Anställd eller fakturera, vad är egentligen mest lönsamt?

Fallet är sådant att jag arbetar som snickare. För närvarande har jag en anställning och tjänar cirka 38500:- brutto samt att jag får nyttja företagsbilen för att pendla till och från jobbet med.
Nu är det däremot så att det uppkommit en möjlighet att börja fakturera ett företag som snickare istället och skulle då landa på en månatlig fakturering om 80 000:- ex. Moms och räknar med att ha kostnader på 10 000:- ex moms per månad.
För er som kan räkna, vilket alternativ gynnar min privatekonomi bäst?

Arbetsgivaravgift 38500x1,3142=50597

• kostnader 10000
    = 60600

Vad räknar du in i dessa 10000?

Du behöver säkert:

• Bil 4000-8000
  • Drivmedel 2000-5000
  • Friskvård 3000
  • Tjänstepension 3500-5000
  • Utrustning, verktyg, kläder 2000
  • Telefon 500-1000
  • Bokföring 300
  • Företagsförsäkring 1000
  • mm

Nu är detta bara på ett ungefär och behöver inte alls stämma dig. Spånar bara med olika kostnader.

Bäst är att räkna intäkter och kostnader på ett helår. På så sätt tar du hänsyn till att du inte kommer att kunna fakturera under sommarsemestern, att du kanske är sjuk X% av tiden på ett år, etc.

2 gillningar

Observera att det finns andra risker/möjligheter än pengar som egenföretagare men det är en annan femma.

Så här skulle jag tänka:

Pengarna ska räcka till:
Lön
Semester då du inte kan fakturera, jag brukar räkna +12,12%
Tjänstpension, jag brukar räkna 6% på denna lönenivån
Arbetsgivaravgift 31,42%
På tjänstepension kallas arbetsgivaravgiften särskild löneskatt 24,26%

Så då blir det ungefär 45000kr i lön

Lön =45000kr
Semesterersättning =5454kr
Arbetsgivaravgift på ovanstående =15852kr
Tjänstepension =2700kr
Särskild löneskatt =655kr

Sammanlagt ca 70000kr

Sen är då frågan om du tagit höjd för allt du behöver i de där 10000kr du nämnde som summa ovan. Vad är värdet av bilen osv. Så här i göms en hel del osäkerhet. Sen är ju också frågan hur pass säker du är på att kunna fakturera 80000kr/mån utan att behöva lägga ti på räkna på jobb mm. (Som anställd har du ju din månadslön oavsett vad du gör)

Men personligen hade jag velat se större skillnad köra eget på den nivån för att uppväga riskerna/chansningarna/administrationen jämfört med att vara anställd.

2 gillningar

I de 10000:- har jag räknat in

• Försäkring
  • Telefon
  • Faktureringsprogram
  • Bokföringskostnader
  • Arbetskläder
  • Mindre Verktyg
    Eftersom att jag mestadels kommer gå till en och samma kund/arbetsgivare så finns inget behov av större investeringar. Jag har redan en bra grundutbud av verktyg som jag hoppas håller ett antal år till, men det kommer behöva köpas nytt så småningom.
    En lämplig bil äger jag redan och eftersom att jag tänkt att bedriva enskild firma så blir det att lyfta körersättning, så kostnaderna för drivmedel/service/underhåll bekostas av mina skattade pengar.
    Tack för ett utvecklat svar!

Utifrån det du nu specificerar/skriver ovan,
ihop med att där saknas beskrivning/höjd/marginaler för “ickefakturerbara timmar” som du kommer behöva lägga ner som egen
tillsammans med att du även ska täcka kostnaden för en bil och till viss del slitage/utbyte av verktyg.

Då tänker JAG att din tilltänkta lön som egen i slutändan glider än närmare den lön du har idag där det delvis ingår fri bil och fria verktyg. Dvs för mig skulle det kännas än mindre attraktivt att släppa en fast anställning med de här förutsättningarna.

Ett alternativ är ju också att försöka höja lönen genom att löneförhandla eller byta jobb/arbetsgivare. Då blir det ju snabbt 0kr i skillnad jämfört med att köra eget.

3 gillningar

Tack för ett väl utvecklat svar!
Onekligen är det mycket att ta med i beaktande och den största frågan för min del är kanske just huruvida löneskillnaden motiverar riskerna man tar och tiden man lägger ner på administration som egen företagare.
Förmodligen är både min intäkts- och kostnadskalkyl lite väl optimistisk.
Det blir att bena ut kostnaderna mer noggrant för att se vad som blir över enligt mitt exempel.
Men som du säger så verkar det som att marginalerna är för små.