Idag vid lunch kom Nordnet på besök till universitetet och höll en föreläsning för studenter. Temat var att komma igång med sparandet och att visa upp ETF:er som ett alternativ till vanliga fonder.
Föreläsningen började helt okej med en introduktion till ränta-på-ränta och månadssparande, samt en genomgång av vad ETF:er är och hur de skiljer sig från traditionella fonder. Efter det hade jag dock hoppats att de skulle prata om billiga globala indexfonder och fördelen med passiv förvaltning till en låg avgift.
I stället låg fokus på aktiva strategier och tematiska fonder, bland annat inom AI och cybersäkerhet, och de jämförde ofta dessa med liknande (och dyrare) alternativ bland vanliga fonder. Föreläsningen avslutades också med en del reklam för Nordnet, Shareville (fokus på att jämföra sig med andra och ta “inspiration”) och deras egna Nordnet One-fonder.
Jag blev ärligt talat besviken på Nordnet, jag hade hoppats på ett mer neutralt och utbildande upplägg.
Vad tänker ni andra? Är det här typiskt när banker eller nätmäklare håller i sådana föreläsningar?
Ja, det är väl tyvärr så. Ärligt talat tycker jag att det är riktigt fult. De lockade in studenter att eventuellt börja köpa aktiva, tematiska ETF:er där Nordnet tjänar på växlingsavgifter och courtage, men marknadsförde det som “billigare” tack vare lägre årlig avgift jämfört med liknande traditionella fonder.
En ytterligare fördel med ETF:er enligt föreläsaren, var möjligheten att snabbt köpa i dippar. Det är i sig inte fel, men hon visade ett exempel där hon bokstavligen hade haft tur och tajmat marknaden, något som inte går att veta och som ger en missvisande bild.
Att dessa förhoppningar grusades var den riktiga lärdomen från föreläsningen
Bankerna vill gå med vinst inte hjälpa dig spara i index till låga avgifter. De levererar fortfarande bra tjänster men det är viktigt att själv vara påläst.
Haha ja. Jag gick dit mest för skojs skull, för jag visste att jag redan kunde allt. Men ibland hoppas jag lite väl mycket att folk och företag genuint vill lära ut istället för att vinstmaximera.