När BankID spärras stannar livet

Jag tycker att det är en märklig jämförelse att jämföra BankID med el och avlopp men det kan ju bara vara jag. Skulle mitt liv stanna utan de där sakerna? Nej.

Vi lever i ett samhälle (kontroversiellt påstående, jag vet). Vi är beroende av samhällets infrastruktur för att vi ska kunna leva våra liv och uträtta våra vardagliga sysslor. En del infrastruktur är väldigt fysiskt påtaglig (t.ex. vägar och avloppsledningar), en del är mycket abstrakt (t.ex. finansmarknader och digitala legitimationslösningar). Alla är inte beroende av allting men alla är beroende av något; ingen människa kan i praktiken leva helt utanför samhället.

Det går i viss mån att välja vilka typer av samhällsinfrastruktur man gör sig beroende av och till vilken grad, men ofta är beroendena indirekta konsekvenser av andra val man gör och svåra att kontrollera direkt. Du verkar ogilla att göra dig beroende av vissa typer av digital infrastruktur som t.ex. BankID; jag personligen ogillar att göra mig beroende av privata motorfordon. Som jag ser det är det ingen större skillnad mellan dessa två åsikter. Det är i mina ögon inte “tragiskt” att folk är bilberoende, även om jag önskar att de valt annorlunda.

Jag vet för övrigt inte exakt vad du lägger in i begreppet “livet stannar”, men av ditt senaste inlägg att döma så verkar inte ens en fullständig samhällskollaps vara tillräcklig för att livet ska stanna. Det är väl ett sätt att se på saken, men jag tror nog att det är ganska uppenbart för de flesta att en sådan definition ligger väldigt långt från vad trådstartaren faktiskt menade.

12 gillningar

Det är väl till viss del en definitionsfråga av vad som menas med begreppet “livet stannar” men kanske är det mer en inställningsfråga.

När jag skrev att det är en överdrift att säga att livet stannar om BankID inte fungerar menade jag inte att ts menade en definition som är att livet stannar totalt. Det var ju inte jag som tyckte att avlopp och elförsörjning är jämförbart med BankID. De allra flesta av oss har vuxit upp utan BankID och inte var våra liv särskilt besvärliga för det.

Visst kan man tycka att livet stannar om avlopp, el etc. inte fungerar och det förstår jag absolut att man kan tycka men det är mest en inställningsfråga. Allt skiter sig men livet går vidare ändå är ett annat sätt att se det.

Att man på bara några år har gjort sig så beroende av BankID att man tycker att livet stannar om man inte kan gå ut på internetbanken, handla på nätet, utföra alla arbetsuppgifter eller vad man nu använder det till tycker jag är tragiskt men för mig är det helt okej om man inte tycker det.

2 gillningar

Säger att användandet av ”livet stannar” är överdrivet men använder själv ”tragiskt” om att utnyttja BankID :sweat_smile:

4 gillningar

Min mor har inget BankID, visst går det men krångligt blir det ibland, Vissa saker är riktigt bökiga så vid många tillfällen får jag göra saker åt henne o sen får hon skicka pengar.

1 gillning

Jag har aldrig sagt att det är tragiskt att utnyttja BankID.

Jag har sagt att jag tycker att det är tragiskt att vara så beroende av det så att man tycker att livet stannar om det inte fungerar.

Det är väldigt skilda saker.

BankID är ju bara ett sätt att logga in. Jag antar att du är ”beroende” av en lösenordshanterare när du loggar in på RT? Varför skulle det vara ”tragiskt” och ”ett beroende” bara för att man behöver använda BankID när man loggar in på diverse tjänster man behöver i sin vardag? Jag undrar om du missförstått något, det låter som ett smått obegripligt sätt att resonera. Ungefär som att hävda att någon som behöver använda sitt ID-kort ofta är beroende. It makes no sense.

2 gillningar

”Tragiskt” :joy:

Det är ju inte att använda BankID som jag tycker är tragiskt utan att människor har gjort sig så beroende av en teknisk lösning som har funnits i några år så att livet stannar om det inte fungerar.

Vår skola/förskola använder Vklass för information och där måste man logga in med BankID. Har du kontakt med vårdsystemet så behöver du nog logga in på 1177 rätt ofta. Jag behöver även logga in på Kivra ibland, men det i särklass oftaste är för att utföra bankärenden.

Varje gång man får en faktura, gör en kortbetalning på nätet, eller behöver överföra pengar mellan konton så behövs BankID (och pga bankens övernitiskt korta utloggningstid så behöver jag ofta logga in flera gånger i rad eftersom jag blir utslängd om jag bara gör nåt annat i några minuter.) Nu för att få ut all information som behövs för deklaration så har jag (pga ovanstående utloggning) säkert loggat in 10 gånger de senaste dagarna.

Det går kanske att logga in på nåt annat sätt om man absolut vill men att hålla reda på nån speciell dosa är ju inte så smidigt.

Samtidigt så är det ju rätt intressant att för att utföra bankärenden utomlands så är det inga problem. Hos alla ställen vi har pengar utomlands går det bra med user/password/2FA. Med en bra lösenordshanterare så är det lika smidigt och säkert som bankid, med undantag då för att själva identitetskontrollen måste ske på nåt annat sätt. Men det verkar som svenska ställen slentrianmässigt bara använder BankID för båda funktionerna när det oftast skulle funka lika bra med att även erbjuda user/password för inloggning, och det är ju en mycket mer robust, decentraliserad lösning. Man ska ju inte bara oroa sig för att bankerna drar in bankid utan även för att det måste vara en mycket attraktiv måltavla att attackera i ett hybridkrig.

2 gillningar

Det här måste vara ett sånt fall där USA kräver av andra det de inte kräver av sig själv då, för under de 30 år jag bodde i USA så hände det inte en gång att banken ifrågasatte nånting eller bad mig om bevisning för vad pengarna kom ifrån. Inte en gång ställde de en massa frågor om jag ville öppna ett konto (förutom affärskonton.) Och inte en gång ifrågasattes en transaktion, oavsett storlek. Har flerfaldiga gånger skyfflat hundratusentals dollar mellan mina olika institutitioner utan så mycket som ett pip. Nej, förresten, det hände en gång, när jag bad min amerikanska bank göra min betalning till CSN (innan det gick att göra med kort.) Då frågade de varför. Men för inrikes transaktioner, nepp.

Jag misstänker att det här är en sån situation där Sverige ska vara “bäst i klassen” och går mycket längre än vad de faktiska kraven är.

6 gillningar

Det skulle vara mer begripligt för mig om du hängde upp dig på att samhället är helt beroende av digitala tjänster. Men att hänga upp sig på sättet man loggar in/identifierar sig i tjänsterna är helt oproportionerligt (!). På något sätt måste man ju identifiera sig i ett digitalt samhälle. Du befinner dig i skolans värld, de har ju drivit på denna utveckling genom att kräva inloggning för minsta lilla, med BankID, för att läsa veckobrev och all annan info. Senast idag loggade jag in för att boka ett utvecklingssamtal.

6 gillningar

Jag är väl en av dem som drar upp snittet.

Nog endast enstaka dagar på ett år jag inte använder BankID. Massor av tjänster som endast är åtkomliga med BankID.

Lever man dessutom ensam blir det ännu värre med banktjänster och tillgång till pengar för att betala räkningar, mat etc.

Livet lär inte stanna för mig, men besvären skulle bli enorma.

Skulle jag bli avstängd från banken så att jag öht inte kommer åt mina tillgångar så blir det inte kul alls. Massa räkningar som skulle studsa, kanske gå till kronofogden, tjänster skulle stängas av etc. Vad gör du om de stänger av elen mitt under vintern, sen även om försäkringarna avslutas? Kylan gör att vattenrör spricker och du har inte ens en försäkring längre.

Banker har oligopol, men med BankID blir det snudd på monopol.

12 gillningar

Intressant.

Det kanske förklarar varför denna kvinnas BankID och bankkonto spärrades i 4 månader efter att hon hade köpt ett presentkort:

Bra, då är du och jag överens.

Kul att fler börjar vakna och inte bara slentrianmässigt svara ”den som inte har något att dölja…”

Senaste veckan har jag nog swishat ett tiotal gånger. Överlägset enklaste sättet att betala (om tekniken fungerar) hos många föreningar och friluftsanläggningar.

Personligen gillar jag inte den särställning som BankID har fått, men idag är det nästan ohållbart att inte ha det. I februari så var det många relativt vabloga telefoner som inte längre kan ha BankID (åtminstone på iPhone sidan).

2 gillningar

Ja som utlandsboende låter det helt bisarrt det man läser om svenska banker och många verkar ju försvara det hela. Stockholm syndrome verkligen. Har också fått exakt noll frågor om transaktioner här i USA trots att jag för över flera hundra tusen kronor varje månad från en credit union till mitt bankkonto.

Bank ID överlag låter ju rätt bra dock för att vara ärlig. Låter svårt att hacka. Kan tycka att det är lite väl enkelt att någon skulle kunna tömma hela min aktiedepå om de kom över mitt lösenord och login. Men som sagt, sjukt att det bara finns en privat lösning som man dessutom kan bli bannad från på väldigt lösa boliner. Verkar också lite överdrivet att man behöver det för att snacka med skolfröken osv. Borde reserveras för viktiga saker där stora värden står på spel.

4 gillningar

Ja oftast så är det ju själva identitetskontrollen som blir löjeväckande utomlands istället, 4 frågor om vad min lågstadielärare hette och vilken färg mitt favoritdjur har, visa upp räkningar från elbolaget och annat kul.

User/password är i princip omöjligt att hacka om du använder individuella, starka lösenord (via lösenordsmanager) och 2FA. Eller snarare, det är lika lätt som BankID att hacka, för den största riskexponeringen är genom social engineering.

Det jag tycker är tråkigt, eller tragiskt, är ju att en del tycker att livet stannar för att man inte kan logga in på digitala tjänster.

Visst skulle jag kunna diskutera digitaliseringen och fördelar och nackdelar med det men det blir en väldigt annorlunda diskussion som inte passar här.

Jag har lite svårt att tro att åtminstone kommunala skolor och förskolor kan tvinga föräldrarna att använda BankID men det kan ju bli besvärligare om man som förälder “vill ha” en annan lösning. Utgår ifrån att skolan måste lösa det om föräldrarna av någon anledning inte vill eller kan ha BankID.

Redan för 10 år sen krävde (kommunala) förskolan att man använde app, med inloggning via bankid, för att rapportera in vilka tider barnen skulle vara på förskolan. Tyckte inte om hur mycket behörigheter appen ville ha så försökte slippa (hade hoppats på att de skulle ha nån websida för det, men det var inte möjligt) men det var evigt klagande på att man inte använde appen så efter nån månad gav jag upp och satte igång en gammal mobil för det..

Senaste besöket till barnakuten så skulle man skanna QR-kod och logga in med BankID för att ställa sig i kö..

Så det är snarare samhället som byggt in ett beroende på BankID (ett fåtal ställen accepterar dock fler alternativ som Freja eID).

9 gillningar