TLDR: Vid vilken timpeng lönar det sig som egenföretagare att ta in en hantverkare och när ska man göra det själv?
Jag har under mellandagarna roat mig med att regla upp en innervägg och måla den så att tidigare allrum nu kan användas som ett sovrum till ett av barnen.
Det tog väl i runda slängar tre dagar för mig, jag har inte tummen mitt i handen men ingen särskild renoveringsvana.
Som egenföretagare slog det mig att det borde gå att räkna ut en formel för när det lönar sig att jobba med något själv och när man ska ta in någon för jobbet.
Jag tänker på sådana sysslor som man kan göra själv med någorlunda samma resultat som en hantverkare, dock att det inte går lika fort såklart. VVS och el går såklart bort. För enkelhetens skull räknar jag inte med maskinkostnader.
Vid vilken timpenning som egenföretagare är det lönt att ta in en hantverkare och istället jobba med sitt eget jobb och ta ut en högre lön. Vi förutsätter att vi redan tar lön upp till brytpunkt och full utdelning men att det är möjligt att ta ut mer så det blir med statlig inkomstskatt.
OM(Din timtaxa x (1-bolagsskatt) x (1-skatt utdelning) > hantverkarens timtaxa / (1+procent hantverkaren jobbar snabbare än dig);”Anlita hantverkare”;”Gör själv”)
Problemet är att du måste anta hur mycket effektivare hantverkaren är på att göra jobbet.
Utgår från att summan du förlorar på att inte jobba endast är utdelning.
Utgår vi från att hantverkaren är 58% snabbare innebär det att du borde anlita hantverkare om den har samma eller lägre timpris än vad du fakturerar per timme. (Hantverkare med moms och du utan)
För närmare 25 år sen när jag hade en tillbyggnad på huset så kunde jag få in på firman så de gick å avlöna 2 st snickare för jobbet…
Firman va enskild å bara jag som jobbade på den…
Samtidigt har jag tyckt att de är kul å göra mindre jobb själv även om de är mer ekonomiskt effektivare att anlita någon annan istället…
Det handlaar ju inte bara om kronor rakt av exakt nu. Om du renoverar mer hemma.
Blir det en avkoppling från jobbet så att du presterar bra där? Blir du en bättre hantverkare så att du kan ta dig an fler besparande hemrenoveringar? Är det kul att ha projekt att komma hem till?
Eller blir renoveringar ett påhäng som dränerar energi som kunde gått till jobbet? Kunde du jobbat de timmarna i firman och ökat din erfarenhet, kompetens, kontaktnät och timpeng över tid? Är det jobbigt att hemmet också är en arbetsplatts och ett halvfärdigt bygge?
Du behöver såklart inte svara här. Men i ditt eget huvud.
Håller med… Låt magkänslan styra detta. Jag tror den kommer hitta rätt.
Är det något som ger energi eller som tar energi?
T ex när man jobbar hemma och ska ta en paus. Varför inte måla lite? Rensa ett avlopp? Klippa gräset?
Nej inte bara kronor och ören…Många hantverkare jobbar både snabbt och gör väldigt snygga jobb. Det går nog ofta dubbelt så snabbt och dom åker till byggmarknaden mycket mer sällan.
Vissa saker som att passa in en ny ektröskel perfekt Eller att slipa om ett trappräcke och lacka det med perfekt yta av högblank tvåkomponents lack lägger jag gärna tid på att göra själv.
Resultatet kan man sen beundra varje dag …
Även att måla ex fasad själv när vädret är rätt med det jag anser är bättre oljebaserade färger är det värt att låta ta extra tid och fler lager. Gör jag gärna själv.
Svårt att jämföra i pengar om man inte tar tjänstledigt från jobbet för att utföra arbetet själv. Jag räknar med att allt jag gör själv kostar fritid istället. Men jag tycker å andra sidan att det är rätt kul att lajva hantverkare så att det “kostar” fritid är kanske fel uttryck ändå.
Jag kan känna mig mer nöjd med ett jobb jag gjort själv som blev 95% bra än att ha betalat pengar för någon som gjort ett 98% bra jobb. Every defect deserves respect.
Tackade precis nej till en offert att byta ytterdörr. Hantverkare kan säkert göra det på en timme, men de skulle ha 5500 kr för bara arbetet. Då känns det mer som en principsak att göra det själv, även om det kanske tar mig en hel dag.
Jag har tagit in hantverkare för stora jobb som krävt tonvis med material eller specialmaskiner, men det räknar jag inte till saker jag rimligtvis kunnat göra själv heller.
Lite osäker på hur jag ska göra med att byta ytterpanel. Kan jag bara få material levererat/bortforslat kan jag nog tänka mig göra det själv, särskilt om jag sparar ett par hundra tusen.
Håller med om att det inte enbart är kronor och ören. Att göra sånt här jobb själv är en parameter som för mig inte är så viktig. Jag är OK med att göra det själv men är inte särskilt road av det. Jag är mer stimulerad av timmar i firman än enklare hantverksarbete.
Jag hade kunnat välja att jobba i mellandagarna för att dra in de extra pengarna. Arbete finns i firman så det räcker och blir över.
5 500 kr för en dags arbete låter som väldigt bra betalt!
Räknar med att en hantverkare tar ca 500 kr timmen ink moms efter RUT för ett enkelt jobb.
Jag får det till att om jag ska ha 500 kr i handen behöver jag debitera ca 1 300 kr timmen för samma tid enligt en uträkning här. Omvänd beräkning av skatter och avgifter - bruttolön
(Om jag måste ta ut pengarna över brytgränsen (oaktat att det ger högre utdelningsmöjlighet) vilket det blir i mitt fall).
Beräkningen har stora brister såklart eftersom den räknar med att vi har samma overheadkostnader och samma debiteringsgrad m.m. men det ger ändå ett hum.
Jag har slutat att arbeta för att renovera istället. Det är få sätt som man kan tjäna så bra på som att göra jobbet själv.
För egen del räknar jag med att lägga 4000 timmar på 2 år. Hantverkare tar ca 650 kr i timmen inkl moms. Hade jag anlitat folk 4000 timmar så skulle det kosta mig 2,6 miljoner i skattade pengar. Så jag räknar med att ha en lön efter skatt på 1,3 miljoner per år i två år.
Jag är nästan lika snabb som en yrkesman och har alla maskiner och verktyg.
El går bort ja, där finns lagstiftning och föreskrifter med kompetenskrav.
Vvs däremot gör man lätt själv om man tror sig veta vad man gör. Man dör inte av vvs-fel så där finns inte mycket lagstiftning som jag uppfattar det(?)
Vad försäkringsbolag sedan säger om att man sätter en dusch på vardagsrumsparketten eller använder el-rör till varmvatten - är en annan sak.
Jag har gjort precis detta. Byggt hus helt själv, säkert 10 000 timmar. Det var flera saker jag inte tänkte på när jag började vid 22 års ålder. Det har gett stora insikter om livet och vad som är viktigt men även några ekonomiska saker jag inte tänkte/räknade på när jag började:
Din tid är inte avdragsgill vid försäljning, vilket ger hög vinst att skatta för vid försäljning.
Din tid är inte lönegrundande. Påverkar vabb, etc.
Låg/ingen lön påverkar skatteavdrag, rot, rut, mm.
Kapital är inget värt hos bankerna när det gäller att låna. Har du 10 årslöner på kontot men ingen/låg årslön på taxeringen får du inga lån. Du kanske inte ens kan skaffa ett kreditkort…
har jag tiden för det, utan att det påverkar mina relationer eller hälsa.
har jag råd att leja bort det?
är det säkert, både för mig och ur ett tekniskt perspektiv.
Med det här så kan jag avgöra ganska fort om det är värt det eller inte.
Som ett exempel så la jag om ett tak på ett sommar torp för 2 årsedan. Men jag skulle inte göra det på mitt primära boende, dels då det är ett större jobb. Det finns risker med det då det gäller min primära bostad.
Skulle jag räkna mot vad jag själv har i lön och jämföra timpenningen för jobb som inte kräver behörighet(el+VVS) så är det inte värt det alls. Men om jag tycker det är kul, jag har tiden och det är säkert så gör jag det även om det är “billigare” att ta in någon och sätta mig framför datorn och jobba dem timmarna istället.
Tjänar över brytpunkten, får mycket jourkomp jag kan ta ut i tid eller pengar. En timme jourkomp får jag ca 180 kr för efter skatt, ca 230 kr med tjänstepension. Så får vara en billig eller snabb hantverkare om man bara ser till tidsaspekten. Lönar sig nog inte ens att ta in städhjälp gentemot att ta ut jourkomp. Nu bor jag skönt nog i hyresrätt, så inte så mycket jag behöver leja ut. Men hade inte varit fel att lämna in cykeln t ex om det hade lönat sig. Vårt skattesystem är inte så effektivt, tyvärr.