Jag är nyfiken på era tankar om hälsokontroller. Vill främst kolla min nivå av vitamin D då jag tidigare haft brist, men funderar även på en mer allmän hälsokontroll. Har passerat 40 och vill ta reda på hur det står till i kroppen, främst för att utvärdera min kost och livsstil.
Har letat runt lite och det finns mycket att välja på, allt ifrån enstaka test för någon hundralapp till ett 50-tal markörer för flera tusen. Bara att boka på nätet och åka förbi och lämna blodprov.
Vad är era erfarenheter av detta? Tips på något prisvärt paket? Onödiga tester att undvika? Hur mycket pengar lägger ni själva på hälsokontroller och varför?
Varför? Om de tar ett blodprov och kollar kolesterol och alla möjliga värden, tar ekg etc. Måste kunna upptäcka be gynnande problem och ge ett uppvaknande om att skärpa sig och förbättra kost och träning.
Jag är blodgivare och får den vägen regelbundna hälsotester utan kostnad. Det är en bra variant.
Inför utlandspostering fick jag nyligen en större scanning och där var blodfetter en grej med viss avvikelse. Om man inte är något ”hälsofreak” som äter specifikt nyttigt och tränar hysteriskt är detta bra parametrar att hålla koll på.
Mer generellt uppfattar jag testindustrin som bondfångeri.
Nej egentligen kan de inte göra det, det som är grejen. Men så marknadsförs det inte såklart.
Ofta känner du att något är fel på dig, då finns det ett värde att prover.
Vissa värden går tillfälligt ner det behöver inte betyda är något fel på dig. Blodprov är ju bara en ögonblicksbild som måste kompletteras med andra symptom du har.
Det här är inte en fråga jag är tillräckligt insatt i, men allmänna hälsokontroller av friska personer verkar inte kunna förebygga dödsfall. Det verkar också riskera att leda till överbehandling med läkemedel. Men att förebygga dödsfall och optimera sitt välmående är ju lite olika saker tänker jag.
Det känns motiverat att kolla vissa vitaminer då jag tidigare haft brister och fått rådet att följa upp. Funderar mest på om det finns andra meningsfulla tester att ta i samma veva.
Som jag förstår det finns det inga dokumenterade hälsofördelar av sådana här tester enligt forskningen. Dessutom skapar det onödig belastning på hälso- och sjukvården när friska personer söker vårdcentralen för att utreda avvikande provsvar från någon hälsokontroll. Om man ska begrunda eventuellt “optimerat välmående” så är det väl värt att begrunda möjligheten att man börjar oroa sig (i onödan) om något provsvar skulle vara avvikande.
Om man är orolig för att ha dåliga vitaminnivåer kan man ta multivitaminer i låg dos. Den forskning jag läst gällande multivitaminer (om taget i låga doser / inte för höga doser då vissa vitaminer kan vara skadliga i höga doser) är att de (oftast) antagligen är värdelösa, men möjligen kan ha viss nytta.
Prata med läkare som har koll är mitt råd. Ett prov säger ingenting egentligen.
Alla kan ha värden som är upp och ner under en vecka, det betyder inte att något är fel. Man ska inte övertolka dessa värden. Vilket det lätt blir om man endast utgår från det och inte några andra symptom.
Kroppen är ingen robot som visar att oljenivån är låg och då ska du fylla på olja för den ska bli ”frisk”. Mycket mer komplext än så.
Jo men där har ju kontrollen ett tydligt syfte och är väldigt snävt. Att bara gå på hälsokontroll och få träffa någon sjuksköterska som tar blodprov ger ingenting. Endast ett sätt för företag att tjäna pengar och spela på människors rädsla.
Ett lite omvänt tips - använd Cronometer (app/websida) för att kolla att ditt näringsintag är hyfsat komplett. Gratisversionen duger. Täcker alla makronutrienter och en lång rad mikronutrienter (men tyvärr inte biotillgänglighet, som ofta är sämre i vegetabilier).
Här är en bra introduktionsvideo - strunt i att titeln fokuserar på kroppsfett:
Obs: Låt inte testresultat och labbens personal lura i dig mediciner som t ex statiner eller blodtryckssänkande. Vissa medicin- och hälsomyter vägrar att dö, till big pharmas stora glädje. Sök istället grundorsaker och lösningar inom kost och livsstil. Vid behov av experthjälp rekommenderar jag någon extremt kunnig inom funktionsmedicin, t ex Petra Mikaelsson.
Helt enig. Men att gå till en riktig läkare och göra en riktig undersökning kan vara vettigt om man är i medelåldern även om man känner sig fullt frisk.
Jag va till sjukhuset i mitten av september för brutet nyckelben… Läkaren hitta inge på mig via systemet… Sa att de kan nog vara att man inte varit i kontakt me sjukvården senaste 20 åren…
Mår man bra så kanske de inte behövs kollas allt titt som tätt…
Jag hade en kompis som fick blindtarmsinflammation. I samband med det upptäcktes att han hade en tumör stor som en handboll i magen. Han önskade nog att han upptäckt den några år tidigare…
Även om man nu inte har cancer eller nåt annat elakt, så är det rätt vettigt att få ett kvitto på vad som ev kan justeras. Jag springer sällan hos läkaren men varannat år har jag försökt göra en hälsocheck. Att som resultat få veta att jag bör justera mitt intag av kalcium etc, är inte helt dumt.
Jag har bara gjort större hälsoundersökning i samband med tecknande av livförsäkring, men den läkaren tyckte det var bra att ha ett friskt ”normalvärde” att jämföra med längre fram.
Annars är det nog som det nämnts tidigare i tråden; har du inga avvikande symptom är du sannolikt frisk.
Finns flera olika historier om både de ena å andra… Finns även dom som gått på årliga hälsokontroller men ända inte upptäkt dödliga sjukdommar.. De är inte sagt att hälsokontroller är värdelösa då..
Flera läkare jag känner
Ja det betyder ju inte så mycket i mina ögon. Jag känner en brandman som säger att jag inte behöver en brandvarnare, vilket ju är rätt troligt, men jag har en ändå.