Jag går på privat hälsokontroll ungefär var 3:dje år. Detta eftersom jag är egen företagare och gärna vill upptäcka saker tidigt. Det är jag som är företaget och om jag blir sjuk finns det ingen inkomst. tycker det är det minsta jag kan göra mot mig själv. Har fått väldigt bra tips och kunnat följa mina värden under flera år.
Det är lite dyrare såklart, men betyder att jag kan boka en tid på tisdag och dyka upp på onsdag.
Är man 20 känns det lite onödigt (men jag gick även då på hälsokontroller då, betalad av min dåvarande arbetsgivare) - väldigt vanligt att företag bjuder på detta.
Jag donerar plasma så får lite gratis test den vägen plus Hb och blodtryck…
Men det är nog i verkligheten ganska ytligt tror jag. De fokuserar nog mest på allvarliga sjukdomar typ Hep-B/Hep-C mm.
Ibland kan man få en snabb konsultation med läkare ifall det är nåt man är nyfiken på (som kanske kan påverka ifall man är OK att donera).
Utöver det tar jag en multivitamin tablett plus 2000 IU Vitamin D dagligen
Det är väll bröstcancer hos kvinnor och prostatacancer hos män som börjar dyka upp efter 40. Sånt borde man kolla. För undvika brister i näring är det väll allsidig kost och regelbunden motion som är svaret på det mesta. Med en livstil bestående av stillasittande, stress och dålig kost är det nog bara en tidsfråga innan det går utför och kroppen börjar fallera. (Högst amatörmässig spaning)
Jag hittade min diabetes typ 1 utifrån en hälsokontroll. Hade mått dåligt i flera månader om det inte dök upp på tester att mitt blodsocker fastande låg på 21.
Min arbetsgivare ger gratis hälsokontroll vartannat år med en del där man lämnar blodprov sen samtal och tester av rörlighet mm. Det tycker jag är bra då jag vet värdet av att fånga upp problem tidigt.
Tycker att det är värt mycket pengar för att få en god hälsa men jag kan inte säga specifikt vilka prov som man bör ta. Om jag skulle välja några på ren känsla så blodprover.
Klart han hade velat, men frågan är vilka typer av hälsokontroller som hade fångat detta. Hade en närstående med oupptäckt tumör på blindtarmen under lång tid, men vars värden var jättebra även när den till slut upptäcktes, trots att cancern då var långt framskriden och tyvärr inte kunde behandlas.
Går på hälsoundersökning vart tredje år genom jobbet, då det är ett krav för mitt jobb. Kostade 2079+moms förra året. Brukar mest få reda på att jag lider av underlängd (jag är för kort för min vikt).
Finns massa företag med provpaket. Werlabs, blodkollen mm.
Risken är att man hittar något som avviker av slump och sätter igång massa onödig utredning. Min tanke är att de som erbjuder den typen av provtagning borde ha skyldighet att följa upp själva.
Hur lever du? Övervikt? Tränar regelbundet? Rökning och alkohol? Kost? Stress? Att ha de bitarna på plats är en bra investering.
Du får väl lite tester och samtal när du fyllt 40.
Annars är min åsikt om sådana företag att de vill hitta brister och sälja dyra kosttillskott.
Jag lägger 0 på undersökningar, äter inga kosttillskott, men varierad kost och motionerar och åker utomlands under vintern för D-vitamin. Gick inte på samtalet när jag fyllde 40 då jag vet vad de skulle säga och tänkte spara min och vårdens tid.
Billigt värre.
Om man misstänker att något är galet är det ju bara att knalla in till sin VC och betala 300 spänn istället för 50 000+… fast det är väl inte lika ”executive”.