Nekades FA-Skatt. Fakturera som privatperson ändå?

Hej.

Fick en förfrågan häromveckan om jag var intresserad av att vara lite vaktmästare samt samordnare av entreprenörer såsom städfirmor, SBA-firmor m.m. i en liten Brf med ca 50 lgh. Tänkte att det kunde vara en passande bisyssla med min bakgrund och ett bra komplement (några enstaka timmar i månaden) till min ordinarie anställning i mitt egna aktiebolag.

Så efter en helkväll av läsande på SKV ansökte jag om enskild firma med FA-skatt, blev uppringd någon dag senare av SKV och nekades allt. ‘‘Är hobbyverksamhet att bara jobba några timmar i månaden till en Brf (deltid som fritid) och att bara ha dem som är kund. Du får lösa det med inkomst av tjänst och ansöka igen om FA-Skatt när du har fler kunder/fler arbetstimmar alt. starta annan bolagsform ex. aktiebolag.’’

Detta slutar i moment 22 nu eftersom det enda kravet från Brf’en var just faktura med F-Skatt d.v.s. ingen anställning/mer pappersarbete för dem. Så får väl blåsa av hela alltet. Vill inte blanda in mitt ordinarie AB i detta.

För det går väl inte att fakturera en kund som privatperson med endast A-skatt utan att lägga på sociala avgifter på fakturan och sen deklarera inkomst av tjänst? Vem skulle då annars betala in den sociala avgiften/egenavgiften?

Tack för infon Christian :slightly_smiling_face:
Jag tror dock inte att det blir något alternativ i detta fall.

Jag tänkte först köra på ett av mina AB men så var grejen lite att även kunna vara momsbefriad (om jag nu inte har missuppfatta det hela d.v.s. max 30000 SEK försäljning per år exkl. moms kan momsbefrias) i detta fall. Räknar kanske med max 15000 SEK om året i intäkt bara. Kommer knappt heller finnas några utgifter.

Sen undrar jag om inte min företagsförsäkring kommer gå upp, kostar ex. bara 183kr/mån idag för min näringsverksamhet.

Jag får fundera mera :thinking:

Tex :slight_smile: kanske?

Föreningen får väl rent skattemässigt handlägga det som en anställning och betala sociala avgifter. Det är väl inte hela världen.

Man har säkert erfarenhet av rutinerna. Styrelsen får ju arvoden.

Är det helt uteslutet att starta ett nytt (ett till) AB?

I dagsläget Ja. Detta var bara tänkt som en enkel momsbefriad Bisyssla som kunde gå med lite vinst sidan om.
Om jag ska starta ett nytt AB så vill jag personligen ha en mer utvecklad affärsidé och jag vill framförallt kunna få tillbaka investeringen i aktiekapitalet inom rimlig tid. Är inte säkert att vinsten hamnar i närheten av det jag räknat på och det kanske dröjer flera år innan investeringen i nytt AB ens börjar löna sig.

Jag försökte ta det via detta hållet först men de vill inte så har släppt hela grejen med anställning.

Pratade med en medlem i en brf förra veckan som gör en del administrativt arbete för sin förening. Hen får ett timarvode som betalas ut med 30 procent skatteavdrag. Föreningen betalar de sociala avgifterna.

Synd att din förening inte vill göra likadant.

Ser två enkla lösningar.

1. Fakturera via frilans finnas eller liknande som många andra föreslagit, inga konstigheter du skickar fakturan sen får du pengar. Väldigt smidigt.

2. Fakturera i det egna aktiebolaget med en sådan liten omsättning så behöver du inte uppdatera verksamhetsbeskrivning eller SNI-kod. Kan vara en enkelt standard faktura på bara “arvode”

Jag skulle gå på alternativ 2 så behöver du inte någon ny plattform.

Det lutar åt att det blir alt. 2 ändå, fast med fler SNI. Har filat mycket på det här under dagen och har sett en lite mer långsiktig affärsmöjlighet genom att utöka min verksamhet med fler tjänster istället där detta faktiskt kan vara vägen in/första referensen för tjänsten :slightly_smiling_face:

Off-topic:
Sen förstår jag inte riktigt varför det skulle vara så svårt att få lov att bedriva enskild näringsverksamhet i mindre skala på deltid/fritid. Har det någon större betydelse för samhället eller sker det så pass mycket fusk årligen för privat bruk att man fick sätta ner foten tillslut och dra alla över en kant?

Håller fullständigt med dig om det sista du skriver. Vanliga medborgare skall sättas åt till ingen nytta, samtidigt som assistansfusket kostar miljarder.