När var du senast glad över att du agerade på ett råd i media?

Carl Richards brukar ställa frågan:

“Försök komma ihåg ett tillfälle när du såg eller hörde något om pengar i media som du agerade på - och sedan med facit hand - var glad att du gjorde?

Det kan vara vad som helst, nyheter om räntan, börsens riktning, en analys eller något annat. Varsågod. Stäng ögonen och försök dra dig till minnes. Jag tänkte det skulle vara ett roligt experiment här i forumet. :slight_smile:

För mig är svaret NEJ. Det är extremt längesedan jag läste något som ekonomi som jag är glad att jag agerade på. Hur var det för dig?

Äras ska den som äras bör. Hela resonemanget plus inspiration till illustrationen är den amerikanske finansielle rådgivaren Carl Richards.

9 gillningar

Jag kan inte riktigt minnas, men det var kanske i början av pandemin? Jag är osäker på den exakta orsaken eller vad jag hade läst/hört men jag sålde en småbolagsfond i början av mars 2020. Sedan köpte jag tillbaka den två månader senare till en “betydande rabatt”. Det var inget att skryta om, det var helt enkelt ren tur i paniken.

Senast jag agerade på något från RikaTillsammans var att vi tecknade livförsäkring för ca ett år sen när det avsnittet kom. En mycket dålig investering så här långt, tack o lov :slight_smile:

3 gillningar

Rika tillsammans är media.

6 gillningar

Det händer titt som tätt. En som jag kan minnas på rak arm är en artikel om att endast 8% av alla nya egenföretagare utnyttjar investeraravdraget. Detta har jag sedan dess utnyttjat samt rekommenderat till alla nya egenföretagare.

5 gillningar

Ja frågan är vad som räknas som media här? Jag har agerat på en hel del råd från poddar, communities, forumtrådar etc på ekonomi som jag medvetet följer.

Men nog inte en enda rubrik i vanlig dags/kvällstidning om det är det som avses. Jag undviker iofs DI och liknande.

2 gillningar

Gammelmedia är väl bara klickbete och skvaller. Kan inte missat att jag snappat upp något användbart där någonsin.

De va på den tiden när media va typ tidningar å internet inte fanns för vanliga människor…
Min mamma tipsade 1983 om att köpa 5 årig statsobligation som dubblades… De va att gå till banken å låna pengar till de… De va inte så poppis direkt hos banken… För man gick plus på affären även me den höga räntan å hela lånetiden… Amorterade man av lånet tidigare va vinsten större…

1 gillning

Detta känns som ett ganska bra ekonomiråd som jag hittade i media: “Bry dig inte om nyheter och trender, var skeptisk till finansbranschen, och investera baserat på forskning” (SvD, bakom betalvägg, jag har inte läst men det låter vettigt).

Jag tänker att det är ännu bättre att uppmana till allmän källkritik:

Varför finns informationen? Är det någon som vill sprida åsikter eller information, väcka debatt eller underhålla? Är någon ute efter att tjäna pengar genom att du till exempel klickar på en annonslänk? Vem tjänar på att informationen sprids? Har den utformats för att få människor att agera på ett visst sätt? Om den är opinionsbildande, är den öppen med det eller vill den framstå som objektiv?

Med tanke på rubriken kring slakt och börskrasch av en liten dipp häromveckan, fick jag ställa in planerna att belåna njuren.

Nej, medier bör man inte lyssna på. Finns andra kanaler för det. Cervenka läser jag ibland, dock.

1 gillning

Beror väl på vad du menar med media?
Dagens Industri prenumererade jag på under pandemin och var mycket bra.
Tittar en hel del på CNBC nu när det är så mycket fokus på USA.

Anser inte dessa två tillhör samma kategori som dumpressen

1 gillning

Idag?

Lyssnade på Ekonomiakutens avsnitt om arvstvister. Så jag ska fixa både en framtidsfullmakt och mitt testamente inom kort. Testamente verkar lite mer pyssligt. Men är smidigt att fixa det samtidigt, då vittnen behövs.

Sen är investeringsråd i media mest brus numera för mig. Ser ingen mening med att göra några justeringar i min portfölj med hänsyn till tips och tyckande i media. Bara här på RT florerar 100-tals olika nyhetsrubriker, varningar och tips varje månad, men jag ser sällan något som skulle ställa krav på att jag måste ändra om i min långsiktiga plan.

Så i området privatekonomi tar jag gärna emot tips. Sen i underkategorin investerande, så känns det som jag bara behöver hålla koll på om mina fonder ändrar sina avgifter rejält, får sämre innehåll eller läggs ner. Eller om forskningen helt skulle vända om i sina slutsatser.

2 gillningar

Låter bra men det är tvärtom, tro mig: Framtidsfullmakt är väldigt lurigt! Ska det bli som du vill med det, och den ska vara giltig som du tänkt dig, måste orden vägas på guldvåg. Det verkar enkelt, men det finns många fällor. Tänk t.ex på att den fullmaktshavare du utser inte på nåt sätt är tvungen att acceptera uppdraget. Kanske nu, men långt senare när det är dags, vill personen inte längre göra det.
Det är också lämpligt att vara specifik, så mkt som möjligt vad fullmaktshavaren får göra – och inte. Det kan bli rätt mycket text och den behöver vara stringent.

Oftast, inte alltid, är ett testamente enklare att formulera.

2 gillningar

Om det är något jag kan, så är det att fixa formella dokument. Så lär kunna fixa det, om inte, så anlitar jag hjälp! :blush:

Edit
Glömde skriva, tack för tips! :raised_hands:

2 gillningar