Nedtrappning inför pension

Jag har börjat tänka kring FIRE och hur ett möjligt FIRE-mål för mig skulle kunna se ut. Min huvudide så långt är att vi någon viss ålder börja trappa ner. Det skulle kunna handla om att ta en ledig dag per vecka eller något sådant. Jag hoppas även på en generell arbetstidsförkortning innan dess så att den totala skillnaden mot nu skulle bli störrre.

Det finns olika lösningar med delpension men dessa gäller bara förvarna kort tid innan pensionen. Det verkar också oklart om de kommer att finnas kvar på sikt.

Jag funderar alltså över en variant där jag t.ex. tio år innan pension tar en ledig dag per vecka som jag använder för mina privata intressen. Är det någon som gjort ungefär så eller planerar något liknande?

Jo. Vid ca 60 minskade både jag och min fru ner till 4 dagars vecka (och efter några år till ner till 3 dagar).
4 dagar Kändes direkt väldigt bra . Stor skillnad med 3 dagar helg. Och nettolönemässigt märktes inte så mycket. Min väldigt snälla chef sänkte inte pensionsavsättningen för mig utan jag lät den ligga kvar som vid 100% när jag jobbade 4dagar… Kan Betyda mycket om man har 30% avsättningen över ca 50.000 per månad. Jag har ett minne av att fredagen kodade jag då som tjänstledig utan lön. Kan var en förhandlingspunkt med arbetsgivaren kanske. Att jobba 4dagar var mycket få som gjorde på företaget. Dom hade nog ingen direkt färdig rutin för det.

Jag har en förhoppning om att gå i pension helt om fem år när min hustru blir 65 och jag är 57.

Alternativet är att minska min arbetstid och helst skulle jag vilja jobba 3-4 dagar i veckan men tror att det blir svårt. Kanske skulle jag kunna byta tjänst och istället jobba fem timmar om dagen måndag-fredag. Att jobba 8-13 varje dag skulle också kännas ganska skönt!

Jag skissade på det, men kom fram till att det inte är rätt grej för mig. Däremot tror jag det är helrätt grej för rätt person inom rätt bransch.

Jag är 53 och jobbar nu två dagar i veckan :blush:

4 gillningar

På min gamla arbetsplats erbjöds ”80-90-100” till dem över 60 år.
Jobba 80%
Lön 90%
Pensionsavsättning 100%
Som jag fattade var det mycket uppskattat av dem som nappade på erbjudandet.
(Själv gick jag vid 55 år och kunde av naturliga skäl inte utnyttja erbjudandet)

1 gillning

Har många kolleger som genom STkollektivavtal har haft möjlighet att vid 61 års ålder gå ner till 80%.

Slutade jobba när jag var 58 och tyckte jag var lite unik - men 55 är i så fall ännu mer unikt. :slight_smile: