Ni som tidigare varit med om inflation och räntehöjningar

Utifrån den svenska kronans värdeutveckling den senaste tiden kan man väl dra slutsatsen att räntan borde ha höjts mer än vad man har gjort🤔.
Det vi importerar blir dyrare men vår export gynnas då svenska varor blir billigare i utlandet.

1 gillning

Absolut. Olaf Scholz tyska förbundskanslern och fd finansminister har alla sina pengar på sparkontot och tycker investera är inget man bör göra. Tror nån svensk finansminister gjort samma. :monkey:

1 gillning

Vill du inte köra med svenska så bejaka dina rötter istället: probojovat se skrz

:sweat_smile: (Nej, jag kan inte tjeckiska. Det finns säkert nå’t tjusigt idiomatiskt uttryck man kan använda.)

1 gillning

Jag tror det är en medveten strategi att ligga lite på efterkälken… om man märker att den verkliga ekonomiska aktiviteten börja bromsa in i omvärlden får vi lite förvarning och kan handla därefter. Vi är en sån liten ekonomi att vi i princip är som en gummiflotte på öppet hav, vi försöker klamra oss fast bäst vi kan och parera de största vågorna.

3 gillningar

Haha, betyder ordagrant ”kriga sig genom”. :joy: snacka om att jag blev förvånad att se det här. :slightly_smiling_face:

Tillbaka ontopic- har funderat mycket på vad som skulle krävts för att förändra det politiska systemet. Upplever att det i mångt och mycket är ett system som slutit sig självt. Svårt för nya att komma in, en sådan som jag skulle tex aldrig överleva med allt jag har skrivit / sagt i avsnitt och skrivit samt att jag inte varit ungdomspolitiker med rätt kontakter etc.

Finns väl inget incitament hos politikerna att förändra det systemet heller.

1 gillning

Jag tror alla kan skriva under på detta. Jag brukar vara ganska rättfram i samtal och göra liknelser när jag pratar. Jag vill uppnå förståelse men en del älskar att försöka misstolka det man säger. “Menar du att trängseln på stationen verkligen är jämförbart med krig?!” Sådant är som upplagt för att slaktas i nå’n sorts offentlighet. Alla har vi säkert s k lik i garderoben som gör oss olämpliga. Men det har ju alla.

Jag har blivit tillfrågad om att engagera mig politiskt, men jag tror inte jag skulle fixa en vinande partipiska och stormar i diverse vattenglas när maktkamp och egenintressen kickar in i partigruppen man tillhör. :see_no_evil:

Jag valde ordet "kämpa"när jag översatte, men att simma i lera är ingen promenadseger det heller, så kriga på vettja! :slight_smile:

1 gillning

De flesta partier har svårt att rekrytera aktiva medlemmar och skulle välkomna nya medlemmar med öppna armar. Däremot tar det antagligen ett antal år av idogt partiarbete på grundnivå innan en ny medlem kommer att erbjudas något av de mer prestigefyllda uppdragen t ex inom rikspolitiken. Om man tänker efter är det nog också rimligt att nya medlemmar inte släpps fram innan de hunnit bevisa att de är någotsånär stabila och pålitliga.

Jag tror att det är fler som resonerar som dig och det är här vi har den största förklaringen varför partierna stagnerar.

3 gillningar

Apropå inflationen.
Allting som köps med lån eller kredit spär väl på inflationen. Ett lån eller kreditköp innebär ju att saken blir dyrare tack vare räntor och avgifter.
Om mycket av vår konsumtion betalas med lån och krediter är det väl inte konstigt att vi har en hög inflation när vi är så skuldsatta.
Ex. en bil som kostar 500 000 kr. Om man betalar den kontant kostar den ju förstås 500 000kr. Om man köper bilen på kredit kommer den att kosta 500 000 kr+ ränta i ett antal år + avgifter vilket då kanske blir 600 000 kr.
Samma bil men vid kontantköp kostar den 500 000 kr och vid kreditköp 600 000 kr d.v.s bilen har ju samma värde men pengarna har ju förlorat i värde dvs inflation.
Varför talar vi inte om detta? Alla är vi ju förlorare, förutom banker och kreditinstitut.

Fast bilen kostar ju fortfarande 500 tkr. Köper man den på kredit betalar man en extra kostnad som skall täcka att någon annan senarelagt sin konsumtion för att man själv skall kunna konsumera före det att man ackumulerat egna resurser. Detta blir ju tydligt om man säljer bilen rätt omgående. Man får ju inte mer än vad man gav för den bara för att man belånat sig. Om den nya köparen betalar kontant så är han knappast beredd att betala mer bara för att säljaren skall lösa sitt lån i förtid.

Två olika handelsvaror alltså - en bil och en kredit.

1 gillning