Nekades FA-Skatt. Fakturera som privatperson ändå?

Hej.

Fick en förfrågan häromveckan om jag var intresserad av att vara lite vaktmästare samt samordnare av entreprenörer såsom städfirmor, SBA-firmor m.m. i en liten Brf med ca 50 lgh. Tänkte att det kunde vara en passande bisyssla med min bakgrund och ett bra komplement (några enstaka timmar i månaden) till min ordinarie anställning i mitt egna aktiebolag.

Så efter en helkväll av läsande på SKV ansökte jag om enskild firma med FA-skatt, blev uppringd någon dag senare av SKV och nekades allt. ‘‘Är hobbyverksamhet att bara jobba några timmar i månaden till en Brf (deltid som fritid) och att bara ha dem som är kund. Du får lösa det med inkomst av tjänst och ansöka igen om FA-Skatt när du har fler kunder/fler arbetstimmar alt. starta annan bolagsform ex. aktiebolag.’’

Detta slutar i moment 22 nu eftersom det enda kravet från Brf’en var just faktura med F-Skatt d.v.s. ingen anställning/mer pappersarbete för dem. Så får väl blåsa av hela alltet. Vill inte blanda in mitt ordinarie AB i detta.

För det går väl inte att fakturera en kund som privatperson med endast A-skatt utan att lägga på sociala avgifter på fakturan och sen deklarera inkomst av tjänst? Vem skulle då annars betala in den sociala avgiften/egenavgiften?