Kikar på att skaffa radio att ha vid strömavbrott eller andra kriser.
Verkar finnas modeller som kan laddas med USB, vev och solcell. Vissa kan dessutom även ta vanliga batterier. Däremot klarar de flesta bara FM- och AM-radio.
Vad tror ni om utvecklingen av DAB (digitalradio) i Sverige framöver? Har ju slagit igenom i andra länder.
Eftersom jag hoppas och tror att min radio inte kommer behöva användas på en lång tid så funderar på att framtidssäkra med DAB - för att inte ha slängt pengarna i sjön när bara DAB finns.
Sen finns det väl även risken att man kommer på nyare DAB, som med marksänd digital-TV (DVB-T), och då kanske den ändå är skrot?
DAB är inte populärt bland radioentusiasterna och tekniken är redan gammal. Så här beskrivs motståndet i en översiktsartikel i Ny Teknik från 2015 när DAB-frågan utreddes av regeringen:
Bakom ett nej står bland annat IVA (Ingenjörsvetenskapsakademien), Ericsson, Post- och telestyrelsen, lärosätet KTH, Stiftelsen .SE och föreningen Digital Radio Sweden.
Dab/dab+ utgör en föråldrad sändningsteknik, anser de. Modernare standarder för digital radio bör utredas. Fler nationella kanaler än de som finns i dag kan fås genom att man behåller och utvecklar FM-nätet. Dessutom kommer allt fler framöver att konsumera radioprogram via internet. Konsumenterna efterfrågar inte dab i dag, hävdar motståndarna.
Och förespråkarna verkar vara radiobolagen:
Dab-förespråkarna, däremot, betonar betydelsen av ett svenskt digitalt rundradionät. Bland dem finns Teracom, Sveriges Radio, privata radiobolag (som slipper koncessionsavgifter för FM-tillstånden på 130 miljoner kr om året) och Elektronikbranschen (utlandsägda hemelektronikkedjor).
[…]
Per Borgå, produktchef på Radio på Teracom, är ”krigstrött”. Men dab är fortfarande bästa vägen, bedömer han. Teracom vill satsa på en standard som harmoniserar med våra grannländer, ger fler nationella kanaler – och för vilken radiomottagarna finns att köpa.
Det som saknades i utredningen var lyssnarnas perspektiv. Det verkar inte finnas någon utredning som tittat på vad syftet med DAB, förutom att man får fler radiokanaler. Det kan vara ett syfte i sig såklart, men det är alltså ingen som vet om det faktiskt är något lyssnarna vill ha.
Om svensk radio går över till DAB eller någon annan digital teknik så skulle jag tippa på att det ändå kommer gå minst 15 år innan FM-nätet släcks ner.
Fighten är väl redan avgjord. FM+internetradio vann, DAB förlorade.
Själv saknar jag P2 Jul som sändes fram till 2019 på DAB, men i övrigt duger FM utmärkt!
Tror faktiskt totalförsvarsperspektivet är anledningen till att FM aldrig kommer släckas ner. Går liksom inte att tvinga folk att skaffa DAB-radio om enda incitamentet är att kunna lyssna på radio i krigstid. När det är fred funkar ju internetradio/poddar så då saknas behovet av särskild apparat.
Bilradion switchar mellan DAB och FM hela tiden. DAB låter betydligt bättre men täcklingen verkar rätt dålig. FM kommer nog leva kvar ett bra tag till. Men det är ganska sällan vi använder radion, fordrar att kunna välja vad jag vill lyssna på utan reklam.
Ja det verkar helt hopplöst att hitta en vevradio idag! Det är nog många som ”tänkt” köpa en, så plötsligt blev det dags.
Halvledarbristen gör nog sitt också
Det är ju inte självklart att det är sämre att köpa typ en sån här och typ 20 AA-batterier!
Kan ju vara bättre kvalitet. Hade en liknande Philips för 20 år sen som kostade någon hundring och höll kanon trots en massa tapp i golvet. Bra batteritid med.