Anställd eller fakturera, vad är egentligen mest lönsamt?

Fallet är sådant att jag arbetar som snickare. För närvarande har jag en anställning och tjänar cirka 38500:- brutto samt att jag får nyttja företagsbilen för att pendla till och från jobbet med.
Nu är det däremot så att det uppkommit en möjlighet att börja fakturera ett företag som snickare istället och skulle då landa på en månatlig fakturering om 80 000:- ex. Moms och räknar med att ha kostnader på 10 000:- ex moms per månad.
För er som kan räkna, vilket alternativ gynnar min privatekonomi bäst?

Arbetsgivaravgift 38500x1,3142=50597

• kostnader 10000
    = 60600

Vad räknar du in i dessa 10000?

Du behöver säkert:

• Bil 4000-8000
  • Drivmedel 2000-5000
  • Friskvård 3000
  • Tjänstepension 3500-5000
  • Utrustning, verktyg, kläder 2000
  • Telefon 500-1000
  • Bokföring 300
  • Företagsförsäkring 1000
  • mm

Nu är detta bara på ett ungefär och behöver inte alls stämma dig. Spånar bara med olika kostnader.

Bäst är att räkna intäkter och kostnader på ett helår. På så sätt tar du hänsyn till att du inte kommer att kunna fakturera under sommarsemestern, att du kanske är sjuk X% av tiden på ett år, etc.

2 gillningar

Observera att det finns andra risker/möjligheter än pengar som egenföretagare men det är en annan femma.

Så här skulle jag tänka:

Pengarna ska räcka till:
Lön
Semester då du inte kan fakturera, jag brukar räkna +12,12%
Tjänstpension, jag brukar räkna 6% på denna lönenivån
Arbetsgivaravgift 31,42%
På tjänstepension kallas arbetsgivaravgiften särskild löneskatt 24,26%

Så då blir det ungefär 45000kr i lön

Lön =45000kr
Semesterersättning =5454kr
Arbetsgivaravgift på ovanstående =15852kr
Tjänstepension =2700kr
Särskild löneskatt =655kr

Sammanlagt ca 70000kr