Jag vill ha tips på väckarklocka, eller pryl som kan användas som väckarklocka. Jag tänkte kasta ut mobilen ur sovrummet men då återstår den stora frågan, hur ska jag då vakna?
Till saken hör att jag är en snoozare av rang och kan sätta mellan 5-15 alarm per morgon, särskilt när jag behöver upp tidigt till tåg - jag sover relativt ofta igenom klockan/minns inte att jag stängt av den och somnat om, då är ju mobilens funktion att man kan sätta många alarm bra.
Har även tänkt att jag kan ju sätta i flygplansläge, men det kanske är för lätt att bara avaktivera…inte säker att jag håller mig från den då.
Spännande! Ja återkoppla gärna när du hunnit testa frågan är om dubbelt larm räcker för mig, men i kombo med snooze kanske det kan funka.
Kolla gärna hur lång snooze det är, på min telefon är det 8 minuter vilket är för länge för mig. Därför sätter jag larm typ 06.30, 06.31, 06.32 osv. Då hinner jag inte somna så djupt innan det ringer igen
Jag har en wake up light sen många år. Fanns då med fågeljud eller som min med odrägligt skränande. Den botar ju inte sömnbrist, men när jag lagt mig i hygglig tid så upplever jag att jag vaknar lättare med den än andra larm.
Den passar dock dåligt om man har partner som går upp senare än en själv. Ruggigt inpopulärt när man glömt av att stänga av den och sätta annat larm istället.
Hur ska man tolka det? Vaknar du när väckarklockan ringer, sätter en ny snooze-tid, snoozar, och sedan väntar till väckarklockan ringer igen. Och sedan upprepar den proceduren 5-15 gånger varje morgon innan du kliver ur sängen?
Eller sätter du ett alarm som ska ringa på samma tid på morgonen på 5-15 prylar varje natt när du går och lägger dig?
Mitt tips är att köpa den gamla typen av mekanisk väckarklocka som ringer väldigt högt. Ställ den några meter från sängen så du måste gå upp och stänga av. Om du måste ha snooze, köp en digital klocka att ha vid sängen så kan du snooza tills den mekaniska slamrar igång.
Den lyser upp rummet bra och man kan kombinera med radio/ljud om man vill. Kör även mobilen och jag som tidigare snoozade började vakna ganska snabbt från mobilen och kunde ganska snabbt sluta mes ljudfunktionen i väckarklockan och kör numera bara mobilen däe jag går upp vid första ringning.
Jag letar också efter en digital väckarklocka med två oberoende larm (vardagar och helger) så du får jättegärna berätta vad du tycker om denna när du fått den!
Haft problem med liknande under en period och det som hjälpte var att telefonen stod utom räckhåll från sängen. Var tvungen att stiga upp och gå ett par steg för att nå telefonen och stänga av alarm.
Tack för tips, tyvärr sover jag med både min man och en treåring som får sova ett par timmar till efter att jag behöver gå upp…så vill ju inte att de ska behöva vakna (otroligt nog sover de igenom alla mina alarm idag iofs…kanske skulle de sova igenom ljus med ).
Det är bara någon eller ett par dagar i veckan iofs, andra dagar går vi upp samtidigt, så möjligen kan jag överväga olika lösningar olika dagar.
Säg att jag behöver lämna hemmet 06.00 för att hinna med mitt tåg…då sätter jag klockan på 05.15, 05.16, 05.16, 05.18, 05.19, 05.20 osv, så att jag inte stänger av klockan i sömnen och sover vidare i 15 minuter. Det är risken jag har, att stänga av den och jag minns det inte.
Så snooze är kanske inte rätt ord, ofta vet jag ju inte heller om jag stängt av alarmet helt eller tryckt på snooze. Mer att jag sätter många alarm.
Men det händer inte om jag väcks varje minut, tillslut vaknar jag till såpass att jag fattar att jag måste upp för att inte missa tåget.
Kan tillägga att det händer företrädelsevis när jag inte sovit tillräckligt, har jag mina 7,5-8,5 timmar innan klockan ringer så vaknar jag i regel på första. Men jag har för dålig kvällsdisciplin för att få till det när jag behöver åka tidiga tåget. Så det är inte varje morgon det är 15 alarm…
Bra tips med kombinationen av två system…där den mekaniska kan vara den som är ”last call”…det tror jag är värt att testa. Ibland har jag olika signaler för den sista tiden som är ”går jag inte upp nu så missar jag tåget”.
I tonåren, när jag utvecklade förmågan att sova igenom typ vilket alarm som helst, så var det just den a lösning som låg bakom- att jag hade ställt en klocka en bit från sängen. Dock gick jag inte upp, utan lärde mig helt enkelt att sova igenom eländet jag hade alldeles för lite sömn på den tiden. Jag tror att det har bättre förutsättningar att lyckas idag…om inte annat så bör jag stänga av för att inte väcka resten av familjen.
Haha! Den vore värd att testa, om vi inte hade två hundar som förmodligen skulle bli tokiga av en sån ny härlig ”hundleksak” som rullade runt. Och att resten av familjen ska sova ett par timmar till.