Nordea Premium Kreditkort lounge access

Hejsan! Någon som har Nordea Premium kreditkort här? Såg att jag kan få det för 600 kr år. Med tanke på man betalar 300 kr per år för ett vanligt konto kort kanske det är värt skaffa ett sådant? Hur bra är lounge accessen man får på dom olika flygplatserna? Värt? Lätttillgängligt för att ta med sig fru och barn inför semesterresan?
Tips och erfarenhetermottages tacksamt. Har sen innan ett norwegian jag är nöjd med , men tänkte detta kanske kan förgylla flygresorna.

Ny här och ännu ett får till RT skocken. Har länge hängt utanför stängslet och smygtittat men tror jag kan bidra med lite input på dina funderingar. Jag har haft Nordea Premium ett tag och min fru har ett gratis extra kort. Då vi tillbringar mycket tid nere i Spanien så är lounge tillgången guld värd och fungerat klockrent. Så summan på 600/ år tjänar man snabbt igen på all mat, dryck och avkoppling som erbjuds. Dock gäller den bara 4 ggr/ år för premiumkortet. Den riktigt stora förtjänsten är annars de försäkringar som ingår. Bl.a. ersättning för läkar- och sjukhusvård på resan samt hemtransport om så skulle behövas. Den gäller i 90 dagar mot hemförsäkringens 45 dagar (finns undantag). Kravet är dock att 50% av resan betalas med kortet, men se upp om ni bara köper enkelresa för då gäller försäkringen bara till ni nått resmålet. Ett bra kort att betala resan med och som man snabbt tjänar igen med de lounge accesser som ingår.

6 gillningar

Tack för input!
Är det någon avgift för barnen om man reser och vill ha access till loungen med dom? Samt om man har någon vän med, vet du det?
Samt en till fråga, är loungen öppen kvälls/nattid? Vi brukar ta kl 07.00 flyget till Spanien nångång per år.

Låter väl bra tycker jag. Det enda är väl att flygplatsloungerna kan ofta vara knökfulla så man gör bäst i att inte ha för höga förväntningar.

Står att det kostar 35 USD för gäster man tar med sig.

Gå in på MasterCard LoungeKey sidan och sök efter flygplatsen du ska använda.
Den listar lounger som finns och där finns info om öppettider och vad som gäller för barn. Det är alltså olika regler per lounge.

Barnen går in gratis men gäster får betala eller räknas av på de 4 gånger huvudkortsinnehavaren har per år. Som sagt ladda ner appen “Mastercard Airport Experiences”. Där kan du söka på alla flygplatser som har lounger för kortet och är anslutna till Mastercard LoungeKey. Öppettider och faciliteter skiljer sig åt. All info om kortet och vad som gäller finns på Nordeas hemsida. Kolla där för utförlig information.

Lite OFF-TOPIC: Till SJs lounger får man inte ta med barn över 1 år om dom inte har egen biljett som berättigar till lounge access. Dvs om man har årskort som ger access till loungerna får man inte ta med barn över 1 år.

Ska rätta mig lite själv… Barn under 5 år går oftast in gratis. Men alla lounger sätter sina egna regler. Så kolla upp innan