Jag vet inte hur många som tänker som jag och delar upp kapitalet (tänkerfrämst på pensionskapital) i olika delar after planerad uttagshorizon istället för att allokera som en “Klump”.
Jag tycker det ger mer tydlighet och upplever att det kommer ge mig bättre kontroll (skydd mot) över risken att tvingas sälja aktier i nedgång.
Hur ser ni på det ? Vad blir tydligast / bäst? Vad gillar ni och hur tänker ni kring detta?
Som illustration
Jag har delat in mitt kapital (exklusive nödbuffert som ligger på bankkonto) i följande delar, som ni får tycka till om ifall ni vill:
(Jag fattar att detta blir komplext om man vill ha enkel översikt men jag gillar det och jag har en summering av hur totalen är fördelad med)
FÖRDELNING IDAG
1: Uttag 2027-2032
100% Kortränta i väntan på uttag, dett skall funka som lön = förutsägbart, lägst möjlig risk
2: 2032-2035+
Denna är lite komplex, ska främst brygga åren till statlig pension kan tas men kommer räcka längre än bara brygga om jag inte gör överuttag. Allt detta ligger i en försäkring så jag måste ta ut “allt eller inget”, därav inte så aggressiv, och kommer justera årsvis till 100% ränta när uttaget börjar
73% Ränta (Lång, Kort, Real, High yield)
27% Aktier mest Global idx (inkl. 2-3% alternatives)
Om det kommer ett jätteras på säg 60% under 2027 som inte återhämtas fram till 2032 och jag tvingas börja sälja av denna innan aktiedelen är återhämtad blir det ändå bara en accepterbar förlust samtidigt som jag inte är helt utan motor här.
3: 2035 (start statlig pension) -Livsvarigt.
Detta skall räcka till 2065 så här krävs det mer motor. Kommer sänka %-andel Aktier när jag närmar mig men inte säker på hur mycket (kanske till 20-30% för jag behöver inte så mycket mer än en tillväxt som motsvarar inflationen) . Här ingår statlig pension och lite annat där jag inte bestämmer placering så det blir aningen för låg aktieandel mot vad jag sett som idealt.
R = 57%
A =43%
4: Arv
(tänker ta nytt beslut var 10e år om jag behöver använda detta, ska ta ut och skänka det redan nu eller lämna i arv när jag dör). Litet belopp idag men allt som blir över av det jag tar ut i pension skall in här i ISK så denna kan växa
R 12% (all ränta här är del av allvädersportfölj, ingen kortränta eller bara liten test på 1000:- av en ETF eller så)
A 88% (inkl. alternatives)