlemmarna i snitt har vardera ca 10 miljoner kr eller mer på ISK. Då kan man tyvärr inte ta del av bidraget som riktas mot samhällets ekonomiskt svagare grupperingar.

EDIT: Eller nja… 80 % av medelinkomsten gäller singelhushåll. Är man flera är reglerna mer komplicerade, och den genomsnittliga tillåtna inkomsten lägre.

2 gillningar

Jag får det till ca 15 miljoner på ISK för ett par på två vuxna utan barn. Men det förutsätter att man inte jobbar något.

Säger inte att det är fel eller konstigt på något sätt.

Vår familj med en som jobbar ca 50% och en som jobbar 10% kan inte få bidraget pga vårt kapital. Vilket känns fullt rimligt. Men det gör samtidigt att vi nog inte kommer byta till elbil i absolut närtid.