När ska man byta båt?

Hej alla supersmarta människor!

Jag är relativt grön i mitt investerande men har kommit igång och investerar sedan ett par år tillbaka.

Jag har insett att jag gjort massa nybörjarmisstag och bland annat investerat i flera olika aktier utan att ha någon större koll på bolagen.

Nu kör jag endast på LYSA och några andra index-fonder.

”Sitt still i båten” är ett bra råd - men om man sitter i en båt som inte är särskilt bra - vad gör man då?

Jag vill flytta allt mitt kapital som jag har i enskilda aktier och nischade fonder till lysa och ev någon annan större index-fond. Många av mina aktier ligger på minus även om mitt totala sparande ligger på plus.

Hur ska man tänka kring när det är dags att göra bytet? Hade ni rekommenderat att göra det så fort som möjligt eller ska man invänta att de går upp igen?

Hade varit kul att höra hur ni insatta människor resonerar kring detta!

När båten är dålig bör man byta båt. Annars har du ju någon form av tro att din dåliga båt blivit en bra båt helt av sig själv och dessutom f.r.o.m. nu är en bättre båt än vad en bra båt (Lysa) är.

Så byt nu.

4 gillningar

Haha, ja nu hör jag i efterhand hur det låter.

Jag har investerat i stora kända bolag, ca 15st från olika branscher men siffrorna är ju röda.

Egentligen borde jag kanske inte skrivit att min båt var dålig, för det vet jag egentligen inte. Men min strategi var det!

Och den blir ju inte bättre av att jag sitter kvar :laughing:

Tack för ditt svar!

Om vi vänder på det. Säg att jag idag säljer av alla dina aktieposter och ger dig pengarna imorgon. Hade du investerat dem i LYSA/indexfonder eller hade du köpt tillbaka aktierna?

Då hade jag investerat i LYSA.

Så antar att mitt tvekande att byta båt egentligen är ganska orationellt och grundar sig i att det hade ”känts bättre” att inte sälja med förlust.

1 gillning

Antingen renoverar man den, eller så är det ändå dags att byta upp sig. När barnen blir större är det inte fel att kliva upp tre fot på längden, så blir det mer plats för badleksaker. Lite mer hästkrafter eller nya segel gör också att man når målet snabbare både på kryss och slör.

Förlåt, kunde inte låta bli :joy:

2 gillningar

Exakt! Det du beskriver kallas för förlustaversion och är en mental fälla vi människor kan hamna i när det rör sig om investeringar. Det är inte det mest rationella men tyvärr så vi är funtade.

Så mitt tips till dig skulle vara att riva av plåstret, acceptera ”förlusterna” och placera om pengarna. Du kan ju också se det som att pengarna inte är ”förlorade” utan bara omplacerade. Så lås dig inte vid de enskilda aktierna, allt kapital du investerat är en del av samma pott.

1 gillning

Förlusten är ett faktum. Välj en strategi du tror på framåt och lägg upp ekonomin efter det. Att inte sälja för man ligger på rött är inget annat än marknadstajming…

1 gillning

Tackar ödmjukast för din input!

1 gillning