Nivåer för en sund hushållsekonomi | Hur långt strävar du efter att nå?

Grattis bra jobbat! Men nyfiken fråga vad innebär 5 + då enl dig?

Jag är väl på 4 tänker jag, fast hur funkar det ett år som 2022? min avkastning förra året låg ju på minus så isf 3 nu då… :sweat_smile:

1 gillning

Tack.:pray:t2:
5+ var lite på skoj men det är ändå ett mål att kunna unna sig lite extra lyx i framtiden, inte bara överleva, jag tror det kan bli lite tråkigt i längden att bara vara nöjd och inte ha något att sträva efter.
Vårt mål(min frus och mitt) är att vi i framtiden ska flytta till Österlen och köpa ett mysigt gammalt men modernt hus centralt i Simrishamn med nära till allt, (havet, naturen, restauranger, service, sjukhus😱) och därför behöver vi samla på oss lite mer medel även i framtiden.

Att du är i 3 idag betyder att du är en 4a i morgon igen😉

5 gillningar

Nivå 6 är då så mycket avkastning på kapitalet att man inte lyckas göra sig av med den hur mycket man än försöker?

1 gillning

Det låter ju som en väldigt bra mål! Lycka till! :blush::ok_hand:

1 gillning

Om man planerar enligt principen “die with zero” uppfyller man alltså inte någon av nivåerna. :thinking:

1 gillning

Det beror ju på något sätt på över hur lång tid du räknar. Räknar du över din livstid, så visst går du plus-minus noll med Die with zero! :sweat_smile:

Jag räknar också med att så småningom förtära ner mina investeringar mot noll.

2 gillningar

Gäller att tänka på att man gör det i rätt ordning, först leva på avkastning och sen de sista åren leva på kapitalet.
Det kan uppstå problem om man tänkt göra tvärtom :wink:

2 gillningar

Ligger på 4-5. Lever dock ganska snålt även om jag unnar mig också.

Kollar alltid efter extrapriser i affären och bunkrar sådant det går åt mycket av. Bor extremt billigt. Är ganska ointresserad av kläder och att köpa prylar.

Har sommarställe, så även semestrarna blir ganska billiga. Dessutom har jag en inneboende där, så det finansierar sig självt. Bilen är relativt ny, så den kostar inte en massa reparationer.

4 gillningar

Jag tycker det här är en riktigt bra förklaring! sen är det ju alltid en personlig åsikt vad som räknas som ”sunt”. Endel kanske mår bättre i att befinna sig i FI än FIRE tex. Men det är ju en annan fråga! Oavsett, bra förklarat!

Nekrobump… Men hur tänker du här rent praktiskt @axr ? Pratar vi att vi säljer av lite av portföljen (helst i uppgång…) för att casha den nya bilen? Och menar du ren aktieexponering eller pratar vi olika tillgångsslag? Jag menar, vissa höjer upp bolånet för att göra grejer.

Spelar egentligen ingen roll vad det är för exponering, man får ta reda på rimlig CAGR för den och använda den (genomsnitt, dvs man kan “spara” avkastning några år om man vill göra större köp, köpa lite i förväg med, men det sänker ju potentiellt avkastningen lite). Iom att man har inkomst vid sidan så är det inte lika känsligt som när man kör FIRE, eftersom man kan fylla på med mer sparande allteftersom.

Vid FIRE måste man som bekant räkna med SWR och tänka mer på volatilitet och liknande.

Bolånet känns som ett sätt att få loss avkastning från bostaden i det caset, så kör man på rätt belopp så tycker jag inte det är uteslutet.

Det handlar alltså om ett mindset att låta ens investeringar/avkastning driva utgifter, inte lönen.

3 gillningar

Mitt och min mans mål är 4 eller 5, i dagsläget är vi väl på punkt 2, har endast bolån och CSN, alla större inköp sparas det ihop till. Långt kvar och livet kan ändras snabbt men alltid skönt med vettig ekonomi. :slight_smile:

1 gillning