Jag har som medelålders upptäckt att jag inte är odödlig även om jag ännu inte lider av några allvarliga krämpor.
Min nära vän som är hög chef på börsnoterat bolag skickas årligen på hälsoutredning hos ett företag som mäter en blodvärden, njurvärden, kolesterol osv. Nu vill jag göra samma sak som egenföretagare.
Det verkar vara något av en djungel. Vissa kostar 3 500 kr, andra 30 000 kr. Var är rimligt att lägga sig i en sådan här fråga och vad får man i de större paketen som inte ingår i de mindre?
Någon med erfarenhet eller kanske till och med någon vårdpersonal som jobbar på ett sådant företag som kan hjälpa mig på vägen?
Har fått hälsokontroller med diverse blodprov och mätningar. Uppfattar att de har varit vettiga. Vet inte exakt kostnad men så dyrt kan det inte ha varit.
Jag kör en årlig kontroll av mätvärden på werlabs, vilket fungerat bra. Smidigt och relativt billigt. Dock är det ju bara blodprover som mäts, ingen EKG, puls, dna-mappning osv som säkert kan ingå i andra dyrare paketlösningar.
Från vad jag förstått är det egentligen rätt osannolikt att kontrollen upptäcker något man inte redan vet om (att ha hög kolesterol om man är fet, otränad och har dålig diet är inte direkt oväntat t.ex), men som nörd är det intressant att följa hur sina blodvärden rör sig.
Sen ska jag väl påpeka att hälsokontroller inte är skattebefriade om de inte krävs för arbetet, utan för att göra rätt ska du förmånsbeskattas för dem.