Nekat grönt avdrag från Skatteverket

Hej!

Det är inte riktigt så dramatiskt som rubriken säger, men Skatteverket har inte beviljat fullt grönt avdrag och jag är osäker på hur jag ska agera nu.

Vi installerade i våras solceller och batterier. Vi valde mellan två offerter från samma firma. Precis samma specifikation men den något dyrare offerten innehöll även ö-drift av huset. Båda maxade det gröna avdraget för oss till 100k (ö-driften var alltså inget vi kunde räkna in i avdragsdelen).

Vi valde den dyrare installationen. Nu har jag fått besked från Skatteverket om att vi “bara” får 92k i grönt avdrag, då ö-drift inte ingår i avdraget. I beslutet kan jag läsa att installatören inkommit med kompletterande handlingar då den första fakturaspecifikationen de skickade till Skatteverket enligt installatören var felaktig, vilket låter rimligt då tanken var att vi skulle fått max avdrag även med installationen utan ö-drift. Dock verkar Skatteverket inte ha accepterat denna komplettering, utan har kommit fram till att vi ska få drygt 92k i grönt avdrag.

Min fråga är nu hur detta ska hanteras. Jag vill gärna ha det klart för mig själv innan jag kontaktar installatören. Jag har försökt googla men blir inte helt klok. Vem är skyldig vem pengar i det här fallet?
Är det jag och min fru som är skyldiga skatteverket 4k vardera som vi kommer att få betala nästa år? Eller är vi skyldiga installatören pengarna?

Jag vill ju helst få installatören att ta kostnaden då jag anser att det är dom som klantat sig genom att speca kostnaderna fel till Skatteverket.

Tack på förhand :blush:

Går inte Skatteverkets beslut att överklaga som ett första steg?

Men du menar att om de hade rapporterat annorlunda till skatteverket hade ni kunnat maxa avdraget?

Bidraget gär från Skatteverket till installatören…

Troligen har installatören regressionsrätt mot dig enligt ert avtal att om Skatteverket inte beviljar avdrag får installatören kräva dig på pengar.

Det är en form av friskrivningsklausul som.lägger risken på kunden eftersom installatören kan göra slarviga underlag

1 gillning

Jo det är nog inte omöjligt. Men då måste jag ta ett snack med installatören först känner jag och få tillgång till exakt vad denne rapporterat in, och det kommer jag troligtvis att göra. Ville bara kolla av hör hur det ligger till först om vem som har skuld till vem.
Enligt ovanstående inlägg verkar det vara till installatören jag har en skuld, och i såna fall väntar jag nog och ser hur denne agerar först.

1 gillning

Ja det menar jag, med reservation för att jag nu inte sett all dokumentation som de försett Skatteverket med.

Men eftersom de båda offerterna är exakt lika i frågan om batterilagring samt solceller (som är det som berättigar till avdrag) och det är medräknat ett maxat avdrag på båda offerter, så verkar det konstigt att Skatteverket kan göra avdrag på avdraget för ö-driftsdelen, då resten av fakturan bör vara nog för att få maxat avdrag.

Tack för svar!
Då får jag avvakta lite och se hur installatören agerar, om han tänker kräva mig på pengarna eller om han tar kostnaden själv eftersom han specat i förväg på båda offerter att de berättigar till fullt avdrag.

I övrigt är jag mycket nöjd med hela affären och bemötandet har varit föredömligt. Jag har för avsikt att komplettera med ytterligare batterier nästa år, så börjar han kräva mig på pengar för detta kanske det går att deala lite kring det inköpet :wink:

Borde det inte vara fakturan du betalt som är det centrala dokumentet för att förstå Skatteverkets beslut (snarare än olika offerter)?

Om du inte tycker beslutet är förståbart utifrån fakturan så borde du kunna ringa Skatteverket och få reda på om de räknat på ett annorlunda sätt än du gör, eller utifrån ett annat underlag än fakturan.

1 gillning

Fakturan jag betalat har bara texten “enligt tidigare avtal” samt totalsumman. Däremot har jag ett väl specificerat avtal som jag undertecknade innan installationen påbörjades. Där finns tydligt specificerat kostnader för solceller (20% grönt avdrag) samt batterier (50% grönt avdrag) samt kostnad för ödriftsystem där det också står att detta inte berättigar till grönt avdrag.

Jag har läst skatteverkets motivering ca 4 gånger till nu, och jag tolkar det som att de enligt den dokumentation de fått in inte kan avgöra vilken kostnad som är vad av solcellerna och ödriften, och därför inte beviljar annat än avdraget för batterierna. Finns intresse kan jag nog klistra in deras motivering i tråden.

Eftersom bollen verkar ligga hos installatören i nuläget så tänker jag att jag har lite is i magen tills jag eventuellt hör något från denne.

Har överklagat grönt avdrag hos Skatteverket förra året. Det går att göra även som 3e part, men de går tydligt på installatörens underlag, så det är svårt utan installatörens deltagande.

Enklast är att ringa och prata med dem först. För mig tog det trots det två rundor innan avdraget gick igenom. Intrycket var att handläggarna var väldigt regelstyrda och petiga. Tappade lite förtroendet för Skatteverket faktiskt.

1 gillning

Många gråzonslirare i solcellsbrsnschen så jag kan ändå förstå skstteverket.