När är det okej att ta från sina fondbesparingar

Låt säga att man haft för mycket utgifter en månad men nu prioriterar man att bygga en buffert på ett sparkonto men samtidigt har man ett fondspar som man kan ta fickpengar från vid behov.

Jag är ingen expert inom ämnet, långt ifrån, som mitt namn avslöjar är jag en helt vanlig person som arbetar och tjänar förmodligen inte hälften av vad ni gör.

Men jag vill bli rik, vill gå i pension tidigt i livet så jag slipper arbeta. Därav mitt intensiva sparande. Nu är jag ett par samhällsklasser lägre än alla andra medlemmar här dock och alla experter på youtube säger att man inte ska röra säljknappen, men om jag nu bestämmer mig för att göra det ändå för att klara månaden, när ska man helst sälja? Ska man göra det i uppgångar eller ska man försöka undvika det helt. Ska tilläggas att jag har haft mitt fondspar i tre år och har lyssnat på experterna som säger till mig att rör inte säljknappen. Har googlar efter svar också men får inget. När ska man sälja av sitt fondinnehav? Alltså inte hela, men bara tillräckligt för att klara månaden

Självklart kan man ta av besparingarna vid behov. Har själv sålt av lite i år för att finansiera någon extra renovering som låg utanför vår tänkta renoveringsbudget.

Du skriver att du vill göra det för att “klara av månaden”. Då finns det kanske inte så mycket att göra här. Man kan ju inte ta blancolån för att finansiera sitt sparande direkt.

Själv säljer jag mycket hellre av när börsen stiger. Då fylls hålen igen relativt fort och snart når man nya ATH’n igen.

2 gillningar

När du säljer fondandelar så är du inte garanterad det belopp du väljer att sälja för eftersom det är viss fördröjning i säljandet, och din bank vill inte ta den risken. Alltså går det inte att ägna sig åt timing direkt. Du kan dock lägga flera små säljordrar med någon dags mellanrum så kanske vissa går ner och vissa upp under försäljningen.

Hej,

Jag tänker att syftet med en buffert på ett räntekonto (kortsiktigt sparande) är att kunna använda just när oväntade utgifter dyker upp. Fonderna (långsiktigt sparande) ska du inte ta av när månaden inte ”går ihop”. Kanske behöver du prioritera att öka bufferten först så den kan hantera månadssvängningar?

8 gillningar

Mina råd om du vill kunna gå i pension tidigt.

Skaffa en buffert, så du slipper ta av ditt långsiktiga sparande vid oförutsedda utgifter. Då kan dina investerade pengar jobba ostört och du får en stabilare ekonomi.

Försök skaffa ett jobb du trivs med, så blir livet roligare. Livet börjar inte när du går i pension.

Sen, livet blir sällan som man planerat, ett sparat kapital är en tillgång om dina planer ändras. :blush:

8 gillningar

din buffert bör va så stor att den klarar en dålig månad och någon extra oväntad utgift. Är den lite naggad i kanten fyller du på den med nästa månadssparande. Är den helt tömd så säljer du av fonder och sätter pengarna i bufferten så den blir rätt storlek. Sedan fortsätter du med månadsinvesteringarna så att fonderna fylls på igen.

Visst blir ränta på ränta effekten störst om man inte rör fonderna. Men det hjälper inte om din ekonomi inte går ihop just nu. Din portfölj kommer växa mest om din ekonomi är i ordning utanför den så du lungt kan fortsätta investera kommande månader och år. Så använd den till att lösa det som behöver lösas för att kunna komma tillbaks till rätt kassaflöde.

2 gillningar

Okej tack alla ni som svarat, dock har jag en följdfråga. Nu när det har lyst blått i fondportföljen det här året, låt säga att jag har nån fond/aktie där jag gjort 1000kr i vinst och så behöver jag just 1000 kr i fickpengar. Är det en god idé att sälja det jag tjänat passivt eller ska man helst som det heter sitta still i båten? Vet att man inte kan tajma marknaden men vill kunna bygga upp min buffert just nu, alltså sätter jag in så mycket jag kan på sparkontot när jag får lön men tack vare räntorna och det faktum att detär dyrt att äta nu blir det inte mer än nån tusenlapp per månad på sparkontot

Sälj om du behöver pengar. Spelar ingen roll om det är blått eller rött på kontot. Du kanske behöver dra ner storleken på ditt månadssparande om du inte får månaderna att gå ihop.

4 gillningar

Pengar är inte en prydnad utan pengar är till för att användas. Behöver du pengar så ta ut.

5 gillningar

I en valuta kanske du tjänat 1000 kr medan du förlorat $50 i en annan. Det finns ingen logik i att sälja av nominella vinster.

I princip är det bra att sätta in så mycket som möjligt varje månad och ta ut vid behov, men man kan snegla på börsläget också, för att tjäna procent.

1 gillning

Jag har själv gjort en budget utslaget på ett år.
Dvs jag går med jämna mellanrum (var 3e år) in och kollar vilka utgifter jag haft och lägger in detta i excel.
Där ligger även alla intäkter typ lön och utdelningar.
Sedan baserar jag med sparande och utgifter utifrån det (månadsvis).
T.ex. inkomster säg +50 000kr, utdelningar +500kr, vanliga månadsräkningar -15 000, snittkostnad mat (sätts in på ica-kortet) -10 000kr o.s.v.
Sedan har jag ett fast konto som bara hanterar räkningar, ett sparkonto samt ett fondspar som jag då överför samma summa till varje månad.
Blir det pengar över stoppas de in på sparkontot som sedan används som buffert.
Jag har kört så i +30år och det var bara i början, innan jag kom på att det var bra med buffert på sparkonto, som jag behövde plocka från fonderna.
Nu plockar jag bara om jag köper något som det inte finns kontanter till. T.ex. så köpte jag en grävmaskin i somras :grinning:

Som några redan varit inne på, din ekonomi kanske inte klarar av full gas på tre mål samtidigt. Med tre mål menar jag

1. Shoppa
  2. Bygga buffert
  3. Spara långsiktigt

Om shopping och buffertbyggande är det du behövt prioritera på sistonne så låt bli att investera i fonder. För det du satte in för en månad sedan kanske har förlorat 10% i värde sedan dess. Skulle ju hara drygt att behöva sälja då eller hur. Försök att inte använda ditt långsiktiga sparande som en buffert utan bygg upp en buffert först skulle jag rekomendera.

Och lycka till med ditt långsiktiga investerande. Det är svårt att bli rik över en natt. Med en lång inesteringshorisont är det betydligt större sannolikhet att lyckas.

Per H. Börjessons alla “alla kan bli miljonärer”-böcker (finns flera olika men samtliga beskriver hur alla svenskar kan bli miljonärer) kansken kan vara intressant läsning för dig (om du inte redan läst den)? Gå till ett bibliotek och låna vet ja =) (jag själv håller på och läser om första utgåvan av ‘Såhär kan alla svenskar bli miljonärer’ just nu för jag vet inte vilken gång i ordningen).

1 gillning