Magnetröntgen för välbemedlade hypokondriker

Med en god ekonomi och en nypa hypokondri i bagaget så snubblade jag över en sida som erbjuder helkropps MR för 25k SEK ( Magneröntgen av hela kroppen - Undersökning inom två veckor ) och blev nyfiken.

Tänker att här kanske finns någon som gjort detta och kan ge feedback. Är det seriöst och till potentiell nytta eller ploj?

1 gillning

Jag har gjort det utomlands när jag var runt 35. De gjorde då också koloskopi och gastroskopi, en mängd labbprover, ultraljud av hjärtat också. Så kallad executive health.

Funderar på att göra en magnetkamera igen någon gång, men har inte riktigt tid och känner mig frisk. Men det känns som att det finns mer low hanging fruit att plocka innan man gör magnetkamera. Typ se till att hålla koll på blodtryck, kolelsterol, PSA, koloskopi vid 35 och sedan var tionde år (man kan plocka bort polyper innan de utvecklas till cancer), årlig low dose CT chest om man rökt mer än 20 år osv.

Edit: jag tror detta kommer bli större i framtiden. Det finns väl redan en Prenivo klinik i Stockholm som erbjuder detta har jag för mig.

3 gillningar

Exakt. Idag skriver DN om hur Sverige har valt att höja startåldern för screening för tarmcancer medan många andra länder börjar vi 45-50. Så exempelvis att bekosta sådant test själv, är något jag skulle göra i första hand.

Jag skulle tänka efter innan man gör en helkropps-MR om man är hypokondriker. MR hittar nästan alltid något “onormalt” som är helt ofarligt, men som lätt misstolkas och leder till fler utredningar och ökad oro. Helkropps-MR ger inte heller någon minskad risk att dö om det inte finns en riktad medicinsk frågeställning, och risken för överdiagnostik är stor.

14 gillningar

Japp, 40 år är det här i USA och många tycker åldern ska sänkas ännu mer. Tarmcancer börjar bli vanligt bland unga.

Sedan kör väl inte Sverige koloskopi utan mer avföringsprover och dylikt som möjligen hittar något när man utvecklat full cancer. Koloskopi hittar polyper innan de utvecklats till cancer och då plockar man bort dem.

2 gillningar

Det pågår väl studier om det minskar risken att dö eller ej. Jag tror inte det är klarlagt än?

Jag har hört talas om fall där man hittat cancer tidigt via helkropps MR när det kunnat botas. Finns även blodprov för cancrar typ Galleri test (har investerat i bolaget bakom det testet, och den aktien har väl sisådär tredubblats på ett år, så det verkar finnas intresse åtminstone).

Och då handlar det ju också om att man ser att det behövs. Den genomsnittlige medborgaren i 35-årsåldern har helt olika midjemått och framtidsutsikter rörande livslängd om vi ser till dessa två länder.

Det pratades om lågt hängande frukt i tråden. Att röra på sig, äta vettigt, dricka vettigt, sova vettigt osv är bra investeringar om man vill undvika mycket skit som man faktiskt kan påverka.

8 gillningar

Jag använder den här tjänsten ”Quality Executive” från Quality Care/Feelgood. Jag har gjort den två gånger med ca 4 års mellanrum.

MR är ju lyx, vad det gör är att förhoppningsvis fånga tidiga stadier av viss cancer eller andra problem man inte upptäcker lika lätt eller tidigt annars.

MEN det är ju alltid en balans. Det kan ju rädda liv men också skapa mycket onödig oro. Just vi hypokondriker (som tenderar att gilla dessa erbjudanden) behöver ju kanske inte veta att man har en antydan till X eller Y, och är man över 45 så har man ju säkert ofta något…

Anledningen till att man exempelvis undviker bred screening för prostata är att man sett att många män med tidiga men ej livshotande symptom mår så dåligt av beskedet att det i slutändan blir en operation ändå. Kostar patienten oro och samhället pengar. Vad man föredrar är i grunden en smaksak, men värt att reflektera ordentligt innan man springer iväg och genomlyser kroppen.

De tar ju också prover och utför tester och man får i lugn och ro träffa läkaren för att diskutera igenom resultat, får frågor om livsstil etc. Men den delen kan man ju få även med ett billigare paket utan MR.

1 gillning

Något jag funderat på är typ blodprov för longevity, har man blodprovsvärde kan man räkna ut de själv eller så finns det sidor som säljer sånt med full hälsokontroll och brister (vitaminer /mineraler). Men just biologiska ålder tycker jag är intressant för de ger ju en indikation på ens egen hälsa och i förlängning minskad risk för sjukdom om du har bra värde.

Intressant. Var du nöjd med innehållet i testet? Gjorde de även undersökning av hjärtat?

Jag är nöjd, därför jag använde dem igen! De gjorde en EKG ja, men inte mer än så.

När det kommer till att tolka prover ur ett “longevity”-perspektiv så tror jag kanske att man kan hitta andra bättre leverantörer med det fokuset.

Hej!

Enligt nyligen publicerad studie ger varje helkropps-MR 2.5 saker som måste utredas i onödan. Kan vara några mm förändring i t.ex lever eller bukspottskörteln som leder till onödiga utredning och inte minst väldigt mycket oro i många fall. Hypokondriker blir sällan lugnare av detta.

Har som läkare träffat mängder av patienter som blivit remitterade till mig från privatsjukhus, som jag sedan utrett vidare men där jag aldrig hittat något. Samhällsekonomisk inte direkt klockrent för skattebetalarna.

Följ de screeningprogram som erbjuds, Koloskopi är bra vid 55-60. Sluta med rökning, Drick måttligt. Kämpa mot övervikt, ffa bukfetma. PSA rimligt ffa vid släktskap av prostatacancer. Bränn dig inte i solen.

15 gillningar

Nu bidrar jag inte alls med något vettigt till tråden, men jag vill minnas att det finns ett ganska roligt avsnitt med sitcom-serien Scrubs där avsnittets tema just är huruvida de vill erbjuda MR som en “hälsokoll” för att bättra på sjukhusets inkomster eller inte.

1 gillning

Jag hade nöjt mig med den hälsokontroll som jag måste göra var tredje år i jobbet. Brukar kosta runt 2 500kr.

1 gillning