Just detta är väldigt intressant, tycker jag.
Det är möjligt att jag har missuppfattat detta, men som jag har förstått det så jämförs ens ekonomiska förehavanden inte enbart med vad som kan anses vara “normalt” hos en kund av min typ, utan även med hur jag själv historiskt brukar agera när det gäller transaktioner och kontohändelser.
Om det här stämmer, så tänker jag att det hypotetiskt skulle kunna innebära att ett och samma ekonomiska beteende kan göra att den ena kunden omedelbart får såväl sitt BankID som sitt bankkonto spärrat, eftersom beteendet avviker från hur personen historiskt brukar agera, medan den andra personen inte stöter på några problem alls, eftersom den brukar agera på det sättet.
Jag har t ex bara Swishat, eller mottagit Swish, 3-4 gånger de senaste två åren, och då har det handlat om synnerligen låga belopp. Det har flera orsaker, men en är att jag generellt är väldigt oroligt lagd, och är rädd för att göra något som råkar trigga bankens kontrollsystem.
Samtidigt har jag flera vänner som Swishar extremt frekvent, och inte sällan handlar det om - med mina mått mätt - betydande belopp. Ingen av dem har någonsin spärrats eller ens fått frågor från banken, och de retar mig ibland lite skämtsamt för min försiktighet.
Jag tänker att om jag plötsligt skulle Swisha 14 000 kr till någon, så skulle det säkert kunna anses som en tydlig “avvikande kontohändelse”, men om en av mina tok-Swishande vänner Swishar 14 000 kr till någon, så skulle det inte avvika från mönstret, och således kanske inte uppmärksammas av banken överhuvudtaget.
Vilket i förlängningen skulle kunna betyda, att ju mer passiv man är avseende banktransaktioner, desto större blir risken att flaggas, när man väl gör något. Och tvärtom - ju “brokigare” (inom rimliga gränser) och ju fler banktransaktioner man gör, desto mer vänjer man banken vid det, vilket resulterar i att banken kanske inte reagerar förrän något uppenbart alarmerande sker.
Det kanske är meningen att det är just så här systemet SKA fungera.
Och jag förstår att det sannolikt ligger i sakens natur att bankerna inte tydligt redovisar att “Swishar du X antal gånger och max Y kr på en månad så är det lugnt. XX gånger och max YY kr - då börjar vi dra öronen åt oss. XXX gånger och YYY kr eller mer - då kan du räkna med att bli avstängd”. Då skulle ju kunderna snabbt anpassa sig, och hitta sätt att kringgå regelverket.
Men jag kan inte låta bli att känna att det kan finnas risk för svajiga och oklara bedömningar.