NEKO Health (Daniel EK:s hälsoundersökningar)

Hej,

Tycker att artiklar om NEKO Health (Daniek EK:s hälsobolag) dyker upp titt som tätt och är nyfiken på om någon av er har gjort deras hälsoundersökning → samt har en bild av vad skillnaden på deras hälsoundersökning är kontra en vanlig hälsoundersökning?

Vill gärna börja arbeta mer proaktivt med min hälsa, utöver att försöka fatta sunda val i vardagen och funderar på om denna typ av undersökning kan vara värd att göra.

2 gillningar

Har också funderat på samma sak så följer tråden med intresse :slight_smile:

Jag har inte hört talas om NEKO tidigare. Hittade deras site och tittade lite. Det ser it som en flashig site som säljer konsulttjänster. Det känns som dom säljer luft på burk och behöver flashig grafik och korta intetsägande texter för att göra detta. Efter att bläddrat igenom sidan så förstår jag fortfarande inte vad dom gör. Jag får inget som helst förtroende för dom inom hälsa.

1 gillning

Känner man sig frisk är man ofta frisk. Följer man normala råd för sund livsföring om kost, sömn och motion så blir det inte bättre.
Hälsoundersökningar hos subjektivt friska tenderar att ge många falskt positiva resultat som skapar onödig oro och leder till onödiga utredningar. Undantag är de screeningprogram som redan finns och är under utprovning. Typiskt är att sådana screeningprogram kräver omfattande utredningar för att värdera kostnad/nytta.
Det är intressant ur ett forskningsperspektiv men för individen är mitt grundtips: avstå.

3 gillningar

Det är väl egentligen lite det som är ett problem i sjukvården. Du går dit när det gått så långt att du upptäcker problemet rent fysiologiskt i din vardag.
Jag lyssnade på en läkare som sa att om vi kunde utföra koloskopi oftare och mer frekvent så skulle vi kunna utrota mer än 80% av all tarmcancer.
Det skulle gå att upptäcka tidigt i subjektivt friska individer.
Det är inte fel att ta ett blodprov för att få en större bild av sin hälsa.

Just coloncancer tillhör de sjd där screeningprogram håller på att utformas.
”Bara ett blodprov” riskerar leda till onödiga undersökningar om du är subjektivt frisk i övrigt.

2 gillningar

Det är jättebra att det utvecklas, såklart. Inte en dag för tidigt.

Det får väl stå för den egna personens ansvar?
Ett blodprov kan också leda till en kostomläggning, bättre vanor och ett förstående för hur man lever?

Eller också ser man till att leva sunt utan blodprover.
Det handlar inte enbart om eget ansvar eftersom ev forsatta onödiga utredningar bekostas av det allmänna.

1 gillning

Ja man kan gissa sig fram, och det funkar säkert för vissa :slight_smile:
När jag har tagit större blodpaneler så har jag inte “belastat” sjukvården alls. Inga utredningar, och blodprovet betalar jag själv.

Råden kring vad som är ett sunt leverne behöver man inte gissa sig till.
Att gissa att man är frisk om man känner sig frisk är en mycket bra gissning.
Det är inte blodprovets kostnad i första hand jag tänker på utan de kostnader fortsatta utredningar av ”onormala” prover kan leda till.
”Normalvärden” i blodprover bygger på att de flesta friska har värden inom dessa intervall. Även friska kan ha prover som ligger utanför normalvärden. Det är dessa situationer som kan leda till onödiga undersökningar.
F ö innebär inte ”normala” prover att man är frisk från tidig, botbar allvarlig sjukdom.
Exv kommer tidig lungcancer inte synas i vanliga blodprover och man bör således avstå från rökning oavsett ”bra” blodprover.

1 gillning

Jag upplever att du är överdrivet fyrkantig nu.
Jag vet inte hur insatt du är i hälsovärlden?
För egen del är jag inte intresserad av normalvärden.
Det finns andra sätt att på egen hand tolka blodprover på. Det finns även andra experter man kan betala lite extra för att få en mer djupgående tolkning.
När jag ser hur dåligt folk äter och rör på sig, blir jag inte inspirerad till att ha samma normalvärden som dessa individer.

1 gillning

Tillräckligt insatt.
Hade tänkt släppa diskussionen här. Vi kommer nog inte längre just nu. Du är säkert nöjd med ditt sätt och jag fortsätter tycka att subjektivt friska personer inte har någon större nytta av några omfattande blodprovstagningar. Blodtryck och ett par enklare standardprov för exv blodsocker och blodfetter räcker långt.

Men när du skrev om -
”Det finns andra sätt att på egen hand tolka blodprover på. Det finns även andra experter man kan betala lite extra för att få en mer djupgående tolkning.” - så kunde jag inte låta bli att försöka slänga in något skämt om aura och kolloidalt silver, men det blev inte så bra så jag struntar i det. :wink:

Ha det gott!

Det ante mig att du skulle trampa dit :slight_smile: Det är okej.
Inget av flosklerna inom den alternativa hälsovärlden intresserar mig :slight_smile: Så du vevar i luften.
Vad jag menade var praktiserande läkare och forskare utanför den Svenska sjukvården.
Typ Dr Rhonda Patrick eller Peter Attia, och andra i samma skrå.

1 gillning

Det brukar koka ner till att ”vanliga” råd om kost, motion, sömn och sociala kontakter ger en utmärkt grund för de allra flesta att kunna leva ett långt, friskt liv.
Att jaga de, ofta teoretiska, sista procenten riskerar för en del skapa fixering och oro så man glömmer njuta.
Det är också en balans att hitta. ”Tid i livet eller liv i tiden”. Vi har alla olika förutsättningar.
Med tanke på vilket forum vi diskuterar så kommer jag osökt att tänka på breda, billiga, globala indexfonder :grinning::+1:
Ha en bra helg och lev väl!

2 gillningar

Livar upp denna tråd, är det någon som testat Neko? Har själv ställt mig i kö. Vad har den offentliga vården för alternativ till en helhetsbedömning som Neko gör?

Vad jag har förstått så är en del av Neko-paketet hudundersökning med tillhörande helkroppsfotografering så att man över tid kan se eventuella hudförändringar. Med en historia av malignt melanom blir precis alla läkare på vårdcentralen extremt nervösa vid hudundersökning och jag blir alltid remitterad till hudläkare som gör samma manuella övning fast med större självförtroende.

Med erfarenhet från Singapore där helkroppsfoto och kontinuerlig uppföljning med dermatolog med ett pars mellanrum är väsentligt mer tillgängligt utan att ge sig in i remissvängen så verkar Neko att föredra på enbart den punkten. Att ta steget till AI-analys av helkroppsfoton är ju inte särskilt långt givet ägarbilden av bolaget…

När det kommer till den offentliga vården så finns inget alls skulle jag säga. Offentliga vården är mer reaktiv och helhetsbedömingar som Neko ligger utanför deras uppdrag.

Det är för att den offentliga vården åtminstone försöker vara ansvarsfull med skattemedel.
Sådana hälsoundersökningar är bra för bolaget som utför dem. Inte för någon annan (kanske med några enstaka individer undantagna)