Det har nämnts i en del trådar att vissa hellre ”jobbar några extra timmar” på jobbet än att göra sådant som att renovera eller laga bilen. Man tjänar kanske mer på jobbet än vad man skulle spara på att göra olika saker själv som tar motsvarande tid.
Med utgångspunkt från ovanstående läge undrar jag hur ”flexibel intjäning” olika personer har, alltså hur lätt man kan jobba extra och höja sin lön efter eget smak och tycke. Jag menar nu i konkret mening, här och nu idag, inte ”om jag skaffar fler uppdrag” i framtiden eller något liknande.
För enkelhetens skull tänker vi att sådant som trötthet eller utbrändhet är ovidkommande faktorer. Man kan knapra lite fler piller så löser sig allt sådant. Familj, barn eller socialt liv behöver man inte heller bry sig om. Livets mening är att samla på sig maximalt med pengar, helt enkelt.
Frågan här avser inte om man kan få övertidsersättning, OB eller liknande. Det räcker med att få in vanlig lön. Poängen är ändå att själva intjäningen ökar. För någon som t.ex. äger en butik innebär ju inte att du lägger många timmar automatiskt att försäljningen ökar. Att du kan öka öppethållandet bortser vi från här. Poängen är att den extra intjäningen ska kunna vara spontan och styras av en själv i rimlig grad.
Jag kan jobba valfritt antal timmar per dag. Har jag lust kan jag jobba både dag- och nattskift och höja lönen massor.
Jag har den lön jag har. Betald övertid förekommer sällan eller aldrig.
Jag har ett säsongs- eller konjunkturstyrt jobb. Under vissa perioder kan jag jobba extra mycket om jag vill men bara under dessa perioder.
Jag jobbar inte (FIRE)
Jag jobbar inte (vanlig pension, bidrag etc.)
Jag har den lön jag har men kan relativt enkelt och ofta få ut betald övertid
Jag har den lön jag har men har extraknäck som jag kan jobba extra med. Jag kan själv välja att skala upp och t.ex. jobba en helg om jag vill och då få ut extra inkomst.
Föteoendetid och avtalat bort övertidsersättning. Försöker jobba effektivt för att få mer fritid och insourca vissa saker som känns meningsfullt och sparar pengar tex renoveringar. Extrajobb finns också men med fast lågt arvode.
Utöver anställning och ”företag” så plockar jag upp endagsvikariat och mindre ströjobb. Har precis påbörjat ett extrajobb där jag kan lägga mig tillgänglig vecka för vecka och det återstår att se hur det funkar!
Lite svårt att lista ut vilket alternativ som stämmer in på mig. Jag har fast lön utan övertidsersättning, men jag har även betald beredskap som delas mellan mig och mina arbetskamrater, så i viss mån kan jag ta på mig extra beredskap om någon annan vill slippa.
Som lärare har jag exakt samma lön varje månad förutom i juni då jag får semesterersättning.
Kan inte få betalt för att jobba över förutom i extrema fall. Möten som jag får reda på mindre än två veckor i förväg som ligger utanför min schemalagda tid har jag rätt att få övertid för och det har hänt två gånger.
Oavsett min tidigare anställningsform med betald övertid eller min nuvarande utan övertidsersättning har jag alltid utfört 90% av service och reparationer på bilar eller villa för egen maskin.
Jag tycker delvis om att göra saker själv, men det är långt!! Ifrån alltid kul att göra arbetena själv. Ibland hjälper jag även släkt och vänner med samma jobb, det är oftast enklare arbeten och den stående ersättningen är en flaska skumpa (skifta däck) men i de fall det gäller en högre verkstadsoffert så gör jag det generellt för halva priset på offerten, vilket brukar översättas i 45% materialkostnad, 55% arbetstidsersättning.
Jag tycker generellt verkstäder och hantverkare är ineffektiva eller bara bortskämda sett till timkostnad vilket skapar en möjlighet för mig att tjäna några extra kronormed okej ersättning.
Det händer dock ibland på både för egen del eller när jag lovat bort ett jobb att jag går på en nit och känner i efterhand att det hade varit mer lönt att hoppa över “uppdraget”. Avskriver det som erfarenhet eller på det karaktärsbildande kontot.
Har alltid jobbat på underbemannade ställen där det alltid finns mer att göra än som hinns med. Ingen har varit gladare än chefen om man gör några extra timmar så de slipper anställa fler.
Nu har jag sen ett år tillbaks förtroendetid, så den möjligheten är borta. Men istället har jag en bonus som kan bli ganska hög om jag åstadkommer mer än beräknat. Så jag kan fortfarande påverka min årsinkomst. Jag behöver bara vänta längre på att få ut de extra pengarna.
Har eget företag. Har den lön jag har oavsett om jag är sjuk, har semester eller jobbar en massa extra (tar lön till brytgränsen för utdelning enligt huvudregeln) men om jag drar in mer pengar till företaget finns det mer som kan delas ut. Eller mer roligt att köpa in… Hittade inget alternativ som passade på det.
Bättre att ha det gott ställt med relationen till min arbetsgivare så jag kan inte ta ut all min ledighet just i högsäsong dock fritt att byta dagar och kortare ledigheter + semesterdagar som tas ut. Jag kan ta ledigt eller byta ut en dag till en annan en vecka om jag behöver närsomhelst eller ta ledigt helt.
Har ett jobb med “fast lön”, mycket bra OB och jag kan ta på mig att jobba när kollegor hellre vill vara lediga på storhelger. Har dessutom ett extrajobb där jag bestämmer själv hur många pass jag vill jobba och i princip hur många timmar per pass jag vill jobba. För övrigt kan det vara värt att poängtera att i ditt exempel med någon som äger en butik och jobbar mer, även om inte omsättning ökar omgående av det så minskar ju personalkostnaden omgående (förutsatt att du jobbar själv istället för att ta in vikarie vid VAB och sjukskrivning) och därmed kan du omedelbart ta ut högre lön själv !