Noobfrågorna igen

Förlåt för att jag kommer med banaliteter igen men försöker lära mig lite småsaker, sätta ihop fjortislistor och fatta sammanhang och så. Om fonderna uppdaterar sina kurser imorgon så borde väl mina fonder hos LF/DNB/AVA/SB-global gå plus imorgon? Ganska bra plus. Är det så det funkar?

“mina fonder” = era fonder också då vi tillhör fondsekten här

Mvh

Kanske. Finns ett par aspekter att ta hänsyn till, när satte fonderna kursen (det du ser imorgon är antagligen den som sattes i fondens handel idag)?

Valutan, många aktier ovan har USD procent, SEK procent är inte samma som USD procent om valutakursen ändras. 10% upp i USD kan alltså vara samma rörelse som -10% i SEK samtidigt.

Förmodligen är dessa effekter mindre än fondens innehavs rörelse och du lär se en uppgång. Det är dock redan försent att handla på denna rörelse, då du inte vet vilken kurs du får om du lägger en order nu.

1 gillning

Kolla en lämplig global-fond-index-etf om du är nyfiken på hur din globalfond kommer gå

1 gillning

Tack. Massa variabler som jag inte visste fanns. Will check it!

Tack! Är MSCI World nåt att kolla på? Verkar ha samma stora innehav.

// SPDR MSCI World UCITS ETF

1 gillning

Tack för att ni Alltid är hjälpsamma och aldrig blir irriterade eller är dryga. Det uppskattar jag verkligen!

Mvh

3 gillningar