Hej, jag är verkligen en nybörjare när det gäller att kolla runt på bostäder och har kollat en del olika årsredovisningar för bostadsrättsföreningar för att vänja mig lite inför ett potentiellt framtida bostadsköp.
Nu för första gången så stöter jag på negativ soliditet.
Om 100% soliditet betyder att allt är eget kapital och 0% att inget är eget kapital, vad betyder då en negativ soliditet?
Kan vara relevant att tillägga att det enligt redovisningen är över “-100” i soliditet vilket får det att verka ännu mer spännande!
Någon som kan förklara detta på ett relativt enkelt sätt?
Föreningen har antagligen negativt eget kapital?
Gissar bara, men man kanske inte skrivit upp värdena på fastigheterna, men tagit nya lån vid renoveringar, så att dessa överstiger de bokförda värdena.
Hej, föreslår att du läser boken Köp rätt bostadsrätt där jag tar upp begreppen Tillgångsutrymme och Kapitalkostnadsutrymme. Genom att beräkna dessa får man en grafisk bild av föreningens ekonomi. Detta gäller för verksamma föreningar.
Vid framtida nyproduktion där bara kostnadskalkyl finns (föreningen är ännu ej verksam) får man använda sig av ett annat förfaringssätt som redogörs i boken Köpa osett? Bostadsrättsköp i planerad nyproduktion.
Jag anser att inlägget är relevant och han anger att det är hans bok det handlar om. Upp till alla att hantera som de vill.
Är långt ifrån spam med anonyma konton.
Hej,
ämnet bostadsrättsköp har relevans i detta forum. Det finns ju få som skriver utifrån konsumentens perspektiv. Rika Tillsammans får man förmoda, representerar konsumenter i allmänhet. Om man har en site där konsumentens villkor behandlas, borde väl relevant information får presenteras, även om det är en konsument som skriver den?
Ja så kan det vara. Eller så har de blivit tvungna att skriva ned värdet av sina fastigheter och hamnat på negativt eget kapital. Men troligtvis är det som Du säger men negativt eget kapital kan oxå uppstå om brf gör tillräckligt stora ackumulerade förluster; antingen genom att inte höja avgiften i tid eller drar på sig för stora kostnader (ex räntor, uppvärmning mm)