När blev ränta-på-ränta effekten ordentligt märkbar för dig? Har nu 2 miljoner investerat kapital och en 10% ökning motsvarar ungefär mitt årliga nysparande. Jag försöker sätta olika milstolpar så att jag vet när jag kan börja ta det lite lugnt. Vid 5 miljoner kommer en 1% värdeförändring motsvara en månadslön, och vid 3.5-4 miljoner kommer 1% att motsvara en månadslön efter nysparande, men också en svensk median- respektive medellön. Så målet nu är att snabbt komma upp i 3.5-4 och därefter låta ränta-på-ränta göra mer av grovjobbet, kanske endast täcka ISK-skatten via inkomst som “nysparande”. När började det kännas av ordentligt för er?
1 gillning
Jag slutade spara när den årliga avkastningen på portföljen började bli större än min nettolön på årsbasis, över flera år. Jag gör dock som du skriver och betalar ISK-skatten med lön, vilket kanske kan ses som någon form av sparande då jag inte tullar på portföljen.
Började använda tidigare sparbelopp/överskott efter fasta utgifter till upplevelser med familjen samt kunna dra ner på arbetstiden, starkt influerad av ”Die with Zero”
1 gillning