Njuter av den skakiga resan mot 7-8% i genomsnittsavkastning

Dagar som denna när det lyser röda siffror på DI kan jag verkligen känna någon sorts tillfredsställelse trots att jag har majoriteten av mina besparingar i nära 100% indexfonder (förutom överzizad buffert). Mycket tack vare denna blogg och forum känner jag att jag att jag för första gången kan hedra mysteriet ”börsen”, och kan njuta av att det svänger. Är det någon som upplever liknande känslor i den mentala resan 7-8% i genomsnittsavkastning till ”Get rich”?

3 gillningar

Relaterar! Ser med förnöjsamhet hur börsen/portföljen sjönk idag, rycker på axeln och tänker ”jaha”.
Det gäller att ta fasta på det där Jan och Caroline brukar säga angående risk, att man ska kunna sova gott om natten. Är man trygg med strategin gör man ju det även dessa röda dagar.

4 gillningar

Till viss del ja. Men jag räknar med att det kommer ändras när vi väl får nästa nedgång. Det kommer blir fruktansvärt jobbigt.

Sitter bara och väntar på att det ska smälla typ…Men mest för jag är på riktigt orolig för vad som kommer hända ifall vi inte får en kollaps snart på aktiemarknaden. Om det fortsätter såhär med alla stimulanser blir fallhöjden bara högre och högre.

Blir riktigt illa med hyperinflation av rang är jag inte helt trygg med att det kommer vara fred i västvärlden de kommande 15 åren.

2 gillningar

Då är det bara att sätta den här videon på repeat så känns det bättre.

2 gillningar

Stoppade in mer pengar på Lysa idag. Extra-spar den här månaden för jag såg röda siffror. Diamond hands.

1 gillning

Mitt månadssparande rullar på oavsett vad som händer med mina innehav (indexfonder). Den delen kommer inte vara det svåra. Får vi nergång på 5 % kommer jag nog börja karva mer i min för stora buffert. Köpte in mig mer med lite extra överskott när det dippade i november.

Den nedgången som blir jobbig blir den som pågår i 2 år.

2 gillningar

Man ska dock tänka på att Bob gör relativt stora besparingar. På 1970-talet i USA var snittinkomsten 10 000 USD per år. Inflationsjusterat till år 2021 innebär summorna Bob sparar ungefär följande:

• 1970: 2 000 > 14 000 USD > med aktuell dollarkurs (~5 kr/USD) ~70 000 kr/år.
  • 1980: 4 000 > 13 500 USD > med aktuell dollarkurs (~4,2 kr/USD) ~57 000 kr/år.
  • 1990: 6 000 > 12 000 USD > med aktuell dollarkurs (~6 kr/USD) ~72 000 kr/år.
  • 2000: 8 000 > 12 000 USD > med aktuell dollarkurs (~8,5 kr/USD) ~102 000 kr/år.

Dvs en snittbesparing på ~80 000 kr per år. Snittlönen i Sverige är väl idag ~27 000 kr efter skatt, dvs ~340 000 kr per år. Det innebär att han hela sitt vuxna liv sparade 25% av sin inkomst efter skatt på börsen. Det är såklart möjligt att göra så (i det här forumet är vi nog många som gör det), men att som dom gör prata om 2 000 USD ger ett falskt intryck av att det rör sig om ganska små besparingar. :slight_smile:

Att de försöker ge intryck av att det skulle röra sig om små summor vet jag inte om jag håller med om, då jag personligen inte ens reflekterat över den vinkeln misslyckas de ganska kapitalt med det om så var fallet…

Poängen med videon är att även om man håller cash i långa perioder och investerar så att man precis prickar alla toppar, alltså köper in sig med maximal otur, blir slutresultatet ändå bra under förutsättning att man inte säljer ut sig.

Tycker exemplet är något att ta fasta på och något som hjälper en att hålla kursen när det blåser som hårdast.

3 gillningar

Ja den delen håller jag med om är viktig. Och, vinsten av detta är ju dessutom stor även trots den uppenbart mycket kraftiga inflationen under samma tid där löner behövt justeras uppåt så markant. Dvs skulle han ha sparat pengarna på ett konto så skulle hans besparingar på 1970-talet kunnat köpa honom ett riktigt fint hus, men nu på 2020-talet kanske bara en enklare bil. Jag tycker dock att man ska ta med alla aspekter vid sådana här räkneexempel, och inflation och skillnader i pengars värde historiskt sett är väl ändå lite för basala för att inte ta med i beräkningarna?

Ja, effekten blir ju ännu häftigare med tanke på att han enbart hade $6000 investerat 1973-1987 och hade resten i cash, inte ens på ett konto med ränta, under några av de värsta inflationsåren någonsin - och ändå fick ett sådant slutresultat.

Dock lite överkurs eftersom sensmoralen som sagt är att det kommer gå bra trots att du köper på enbart toppar etc. så länge du inte säljer ut dig.

2 gillningar