Blåljus filter? ![]()
![]()
![]()
Håller med. Jag började med glo-järn för några år sedan då jag börjat se sämre på långt håll. Ganska litet synfel. Jag köpte först från en lokal lågprisoptiker. Inte nöjd. Gick till Specsavers. Tycker inte det blev helt bra heller. Så då blev det till att gå till en “riktig” optiker (Synsam). Och, ja det blev skillnad. Hon tog sig verkligen tid att prova ut rätt glas och mätte var i bågen som pupillen var så slipningen hamnar helt rätt mm. Dom andra körde bara syntestmaskinen sedan beställde dom. Tyvärr då också skillnad i pris. Men det är ju inte värt något med glasögon som inte funkar bra men är billiga.
Har du ofta problem med det?
Näe, men händer det ska jag pröva. “Ursäkta Konstapeln, jag såg dig inte eftersom jag har blåljusfilter…”
Gällande glas är min erfarenhet dyrare=bättre.
Vill bara rekommendera bågar från “Lindberg”, otroligt lätta, stilrena och HÅLLBARA. Maken har haft sina i 6 år nu utan minsta antydan till slitage och då har de ändå misshandlats av minstingen här hemma.
Tror faktiskt att det kommer räcka att byta glasen när det väl blir dags, bågen kommer hålla sig fin länge.
Blåljusfilter, är inte det mest placebo? Vad är dom ens tänkta att göra?
Har varit ett ”brillmongo” hela livet ![]()
Min erfarenhe:
Köp de bästa glasen och de snyggaste bågarna du har råd med. Du lever med dem varje dag, de är en del av dig.
Köpte sist jättedyra tom ford bågar och ler mot dem varje dag i spegeln. Väljer ofta lite mer vågade bågar än vad jag vågar men växer i dem efter ett tag. Våga färg o form.
Blåljusfilter har jag nu men det tycker jag är sådär.
![]()
+1 på denna! Repskydd och antireflex är det viktigaste i funktion, resten är mest bling. Jag köper alltid stålbågar för att få justerbara kuddar på näsan så de inte ska kana ner. Men har man nån aristokratisk knöl på näsryggen så sitter nog plastbågar också bra ![]()
Också viktigt att bågarna passar din ansiktsform, ta mycket smakråd. Se tex
Jag har haft glasögon dagligen i över 30 år. Har aldrig betalt mer än 1500 för ett par inklusive allt. Varje par brukar jag har 5-10 år. Inget par har gått sönder. Det som hänt på några par är dock att det här antireflexbehandlingen krackelerat så glasögon är helt suddiga. Har försökt hitta glasögon utan antireflex men då måste man skaffa vanligt glas med de nackdelar som det innebär. Slutade med att jag motvilligt körde antireflex igen men köpte två par till priset av ett så då har man ju iaf ett extra par när de ena blir suddiga. Har också blivit grymt noga med hur jag tvättar glasögonen. Annars är det rena djungeln med glasögon med väldigt många fallgropar. Gjorde research i flera veckor innan jag bestämde mig och ändå blev det inte riktigt som jag hade tänkt
Och du har -14 i synfel som jag?
Bra att alltid ha ett par i reserv. Vissa optiker har erbjudanden t ex 2 för 1 eller 3 för 1 och likn. Speciellt om man är ovan så är det lätt hänt att man tappar bort eller har sönder dom. Händer mig ungefär en gång om året och då är det bra att ha ett par hemma i reserv.
Det går också att komma undan billigt med glasögon från Kina,. Tendaglasses.com funkar för mig. Alibaba nämndes ovan av @Ballongpinne.
Senast betalade jag runt 350:- föe ett par inkl frakt, blåsljusfilter och ett snäpp tunnare glas.
Jag menar inte ”mata in recept”, jag menar ordentlig utprovning. Vid höga styrkor så spelar pupillavstånd i längd-och djupled samt vinkel på glas en enorm roll.
Att du vid måttliga synfel kan få ett resultat jämförbart med lågpriskedjorna tvivlar jag däremot inte på, de gör ju ungefär detsamma som du kan mata i själv, online. Min erfarenhet är dock att det inte räcker, för mig. Eller för min fru, som har ett annat men betydligt enklare synfel. Eller för min far, som bara är ålderssynt.
Vilket glas du behöver beror på synfelet. Är det inte stort gynnas du inte övh av det dyraste paketet. Med det sagt har jag själv ett mindre synfel men använder glasögon dagligen. Något som sitter på ditt huvud från morgon till kväll tycker jag kan få kosta en slant. De ska både vara snygga och sköna. Nu har jag precis köpt nya i dagarna efter att de nuvarande har gett upp efter 5 år. Kostar 5500 kr efter 25% rabatt på hela köpet. Känner mig supernöjd! Det är pengar som lätt läggs på något annat, mindre viktigt, annars.
Innan Covid var det billigare med flygresa + köpa glasögon i Kina än att köpa dom i Sverige. Var ändå samma leverantör i båda alternativen så fanns ingen fördel med att köpa i Sverige
. Jag tyckte även att vår kinesiska optikerna var mer professionell än de som fanns i Svenska butiker.
Jag vet inte hur det ser ut nu efter Covid.
Jag brukar betala kanske betala kanske 700-800 kr för glasögon i Östeuropa. Jag har gjort det upprepade gånger. Det som kostar något är bågarna, alltså om det ska vara märkesbågar.
Jag har inget avancerat synfel. Hur mycket dyrare det skulle bli med stort brytningsfel är en intressant fråga. Jag gissar dock att skillnaden i pris skulle vara måttlig. Det beror helt enkelt på att optiker inte har hög lön där. Mycket av kostnaden är i någon mening fejkad och främst motiverad av högt löneläge bland optiker i Sverige.
Riktigt så illa är det inte nej. Ligger typ på -5 så brukar ofta kosta på mig något tunnare glas
Detta är mina senaste recept. Vet inte om det är mycket eller lite. 2020 gjorde jag två som sagt men såg dåligt med båda så köpte med 2017 receptet vilket funkar bra fortfarande.
Det är lite störigt att det varierar så. Men jag tror det kan bero på dsgsformen av både patient(?) och optikern och kanske användning av utrustning?
Fick mina första i början på året. Blivit lite närsynt. Blev smarteyes. Har för mig jag gav mellan 2-3k inklusive syntest. Valde även kontrastglas eller vad det heter. Lite gulaktigt. Skönt med nattjobb och körning.
Priserna påminner lite om mina första “fina glasögonbutiken” brillor som student. Blivit lite närsynt pga för mycket studerande och för lite utevaro. Behövde typ -0,75 i styrka
Kostade för 40 år sedan mig mer än jag betalar nu och jag gjorde alla fel man kan tänka sig. Delvis dåliga råd och delvis egna osmarta ideer förutom svindyrt. Dom var en plåga att bära pga för tunga och stora glas dessutom. Rejäla märken på näsroten. Hade dom i många år pga svag ekonomi.
Jag har numera kört Specsavers sedan många år. Riktigt bra glasögon med bra lätta bågar i Titan till bra pris.
Jag har turen att vara lagom närsynt så jag klarar mig bra utan läsglasögon då jag tar av mig glasögonen då jag läser. Lite kvickt kan jag titta över eller under glasen om jag vill läsa ex en innehållsförteckning, Dvs har aldrig behövt progressiva glas som vi panchisar ofta behöver.
Följande är viktigt tycker jag.
- Köper alltid minst 2 par åt gången. Mycket bättre pris i alla fall hos specsavers < 2000 Sek per styck med fin lätt titanbåge.
Man kan ta ett par färgade om man vill med litet tillägg. - Duktig optiker. Dom i närmaste butiken är duktiga om man förklarar exakt vad man är ute efter och kan jämföra recepten dom föreslår är I mitt fall viktigt då jag använder två olika glasögon med liten skillnad. (stelare ögonlinser med åren) . Inget du troligen behöver tänka på
på länge. - Typ 1 som är aningen svagare som fungerar i alla lägen dagtid ute (liten pupill). Dessa ger bra skärpa på jobbet och hemma och på kvällen från 0,4 meter till säg 15 meter pga svagare ljus. Dessa behöver man diskutera med optikern. Bra om man vet ungefär vad diffen mot typ 2 bör vara.
- Typ 2 Lite mer korrigerande glas som ger skärpa från säg 1 meter till oändligheten i svagare ljus. Använder jag utomhus i svagt ljus (när pupillen blir stor) , Bio ,teater, bilkörning om det är svagt ljus. Dessa är vad man får om man inte säger något annat. Oskärpan mellan ca 0,5 m och 1 m stör mig en del inne…
- Tålig karmlös båge i Titan som bara bara väger några gram. 13 gram inkl glas! . Underbart!. Ca 5 ggr lättare än mina första glasögon med stora glas och tyngre metallbågar.
Har satt mig på dom i soffan och dom behövde bara bändas tillbaka lite då. Aldrig falerat i infästningen i glasen med små nitar. - Små helt karmlösa glas som då blir lätta och tunna och som jag lätt kan kika över eller under vid behov.
- repskyddat , antireflex , Tunnare och lättare (annan högbrytande plast) inte viktigt med mina små glas.
- Gnider aldrig glasen med papper eller kläderna. Hatar repiga glas…Tvättar försiktigt med tvål och varmt rinnande vatten och låter vattnet rinna av bara. Pga ingen karm blir det oftast inget vatten kvar. Om det blir det enstaka droppe behöver man bara suga upp den med ett papper. Inget annat.
Story tack för alla svar! Synundersökning imorgon så tar det därefter. Och vill skicka ett tack till @janbolmeson för detta forum som hjälper en med stort engagemang vad det än rör sig om (som att fråga farsan fast baserat på riktig kunskap och erfarenheter istället för en gubbgissning). Världsklass