Jag har en större summa investerad i en fond jag inte längre tycker känns helt bra. Månadssparar inte längre i denna tex. Hur går det till med att byta fonder, kan jag göra en förlustaffär om jag byter till en annan nu när ”min” fond ligge på röda siffror?
Bör jag: byta fond nu, avvakta tills läget ser bättre ut med blåa siffror och byta då, eller helt enkelt inte byta ut alls utan låta den investerade summan ligga kvar och växa till sig på sikt?
Får man fråga vilken fond och varför det inte känns helt bra? Varför köpte du den, och varför varför valde du att sluta månadsspara i den? Hur stor del av ditt totala fond/aktiekapital har den?
Spiltan aktiefond investmentbolag. Vill hellre köra indexfonder för hela slanten. Uppskattningsvis 20% av totalkapitalet ligger i denna som det ser ut nu.
Om du inte är nöjd så skulle jg byta direkt och inte vänta. Inte nödvändigt att hämta tillbaka förlusten i just den fonden man har förlorat i.
Ok. Dum fråga kanske men hur ’översätts’ mina andelar till den fond jag byter till? Om jag har X antal andelar i fond A, som nu sjunkit i värde, så får jag väl bara andelar i fond B för den summa jag köper? Dvs jag får mindre för pengarna? Medan om jag behåller så kan mina andelar i fond A öka i värde och att det därför blir en bättre affär att byta först i det läget. Eller har jag missförstått något här gällande byte av fonder?
Fondernas andelar kan vara olika värda. Den totala summan i kronor som du säljer fond A för köps det sedan andelar för i fond B. Det blir inte samma antal andelar om inte fonderna har exakt samma kurs.
Precis, så då borde det vara smartare att vänta med byte till kursen är högre eller? Tack för coachning!
Om du idag äger fond A med ett visst antal fondandelar så motsvarar detta ett visst värde. Byter du till fond B så går värdet över till den fonden och med antalet fondandelar som motsvarar samma värde fast i fonden B.
Frågan du bör ställa dig är om du tror att du får bättre värdetillväxt via fond A från imorgon och framåt eller om du tror att du får det via fond B. Det är ju avkastning på ditt kapital du vill ha. Vad som hänt historiskt är överspelat, det viktiga är om du tror att kapitalet kommer att utvecklas bättre via fond A eller fond B, detta bör styra om du ska byta eller inte.
Tack! 

Obs, du ska inte se nedanstående som investeringsråd.
I fredags köpte jag mer i just den fonden du har och i en indexfond.
Tycker det gått ner och är billigare att köpa nu.
Jag behåller mina Spiltan. Hårdare tider kräfva intressanta och innovativa nykomlingar på marknaden.
Då är det svårare att just nu motivera sina fastighetsfonder. 
Behåller och kryssar tummarna för att det börjar vända uppåt snart! När det gjort det kanske det blir läge för byte, men skulle i nuläget kännas som en rejäl förlustaffär. Tack!!!
Mental bokföring.
För att ge lite perspektiv på detta kan jag berätta hur jag gör. Jag tänker aldrig i termer av vinst eller förlust. Jag ställer mig bara följande fråga regelbundet:
- Ligger mitt kapital i innehav där jag tror mig få bäst utveckling av värdet framåt, med hänsyn till risk?
Om svaret är ja behåller jag innehavet.
Om svaret är nej, alltså att jag ser något jag tror att kapitalet kan utvecklas bättre med i framtiden, då byter jag.
Risken är annars att man önsketänker för länge om att det ska vända. Man behöver inte återhämta ev. förlust i samma innehav. Jag har dock gått ett steg längre och har helt slutat tänka ens i termer av vinst eller förlust. Det kräver lite mental träning.
Jag tror att vissa av oss fortfarande lider från tiden då man inte hade sina aktier/fonder i en ISK.
Då blev vinst eller förlust något man behövde räkna på och realisera och fundera på hur det slog skattemässigt.
Idag med ISK bör alla sådana hämningar försvinna.
Helt rätt tänkt, men satan vad svårt det är. Man sitter ju gärna kvar på de där surdegarna som en skäggig hipster på söder…
Har du några tips på hur man bättrar sig?
Pennan har en hel tråd om sin strategi. Det är mycket ifrågasättande också, men intressant läsning om man skummar genom från start.
Jag tänkte snarare på hur man mentalt ställer in sig på att kasta ut surdegar ur sin portfölj istället för att hoppas på att de ska vända.
Man får sluta titta på GAV och liknande. Jag tittar aldrig på det. Jag bedömer bara om jag kan se bättre innehav att byta till. Motståndet till att byta är noll men jag tar förstås hänsyn till om det är värt att byta givet att man är utanför marknader, valutaväxling etc. Avvaktar även efter stor nedgång ifall det kommer rekyl. Annars är grunden att det ska vara lätt att byta, vinst eller förlust finns alltså inte då jag bara ser framåt.
Den tråden har egentligen inte med detta att göra i sig. Jag tänker på det sättet oavsett hur jag väljer att investera i övrigt. “sänka sitt GAV”, “fyller på” etc. är inget jag tänker alls på. Köper jag mer av samma innehav är det bara baserat på en färsk prövning om att jag valt att behålla det innehavet och inte ser något bättre att lägga nya pengar i.
Bra fråga. Ett trick är ju att sälja/byta delar av ett innehav. Bara därför tog jag tag i min lilla portföljångest och hivade ut hälften av fastighetsfonden och köpte annat. Det fina med att det innehavet redan gått ner en hel del gjorde beslutet lättare. Jag kommer att jämföra de två halvorna och se hur jag agerar med resten under loppet av sommaren.
100% LF Global Indexnära ![]()