När BankID spärras stannar livet

Helt bisarrt att inte PRO och liknande protesterar. Det finns ju många äldre som inte har smartphones och inte kan hantera appar osv.

Även som yngre blir jag förbannad när bland annat parkeringsplatser kräver att man loggar ner en app. Borde vara olagligt. Om inte annat borde ju vänstern vara emot detta också, blir en “klassfråga” kan man ju hävda.

4 gillningar

98% av befolkningen har en mobiltelefon. Det är ett problem med kunskapsbristen gällande digitala tjänster för äldre, inte minst vad det gäller vården. Men har inte sett några indikationer som pekar på att det är ett klassproblem.

Sedan är inte alla dessa smartphones. Vissa smartphones är dessutom för gamla för att bankId skall fungera.

2 gillningar

Patrick McKenzie har skrivit väldigt mycket om hur det funkar i USA, det är av honom jag lärt mig mycket om bakgrunden. Jag uppfattar dock att i USA är detta främst ett problem för låginkomsttagare som ändå är dåliga kunder man vill mota bort, folk som hanterar stora belopp i kontanter, samt för folk med Mellanöstern-klingande namn.

Artiklarna KYC and AML: beyond the acronyms och Money laundering and AML compliance är läsvärda, om man är en enorm nörd alltså. Kan citera en liten bit ur den andra som smakprov.

[En typ av penningtvättsrapportering] is the ominously named Suspicious Activity Report (SAR). It is a formalization of “we found something fishy during the otherwise routine operation of our financial institution.”

[… ] [S]uffice it to say that the median submission is effectively an interoffice memorandum about two to four pages in length written by an AML analyst for an audience of “probably no one but, if it is ever read, by a law enforcement officer.”

The actual probative value of SARs varies wildly; at the top of the spectrum, they can include sufficient investigatory work and documentation, produced by the analyst at the financial institution, to lead to convictions for e.g. human trafficking.

Across the financial industry, that SAR is wildly outnumbered by “Mohammed tried to do something, we didn’t let him, and when we told him that he became agitated.”

An example from here in Japan: an immigrant attempted to wire the equivalent of $600 to his cousin in Africa. He was asked the purpose of the wire and said it was for a tuition payment. Bank staff asked for supporting documentation like e.g. a tuition statement or student ID card for the cousin. The customer refused to provide that documentation. The bank refused the wire. The customer accused the bank staff of racially profiling him and raised his voice.

I was not a party to that transaction and, for clarity, it did not involve any employer or business partner of mine. I winced when reading a news report about it, because this is practically ripped from Compliance training. The customer is absolutely right and they are very likely getting a SAR filed on them.

This will likely have zero legal effect, for reasons we’ll get into in a moment. However, SARs are relatively expensive for a bank to process. A client who produces an excessive number of them will be judged as ipso facto a compliance risk. This means that clients who generate SARs will often be forcibly offboarded with the fact of the SAR being filed being the true reason for the offboarding.

4 gillningar

Det håller jag helt med dig om.

Om mitt BankID skulle spärras av banken p g a “ovanlig kontoaktivitet” eller liknande, så kan jag t ex inte längre logga in i flera vårdrelaterade appar, vilket jag behöver göra ofta p g a av min psykiska ohälsa. Det är enligt min mening inte rimligt.

Men det blir kanske ändring på detta i december i år, när den nya statliga digitala legitimationen Sverige-ID lanseras.

Dock förmodar jag att det först kommer att bli en “uppbyggnadsfas”, när företag, myndigheter och organisationer successivt ansluter sig till den nya tjänsten.

6 gillningar

Har du exakt statistik på det? Vore intressant.

I vilket fall så är inte tillgänglighet i första hand en klassfråga utan en åldersfråga.

Här finns lite smått och gott att botanisera bland:

Vi har i bekantskapskretsen en äldre (snart 100) herre som aldrig har haft mobiltelefon. Han betalar sina räkningar genom att skicka in brunt giro-kuvert, och använder oftast kontanter när han handlar.

1 gillning

Ja man önskar nästan att det fanns lite class action law suits i Sverige. Någon juristfirma borde stämma skiten ur staten, kommuner och regioner. Vet att mina föräldrar i 80-årsåldern knappt kan parkera längre för det krävs närmast en ingenjörsexamen att ladda ner appar och fylla i kontouppgifter osv bara för att kunna parkera.

1 gillning

Det är absurt att det på många ställen krävs en app för att parkera. Olika kort i en automat fungerar ju och kan hanteras av bilburet folk. Man diskriminerar äldre och funktionshindrade.

7 gillningar

PTS har ett regeringsuppdrag angående digital inkludering.

Statistiken visar att det i princip bara är människor över 85 år som aldrig använder internet.

Fem procent av befolkningen som är 16 år eller äldre har det senaste året inte använt en elegitimation.

Till exempel har bara 74 procent, som är 76 år eller äldre använt e-legitimation det senaste året

2 gillningar

Skolan kan klaga på det men rent juridiskt tror jag inte att de kan ha rätt att kräva att föräldrar ska ha BankID. Jag förstår att man inte vill vara en jobbig förälder men det måste vara skolans problem om man som förälder säger att man inte kommer att använda en app som kräver inloggning via BankID. Skolan får lösa det då de inte kan tvinga föräldrar att köpa en dator eller smartphone om de inte vill.

Det är verkligen över mitt förstånd hur något sådant får försegå. Tänk om personen har haft otur i livet och fått tajt med ekonomin, hamnat efter med hyran ett par gånger men lyckats ta sig tillbaka över ytan genom konstuktiva diskutioner med hyresvärden och nytt jobb.

Sedan stängs kontot ner. Personen kan då bli vräkt omedelbart när första hyran missas. Lycka till att förklara för hyresvärden att banken spärrade ditt konto så du måste betala kontant. Du är ute snabbare än diskvattnet. Att det finns folk som öppet säger att det är okej är utom min fattning.

Visst, svarar man inte trots flera påminnelser (tänk om man är på emeritvandring eller ligger i koma?) så kan kontot låsas. Men det ögonblick handlingar kommer in så bör kontot öppnas medans det analyseras. Visar det sig att det kvarstår ogentligheter, så får banken börja om.

Enligt EU regler kan banken stänga ner ens konton. Nya EU regler som planeras kommer att införa en gräns för kontantbetalningar. Vad är det för folk som sitter och drömmer ihop regler igentlingen?

2 gillningar

I vårt fall när vi just flyttat hit och inte var folkbokförda än så “löstes” det med att vi fick telefonnumret till en av lärarna så vi kunde smsa om det skulle vara något akut. Men det medförde också att vi missade all information som skickades ut via vklass.

2 gillningar

Jag misstänker att man har rätt att få all information ändå och att skolan måste lösa det.

1 gillning

På pappret ja men vad händer när det ändå inte funkar?

1 gillning

Lagförslag kan medföra krav att ha Frejas e-legitimation i tusentals offentliga och offentligt finansierade e-tjänster..

7 gillningar

Ja men om det faktiskt är krångligare än att få ett nytt BankID, så…

Beror nog på hur ihärdig man är.

Men hela tråden handlar väl om när det inte fungerar med BankID?

Ja det lönar sig ju alltid att bråka och protestera mot politiker och tjänstemän inom det offentliga… :sweat_smile: