Jag har nu äntligen nått 1 miljon kronor på Montrose..
Mina innehav är:
VOO
Montrose leverage
Industrivärden
Investor
Nordea
Axfood
Ålder: 32
Månadslön: 49200:-
Lån: hus belåningsvärde 53%
inga övriga lån.
nu till min fundering: sparar jag ca. 63% av min lön.. jag har levt ekonomiskt med vissa undantag. Nu funderar jag på att minska mitt månadssparande till hälften, dvs. Ca. 30%, tänker jag rätt eller ska jag fortsätta att spara hårt och ta löneökningar till att öka vad jag varje månad kan spendera?
jag har en gammal bil, det hade varit trevligt att unna mig en nyare.
Är det rättfärdigat att ta ett billån givet min ekonomiska situation?
Jag lever på ca. 4 tkr i månaden, för mat, snus och så vidare.
Mitt mål var egentligen 1 miljon, så nu känner jag mig lite tom och vilsen.
Huruvida bilköp ska finansieras med lån beror på räntan. Om du bestämt dig för en viss bil och kostnad, och får ett erbjudande om 1% så är det en god strategi eftersom alternativet är att ta från investeringar som kan förväntas ha klart högre avkastning, och du kan nå högre än 1% med väldigt låg risk om så önskas. Om räntan är 10% är det en dålig idé.
Den frågan kan ju ingen annan än du själv svara på! Prova slå in ditt belopp och lite olika alternativ på månadsspar i en sparkalkylator så ser du hur det slår på 10-20-30 år. Skulle nog tro att du kan slå av på takten eftersom dina pengar troligen dubblas var 10e år utan insättningar men om det räcker beror enbart på dina egna mål.
Om du inte har behov av bil nu nu nu kan du ju fortsätta spara hårt i fonder och ta av det senare till bil?
Samma gäller väl generellt om du inte har några konkreta sparmål, fortsätta spara brett så får du sälja av utan att få dåligt samvete. Alt att du börjar skapa lite öronmärkta sparanden till bil å resa eller va det nu kan va. Om du trivs med livet så känns det ju lite onödigt att konsumera och leva upp pengarna bara för att.
Jag hade personligen aldrig lånat för att köpa en bil.
Bra jobbat! Under min uppväxt har jag fått många gånger rådet att leva skuldfri och trots att det är svårt så har vi “bara” bostaden som vi betalar för och privat CSN. Ja, du kan få otroligt bra ränta om du belånar dina värdepapper men kan du ta en del av den besparingen och köpa bilen så kan du fortsätta sparandet som du själv vill tillbaka till miljonmålet. Kanske så ska du även göra fortsättningen om du vill unna dig en resa eller köpa en pryl. Då kan du spara stort eller smått upp tillbaka till din miljongräns. Du vet ju att du kan!
Vad sägs om inte antingen investera eller spendera utan både ock. Fortsätt investera inkommande pengar. Håll reda på hur mycket du satt in, det är din pengamaskin som utökas varje månad. Allt utöver det är avkastning ifrån pengamaskinen som är till för att förbättra ditt liv. Ibland genom livsinvesteringar i hus, redskap, resor eller annat och ibland iform av återinvestering på börsen.
Du kan ju göra som jag, istället för att sikta på en viss procents sparkvot så tar jag varje månad när jag fått lön det jag inte spenderat föregående månad och skickar in på ISK. Sen lever jag det liv jag önskar och försöker bara tänka ett par gånger extra innan jag spenderar pengar på grejer ifall det verkligen kommer att göra mitt liv bättre.
Pengar ska tjäna oss, inte tvärtom. Sparande kan utvecklas till en osund mani där folk får ångest av att spendera dem.
Jag skulle fundera på det och betänka att den med mest pengar/saker när de dör INTE nödvändigtvis är vinnarna. Och grattis till första miljonen, ett stort första steg!
Mitt enda råd är egentligen att hitta en balans i ditt liv. Du har ett stabilt sparande som ger dig trygghet och jag tkr definitivt du ska fortsätta spara - för framtiden betyder sannolikt nytt boende, partner och barn. Du är också ung och ska absolut unna dig det du önskar, om du sedan vill prioritera en ny bil eller resor är upp till dig. Hur en eventuell bil ska finansieras är också en smaksak och bara du som kan svara på det.
Det billigaste lånet i vårt samhälle är ju värdepapperskredit, med ränta runt 1,2% på Avanza om man belånar under 10% av kapitalet. Innan räntehöjningarna var det 0% för 10% av kapitalet.
Att belåna aktier och fonder är mycket billigare än CSN, bolån eller billån.
Låter inte som att du har familj ännu. Finns det planer på detta? Då är det bara att fortsätta på den inslagna vägen, dina utgifter kommer öka explosionsartat… så passa på att spara medan du kan. Om du inte har planer på familj gör det liten skillnad vad du gör. Försök lämna så lite som möjligt till allmänna arvsfonden?
Om du sparar 63% blir det ju snabbt ett antal fler miljoner om du kör några år till. Din redan sparade miljon är på så vis ganska lite i förhållande till kombinationen av din sparkvot och inkomst.
Tom och vilsen redan efter första miljonen? Du har knappt råd med kontantinsats på en ordentlig villa för dem pengarna. Unna dig en begagnad Toyota Auris och hoppa på spartåget igen.
Du måste bestämma dig ett nytt mål innan du agerar. Lyft blicken 10år och fråga dig var du vill vara. Klicka dig in i verktygen från startsidan ”ränta på ränta kalkylatorn” där får du veta vad ditt sparande kan leda till.
Jag har bestämt mig att fortsätta att spara hårt. Familj vill jag ha, så som någon skrev så är det lika bra att fortsätta då utgifterna kommer att explodera den vackra dagen det är dags för barn!
Jag har satt upp ett nytt mål, så nu blev det genast mycket enklare och tomheten försvann! Bla. Så kommer jag att allokera om en viss % av månadssparandet till att höja min emergency fund, för att sedan återgå ,ed allt till börsen.
Ev. Skattesänkningar och löneökningar kommer jag att leva utav, lifestyle inflation, men det blir nog inget bra mentalt att öka sparkvot ytterligare.
Bil kommer jag nog byta, men det kommer att kosta Max 150’ och vara en Toyota Rav4. Idag har jag en rav4 från 2006.