Väldigt intressant att höra om olika ekonomiska resor.
Jag växte upp med föräldrar som båda kom från väldigt enkla förhållanden. De hade båda yrken med låga löner men lyckades ändå spara pengar. De sparade hela barnbidraget åt oss barn så om jag ville köpa något större så kunde jag ta från de sparade pengarna (till exempel moped, körkort).
Efter gymnasiet valde jag att börja plugga på universitet. Eftersom varken mina föräldrar eller äldre syskon hade gjort det tyckte pappa att jag skulle låna (få) pengar av honom första terminen istället för att ta studielån. Senare tog jag ändå studielån men jag betalade tillbaka hela summan så fort jag kunde för jag hade fått med mig hemifrån att det var bättre att vara skuldfri.
Som färdigutbildad fick jag mer i lön än vad jag gjorde av med. Jag har alltid sparat och lagt mycket av de sparade pengarna på resor. Sparade även endel i dåliga fonder rekommenderade av banken.
Det var först 2019 (39 år gammal) som jag började bli lite intresserad av att faktiskt investera och började läsa på om aktier och fonder. Jag var ledig några veckor mellan två jobb och i den vevan började jag strukturera mina pengar. Jag minns att jag räknade ihop vad jag hade på olika konton och fick ihop 1300000.
Sen kom pandemin och det blev otroligt lätt att spara pengar. Jag sparade 15000-20000 i månaden.
Nu några år senare har jag 3,8 miljoner vilket för mig känns som en otrolig summa. Jag sparar för att kunna jobba mindre och gå i pension tidigare.
Nackdelen med att ha fått intresse för ekonomi är att jag tänker lite väl mycket innan jag spenderar pengar. Jag är glad för tiden innan när jag reste ofta och inte funderade så mycket på hur mycket jag spenderade varje månad.