Tack för tips, eventuellt aktuellt för de dagar familjen ska upp samtidigt men behöver också kolla en lösning för de dagar jag ska upp tidigare än min man och vår treåring.
Varje jul så tänker jag att jag borde ha en sån lösning, och blir avundsjuk på Kalle…![]()
Tack för tips, ja så har jag gjort förr, men det var så jag lärde mig att sova igenom alarm, eftersom jag inte gick upp när den ringde. Men det var i tonåren och nu ska det funka bättre. Så en kombo av en digital klocka vid sängen och t ex mobilen eller annan klocka i ett annat rum kan vara något att testa
Ska läsa! Tack.
- Snooze you lose
- Min smartwatch fungerar så jäkla bra som alarm. MVP. Kan gå upp innan sambon vaknar av mitt mobillarm ( sätter klockon ~5 min före vanliga larmet.
Har en garmin Venu 2
-
Ja…det är dålig karaktär. Men mitt största problem är inte det medvetna snoozandet, utan att jag inte ens minns att jag snoozar, eller lika ofta, stänger av mitt alarm. Lärde mig detta i en period av extrem sömnskuld, att sova igenom det mesta/stänga av i sömnen. Mycket bättre nu, men när jag behöver gå upp efter runt 6h sömn så kommer det tillbaka-jag stänger av i sömnen.
-
Mycket bra tips, jag har en garmin 235 och när jag googlade så verkar det finnas alarm på den, det har jag inte ens tänkt på.
Det låter som något som skulle kunna funka särskilt om det vibrerar också. Kan ju hoppas att något nytt kan funka bättre eftersom jag inte är van att stänga av den i sömnen.
-
Nej gud nej, lägg ingen skuld på dig. Inte dålig karaktär bara extremt ovärt… Hellre gå upp 0600, än att väckas om och om igen start 0530. Jag avvänjde mig vid snooze genom att tvinga mig att svänga benen utanför sängen så fort larmet ringde. Det var jäkla svårt i början, men jag tillät mig kolla på Netflix direkt efteråt så jag betingade mig att se fram emot att gå upp.

-
Ja, tycker det är mycket lättare att vakna av en vibrerande arm haha. Felar typ enbart när jag fått 3h sömn några nätter i rad, och först nu 2 år senare när jag mer vant mig. Vibrationsmotorerna är väl olika beroende på vilken klocko man har, ben detna är tamigtusan förvånansvärt stark!
Hoppas det fungerar!
Nu kör jag aldrig väckarklocka själv utan sover tills jag är helt utvilad men på den tiden jag behövde vakna tidigt på morgonen så la jag väckarklockan i ett annat rum då vakna man till automatiskt när man stiger upp för att stänga av larmet:)
En annan grej att testa är att ge dig själv ett direkt mål med uppvaknandet. I mitt fall är första koppen kaffe värd att gå upp för. Så jag har som mål att starta kaffemaskin innan jag får lägga mig och snooza.
Ett ex hade kaffebryggare med timer. Då blev dens gurglande när vattnet var slut och doften av nybryggt kaffe en del av väcksignalen. Målet blev att ta mig dit och hälla upp en kopp.
Men ibland är det enda som funkar en brysk partner. Jag har valt att va tydlig: Du vet ju att jag har svårt att vakna. Det är inte för att jag struntar i dig som jag snoozar, det är för att jag sover när jag trycker på knappen. Jag fattar att det är skitirriterande när du ska sova vidare. Det vill jag ju också att du ska få göra. Så snälla, knuffa ut mig ur sängen, för bådas skull.
Näh…
“The results show that snoozing may actually be helpful for people who have a late chronotype. The subjects performed better on cognitive tests after snoozing, and there were no clear negative effects on CAR.”
Hitting the Snooze Button May Actually be Good for You | Sleep Foundation.
the researchers gathered 40 habitual snoozers
du kan inte dra några slutsatser här.
Men jag tror inte det är dåligt eller fel att snooze:a ur hälsosynpunkt eller whatever. Snooze är bara så jävla ovärt.
Vad väljer du, sätta larmet tidigare för att vakna om och om och om igen och potentiellt väcker/stör din samsovare varje snoozelarm - eller vakna en(1) gång och sova lite längre?
Helt klart mer värt att vakna 1 gång och sova längre. Slumra på helger osv särskiljer jag.
Antar att det beror på hur mycket nattmänniska/hur morgontrött man är. När jag ändå måste upp orimligt tidigt har jag valet att snooza en 15 minuter och därefter släpa mig ur sängen groggy och lätt illamående, eller gå upp direkt och må ännu jävla sämre samt vara inkapabel till det mesta inklusive ungefär klä på mig de första 15 minuterna jag är uppe. I det läget föredrar jag att ligga kvar i sängen och sen må aningens lite mindre dåligt när jag väl går upp. Jag kan ändå inte sätta klockan senare om jag förväntas kunna prestera något vid en given tidpunkt, jag har bara valet om jag ska ligga kvar i sängen och vakna till, eller om jag ska vara uppe, frysa och må piss under tiden.
Det där är en vanesak imho
Jag är nattmänniska, börjar fungera först runt 21 och sitter uppe minst till 00:00-0200 varje natt.
Svänger benen över sängen 05:30 / 06:00 för så tycker samhället att jag skall göra.
Första veckan jag övergick till DetBättreSystemet™ (noll snooze) sög det getröv. Andra likaså. En månad in eller så var det ok, efter ett år vaknar jag före larmet “utvilad”.
Nu med en nyfödd är det dunder att kunna gå rakt upp utan att må rövsås efter 2h sömn. En förmåga som är guld värd!
Kanske inte funkar för alla, men jag tror att det är en vanesak.
Bra med mål, det ska jag fundera på vad det kan vara…egentligen gillar jag ju att ha gott om tid på morgonen. Så borde kunna sätta upp ett mål kring att hinna med något innan jobbet när jag jobbar hemma iallafall, typ kaffe och stigningen.
Men sen har jag en komplicerande faktor att min 3åring vaknar inom 30sekunder från att jag lämnar sängen, så ibland är det mycket skönare att ligga kvar och ”tänka igenom dagen” i lugn och ro - jag brukar ändå inte få läsa tidningen ifred
men det är ju självbedrägeri - det som händer då är ju bara att jag somnar om ![]()
Men tror det i grunden är en bra idé, tack!
Min man sover tyvärr lika bra som jag, varken han, dottern eller våra två hundar (eller jag då) vaknar/reagerar av alla mina olika alarm… ![]()
![]()
vi har varit ihop i 7 år snart och han har aldrig gnällt på mina larm…
Finns ju sådana här också, där nyckeln för att stänga av larmet flyger iväg med en propeller och du måste leta upp den för att stänga av larmet.
Dags för lite återkoppling.
Har använt väckarklockan ett par dagar nu och den funkar helt ok.
Plus
Lätt att snooza, man trycker bara lätt på ovansidan.
Hyfsat lätt att ställa in.
Många signaler att välja mellan.
Man behöver lyfta upp den och trycka på rätt knapp för att helt avsluta larmet, så bra för oss som lätt kan stänga av larm i sömnen.
Går att ställa in styrka på displayen.
Displayen släcks automatiskt efter x sekunder och tänds med en dutt på ovansidan.
Billig och stilren.
Minus
Laddas med en medföljande kabel, hade föredragit klassiska batterier och en nätadapter.
Har inte lyckats klura ut tupplur inställningen.
Känns lite plastig och skör.
Saknar radio.
Är rätt nöjd med köpet, det är en billig modell och lagom för mitt vardagsbehov.
3.5
av 5 möjliga.